۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
احتمال ایجاد تورم جدید در بازار لوازم یدکی تا پایان سال
یادداشت

احتمال ایجاد تورم جدید در بازار لوازم یدکی تا پایان سال

کیفیت قطعات در یکسال اخیر افت قابل توجهی را تجربه کردند، پیش از این موضوع واردات برخی از قطعات سبب داشتن کیفیت قابل قبول لوازم یدکی در بازار بود.

میترا شهبازی؛ بازارعامل افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، رشد افسار گسیخته قیمت ارز است و شاخص تعیین قیمت قطعات نیز بحث عرضه و تقاضا است. هرچند که متولیان و فعالان این بخش سعی دارند قیمت را در بازار کنترل کنند، اما برای کنترل قیمت لوازم‌یدکی باید ابتدا قیمت ارز کنترل سپس واردات مدیریت شود. در ماه‌های اخیر عدم واردات لوازم یدکی نیز مزید بر علت در افزایش قیمت بوده است. از سوی عدم تعادل عرضه و تقاضا، محرک دیگر برای بالا رفتن بها لوازم یدکی در بازار بوده است.

صنعت قطعه‌سازی به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌های صنعتی وابستگی به خارج وجود دارد. مشکلات عدیده‌ای که به دلیل عدم واردات ایجاد شده، فرآیند تولید و تامین قطعه را برای خودروساز و بازار آزاد با کسری و کمبود مواجه ساخته است. این موضوع سب شده که کیفیت قطعات در یکسال اخیر افت قابل توجهی را تجربه کنند که پیش از این موضوع واردات برخی از قطعات سبب داشتن کیفیت قابل قبول لوازم یدکی بود. اما اکنون کیفیت کاهش یافته و تقریبا هم جز قطعات بنجل چینی قطعات با کیفیت پیدا نمی‌کنید.

در کشور نیز توان تولید صفرتاصد تمام لوازم‌های یدکی وجود نداشته و پس مجبوریم مواد اولیه یا قطعات را به کشور وارد کنیم. هرچند که پیش بینی می‌شود تا پایان سال  یک موج تورم دیگری نیز در این بازار آغاز شود، اما در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که موج تورم ایجاد شده و قیمت خودرو و به تبع آن قیمت لوازم یدکی نیز افزایش پیدا کرده است. این مورد کتمان ناپذیر است که کاهش قدرت خرید، کیفیت پایین لوازم یدکی و معضلات این بازار، مشتریان را به سمت بازار استوک سوق داده است. نکته قابل توجه در اینجاست که بازار لوازم یدکی استوک ماسوای خودروها داخلی برای خودروهای وارداتی بسیار پررونق است. هرچند که شاهد هستیم در برخی از موارد لوازم‌یدکی استوک کیفیت بالاتری نسبت به لوازم یدکی نو دارد. زیرا لوازم‌یدکی استوکی که به کشور وارد می‌شود اصلی بوده و کیفیت بالای نسبت به نمونه‌های نو موجود در بازار دارد.

باید دوباره تاکید کرد که  بخش اندکی از لوازم یدکی مشمول این مورد است. در صورتی که مالکان یا مشتریان محدودیت بودجه نداشته باشند، طبعا خرید لوازم یدکی نو مشروط بر اصلی بودن خیلی بهتر از استوک است. اما متاسفانه در شرایط کنونی یافتن لوازم یدکی اصلی بسیار سخت و علی‌رغم پرداخت مبلغی قابل توجه برای خرید قطعه اصلی، قطعه غیراصل دریافت می‌شود.

در برخی از برندهای خودرویی به ویژه اروپایی‌ها مضاف براین که قیمت قطعات افزایش پیدا کرده، بسیاری از لوازم‌های آن نیز اکنون در بازار یافت نمی‌شود. قطعات پرمصرف در خودروهای داخلی در حال کم شدن و در خودروهای وارداتی تقریبا نایاب شده است. می‌توان گفت که برخی از سیالات مهم مانند روغن‌های اورجینال، قطعات الکترونیکی و برخی از لوازم بدنه برای خودروهای وارداتی نایاب شده است. اما در خودروهای داخلی گرانی قطعات و کم شدن برخی از آن‌ها در بازار وجود دارد.

کد خبر: ۵۵٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha