۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تقلای قایقرانان گلستانی برای فرار از تلاطم مشکلات| سفرهای دریایی متولی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

تقلای قایقرانان گلستانی برای فرار از تلاطم مشکلات| سفرهای دریایی متولی ندارد

گرگان- پسروی آب دریای خزر و خشکی خلیج گرگان سبب شده تا قایق های گردشگری و ماهیگیری به گِل بنشیند و معیشت آن ها به خطر بیفتد لذا مسئولان باید برای بهسازی و افزایش طول اسکله ها اقدامات عاجلی بیندیشند.

مریم بزی؛ بازار: نوار ساحلی و خط پس کرانه آن در گلستان موقعیت مناسب برای توسعه فعالیت های گردشگری و دریایی و همچنین صید و پرورش ماهیان است که از سنوات دور این فعالیت ها در شهرستان های ساحلی استان، انجام می شد. اما پسروی آب دریا و عدم توجه به زیرساخت ها، اغلب این فعالیت ها تحت شعاع قرار گرفته که ضرورت دارد مسئولان برای جلوگیری از نابودی مشاغلی همچون ماهیگیری و قایق رانی فکر اساسی کنند.

عدم تحویل سوخت کافی به قایقرانان، فرسوده بودن قایق ها و بی توجهی به اسکله های موجود، معیشت بومیان را تهدید می کند در سال ۸۵ طی قراردادی حدود ۱۵ هکتار از اراضی اسکله بندرترکمن برای اجرای طرح های گردشگری به بخش خصوصی واگذار شد تا شاهد رونق و توسعه این فعالیت ها در گلستان باشیم اما متاسفانه این شرکت اقدام خاصی را انجام نداده و اندک زیرساخت های ایجاد شده هم، بدون استفاده مانده است.

نیازمند ساخت اسکله ای مناسب برای تردد مسافران

در فروردین ۱۴۰۱ حدود ۲۵ هزار مسافر میزبان اسکله های بندرگز و بندرترکمن بوده اند و این امر نشان می دهد که باید زبرساخت های مناسب را ایجاد کرد زیرا گلستان ظرفیت پذیرش مسافران بیشتری را دارا است به گفته یکی از فعالان حوزه گردشگری مقرر شده بود تا در این دو بندر، اسکله ای برای تردد مسافرانان و قایقرانان ساخته شود و با توجه به کاهش سطح آب و افزایش رسوبات ضرورت احداث اسکله بیشتر احساس می شود که نیاز است با استفاده از چوب های مرغوب اسکله ای مناسب برای این منطقه ایجاد شود.

عدم تحویل سوخت کافی به قایقرانان، فرسوده بودن قایق ها و بی توجهی به اسکله های موجود، معیشت بومیان را تهدید می کند

اسحاق حمایتی به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر با بی تدبیری، تالاب گمیشان کاملاً خشک شده، دریا چند کیلومتری عقب نشینی کرده و یک سوم خلیج گرگان خشک و کم عمق شده است که این موضوعات، مشکلاتی متعددی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین با خشک شدن و پسروی آب دریا کار برای صیادان و قایقرانان سخت شده و اقتصاد و معیشت مردم تحت تأثیر قرار گرفته است و باید مسئولان برای لایروبی برنامه ریزی های مناسب انجام داده و تلاش کنند تا با سرپا نگه داشتن این دو بندر، بتوانند ضمن اینکه به معیشت مردم کمک می کنند، راه را برای ورود مسافران بیشتر باز کنند.

تقلای قایقرانان گلستانی برای فرار از تلاطم مشکلات| سفرهای دریایی متولی ندارد

اعتبار یک میلیارد تومانی برای نوسازی اسکله بندرگز

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان هم به خبرنگار بازار، گفت: در حال حاضر اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به حساب بنادر گلستان برای بهسازی و توسعه اسکله بندرگز واریز شده است. با توجه به اعتبار واریز شده هم اکنون در حال خرید چوب برای بازسازی و افزایش طول اسکله به میزان ۳۰۰ متر هستیم و البته مجوزهای لازم هم از محیط زیست دریافت شده است.

اله یار اسعدی ادامه داد: با توجه به پسروی آب دریای خزر و خلیج گرگان، بازسازی و اطاله اسکله های بندرترکمن و بندرگز در سفر مدیر عامل بنادر کشور به گلستان مورد تاکید و تایید قرار گرفت تا به این وسیله مشکلات تردد قایقرانان و مسافران حل شود.

در حال حاضر اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به حساب بنادر گلستان برای بهسازی و توسعه اسکله بندرگز واریز شده است

اسعدی بیان کرد: حل این مشکلات موجب می شود تا قایقرانان برای تردد دریایی و شناورهای خود کمتر آسیب ببینند و در حوزه جابجایی مسافر مشکلات رفع شود همچنین برای بازسازی و اطاله بندرترکمن هم مبلغی را در نظر گرفته شده اما برای افزایش اسکله تلاش می کنیم تا در سال جاری بتوانیم اعتباراتی را دریافت و اقداماتی را انجام دهیم.

موافقت ها با افزایش طول اسکله های بندرترکمن و بندرگز

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان هم به خبرنگار بازار با بیاناینکه موافقت لازم از سوی سازمان محیط زیست با افزایش طول و بازسازی اسکله های بندرترکمن و بندرگز انجام شده است، گفت: با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر و خلیج گرگان مشکلات زیادی برای قایق رانان بندرترکمن و گز ایجاد شده است.

محمدرضا کنعانی در خصوص گلایه قایق رانان هم توضیح داد: در چندین ماه اخیر درخواستی برای افزایش طول اسکله و بازسازی آن، ارائه شده که محیط زیست گلستان هم کمتر از یک هفته پاسخ مثبت خود را اعلام کرد البته قایقرانان در سال ۹۸ هم بحث اضافه کردن و نصب اسکله پانتون را داشتند که با آن موافقت شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر سطح آب دریا بیشتر شود، تکلیف اسکله های ساخته شده چیست؟ گفت: با توجه به اینکه اسکله پانتون و شناور است می توان آن را در زمان بالا آمدن سطح تراز دریا جمع آوری کرد محیط زیست دستگاهی است که فقط الزامات زیست محیطی را لحاظ کرده و نمی تواند در زمینه اعتباری، کمکی را به قایقرانان و اسکله ها انجام دهد.

تقلای قایقرانان گلستانی برای فرار از تلاطم مشکلات| سفرهای دریایی متولی ندارد

سهیمه سوخت قایقرانان بزودی واریز می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان هم با اشاره به بررسی مشکلات قایقرانان بندرترکمن به خبرنگار بازار گفت: با پیگیری های انجام شده سهمیه سوخت قایقرانان بزودی به صورت قانونی به آنها داده می شود. با توجه به پیگیری هایی انجام شده سهمیه سوخت قایقرانان بندرترکمن به زودی به صورت قانونی به آنها داده می شود.

سیدمحمدرضا سیدالنگی با بیان اینکه اعضای شرکت تعاونی بندرترکمن نسبت به سهمیه بندی سوخت و نداشتن آن گلایه مند بودند که خوشبختانه این موضوع را در سفر اخیر به این شهرستان مطرح کردیم، ابراز کرد: مکاتباتی در ارتباط با این موضوع به شرکت نفت ارسال شده و آنها هم مصوبه ای را در خصوص این موضوع صادر کرده و پس از ابلاغ به فرمانداری بندرترکمن به زودی سهمیه سوخت قایقرانان به صورت قانونی و با مجوز از طرف فرمانداری به اتحادیه آنها داده می شود.

سهمیه سوخت قایقرانان بزودی به صورت قانونی به آنها داده می شود

وی افزود: به دلیل اینکه تمامی فرآیندهای این کار در شرکت نفت انجام می شود و با توجه به معذوریت ها از نظر تکنولوژی، نمی توان برای آن زمان تعیین کرد، ولی در اسرع وقت پیگیری این سهمیه به آن ها داده می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در خصوص موضوع عقب نشینی آب خلیج گرگان و مشکلات ایجاد شده برای قایقرانان هم بیان کرد: در بازدید اخیری که به اتفاق استاندار در تهران با مدیر عامل سواحل و بنادر کشور داشتیم، این موضوع مطرح کردید و قرار بر این شد تا طول اسکله های بندرترکمن و بندرگز با هزینه دولت و توسط سازمان بنادر کشور پیشروی داشته باشد.

به گزارش بازار، اسکله های بندرترکمن و بندرگز چند سالی است که مهجور مانده و رشد و پیشرفتی نداشته و پسروی آب دریا و خشک شدن خلیج گرگان هم بر مشکلات افزوده است لذا ضرورت دارد با توسعه اسکله ها و ایجاد شناورها بروز شاهد رونق گردشگری در سواحل گلستان باشیم.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha