۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
گرفتن مالیات در شرایط رکود تورمی، به صلاح نیست
کارشناس مسائل اقتصادی:

گرفتن مالیات در شرایط رکود تورمی، به صلاح نیست

قضاوی، اقتصاددان گفت: گرفتن مالیات در شرایط رکود تورمی، قدرت خرید خانوارها را کم می‌کند و به صلاح جامعه نیست.

به گزارش بازار، حسین قضاوی اقتصاددان، درباره گرفتن مالیات بر روی تراکنش‌های بانکی افزود: در صورت گرفتن مالیات بر روی تراکنش‌های بانکی، مبادلات اقتصادی مردم با مشکل روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: مالیات‌ها از همه اقشار جامعه و به صورت کور دریافت می‌شود به همین دلیل افراد چه پولدار و چه فقیر باید این مالیات را پرداخت کنند.

این اقتصاددان گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور با رکود همراه است و کرونا به اقتصاد کشور ضربه زده است اتخاذ سیاست‌های انقباضی به قدرت خرید خانوارها ضربه می‌زند و مبادلات آن‌ها را کاهش می‌دهد.

قضاوی افزود: این نوع مالیات قدرت خرید خانوارهای متوسط و پایین را تضعیف می‌کند و به صلاح جامعه نیست.

قضاوی در خصوص بازگشت رونق به بازار سرمایه گفت: مهمترین اقدامی که دولت و بانک مرکزی باید انجام بدهند کنترل شرایط تورمی حاضر و جهت دهی به انتظارات تورمی است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید سیاستگذاری پولی درستی انجام دهد افزود: اقدامات ذکر شده باعث می‌شود در ماه‌های آینده رشد قیمت‌ها کنترل شود و در صورت کنترل، شرایط تورمی می‌تواند به رشد اقتصادی هم کمک کند.

وی در خصوص بازار سرمایه گفت: در بورس ریزش قیمت‌هایی اتفاق افتاد که به دلیل رشد درون بنگاهی نبود یعنی بنگاه‌ها با رونق تولید همراه نبودند به همین دلیل در بورس انتظارات تورمی بوجود آمد که مردم را به این بازار سوق دارد.

این اقتصاددان ادامه داد: مردم در میان مدت برای حفظ قدرت خرید خود، شروع به خرید دارایی‌های فیزیکی این چنینی کردند و قیمت سهام روند افزایشی پیداکرد، در این میان اشخاص حقوقی نیز به این بازار وارد شده است و با بورس بازی‌هایی که در این میان اتفاق افتاد سبب شد که رشد بی رویه قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

قضاوی گفت: انتظارات تورمی و انگیزه‌های بورس بازانه باعث شد افراد زیادی در این بازار به جای کسب سود، ضرر کنند.
وی افزود: دولت باید مواضع تعدیل گرایانه‌ای را انجام می‌داد و جلوی رشد بی رویه قیمت‌ها را می‌گرفت.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها در همه بازارها نامساعد است گفت: افزایش قیمت‌ها همه جا برای اقتصاد نامساعد بوده و اختلال برنامه ریزی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه افزایش قیمت سهام و اتخاذ سیاست‌های دولت به فعالیت‌های بورس بازانه دامن زد و افرادی که بی اطلاع وارد این بازار شده بودند را متضرر کرد، زیرا اشخاص حقوقی زمانی که سود کافی را از این بازار کسب کردند سرمایه خود را از این بازار بیرون آوردند و این عمل افت شاخص را به همراه داشت.

وی گفت: دولت و بانک مرکزی باید افزایش قیمت‌ها را کنترل کنند و به دنبال تعدیل قیمت‌ها باشند تا این بازار دوباره به آرامش برسد.

قضاوی گفت: افت شاخص سهام پس از خروج حقوقی‌ها از این بازار قابل پیش بینی بود و شاخص سهام در چند ماه آینده با نوسان اندک در همین حول و حوش باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: اتفاقی که برای بازار سرمایه و برای سرمایه‌های مردم افتاد به دولت هشدار می‌دهد که نباید بین بازارهای مختلف مثل بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو و بازار سرمایه، تبعیض قایل شد و افزایش قیمت‌ها در همه بازارها نامساعد است.

کد خبر: ۵۵٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha