۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
 احتمال کاهش سهمیه بنزین خودروهای عمومی / هر خودرو چقدر سوخت  ۱۵۰۰ تومانی دریافت می کند؟
بازار گزارش می دهد

احتمال کاهش سهمیه بنزین خودروهای عمومی / هر خودرو چقدر سوخت ۱۵۰۰ تومانی دریافت می کند؟

سهمیه خودرهای عمومی کاهش می یابد و به نظر می رسد که طرح دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروهای عمومی به صورت رایگان هم در مسیر دست یافتن به این هدف است. مجری طرح CNG با بیان اینکه به دلیل سهمیه بالا میزان استقبال از این طرح کم بوده، می گوید: هم اکنون مساله ساماندهی سهمیه خودروهای عمومی در کارگروه مربوطه در حال بررسی است.

سهیلا روزبان؛ بازار: «مقدار سهمیه خودروهای عمومی ‌تغییر می‌کند.» این خلاصه مطلبی است که مجری طرح CNG تلویحا به آن اشاره می‌کند. آنگونه که محمد حسین باقری به بازار اعلام کرد دولت به دنبال سامان دهی خودروهای عمومی ‌است و هم اکنون طرحی درباره اختصاص سهمیه بر اساس کارکرد و، پیمایش و غیره هم اکنون در حال بررسی است.
البته سخنگوی شرکت ملی پخش این خبر را تایید نکرده و به بازار می‌گوید که هنوز هیچ مصوبه ای در این خصوص به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ابلاغ نشده است. به گفته فاطمه کاهی، هرگونه تصمیم گیری درباره مقدار سهمیه بنزین خودروهای عمومی در کمیته‌ای که متشکل از وزارت خانه های نفت، کشور، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی  صورت می‌گیرد و شرکت ملی پخش تنها مصوبات را اجرایی می‌کند.
او همچنین در پاسخ به این سوال آیا طرحی درباره سهمیه سوخت خودروهای عمومی‌هم اکنون در کارگروه در حال بررسی است، گفت: پیشنهاداتی دراین خصوص در دستور کار کمیته مدیریت مصرف سوخت قراردارد.

مجری طرح CNG می گوید که دولت به دنبال سامان دهی خودروهای عمومی‌است و هم اکنون طرحی درباره اختصاص سهمیه بر اساس کارکرد و، پیمایش و غیره هم اکنون در حال بررسی است. در واقع در صورت تصویب این طرح احتمالا سهمیه خودروهای عمومی کاهش خواهد یافت. اما سخنگوی پخش و پالایش از این طرح ابراز بی اطلاعی کرده و می گوید مصوبه جدیدی برای اجرا به آنها ابلاغ نشده است

استقبال کمرنگ از طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی‌
اما در شرایطی گمانه زنی‌ها برای تغییر سهمیه بنزین خودروی‌های عمومی ‌افزایش پیدا کرده که وزارت نفت از ماه‌ها پیش طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی ‌را در دستور کار خود قرار داده است. طرحی که با وجود رایگان بودنش به نظر می‌رسد که خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است. بر اساس آمار موجود از خرداد که تقریبا اجرای این طرح کلید خورده تا کنون ۱۷۵ هزار دارنده خودرو در این طرح ثبت نام کرده اند که تعدادی از آنها اصلا مشمول آن نبودند. برخی هم اکنون منتظر رسیدن نوبت خود بوده و تبدیل ۵۰ هزار خودرو هم انجام شده است. در این بین کم نیستند کسانی که در زمان مشخص شده برای CNG سوز کردن خودروهای خود به کارگاه‌های تبدیل مراجعه نکرده اند. مجری طرح CNG می‌گوید به دلیل سهمیه بالایی که خودروهای عمومی‌دارند، بسیاری از آنها نیازی به دوگانه سوز کردن خودروهای خود نمی‌بینند.

البته پیش از این نیز حمید قاسمی قائم مقام شرکت پخش و پالایش به این مساله اشاره  و گفته بود که روزانه دست کم ۲ هزار خودرو تک سوز به دو گانه سوز تبدیل شوند. اما متاسفانه این هدف محقق نشده و حالا حدود ۳ ماه از برنامه خود عقب هستیم.

به گفته او، در قراردادی که با پیمانکار طرح منعقد شده قرار است که در فاز نخست این طرح حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در فاز دوم هم ۷۰۰ هزار دستگاه دیگر به دوگانه سوز تبدیل شود. ‌

البته با وجود استقبال کم اما مسئولان پخش و پالایش همچنان تاکید می کند که  ظرف مدت یک هفته تا ۱۰ روز بعد از ثبت نام خودروهای عمومی ‌در سایت gcr.niopdc.ir  و ثبت مدارک زمان مراجعه برای انجام فرآینده دوگانه سوز کردن خودروها هم انجام می‌شود.

وزارت نفت از خرداد امسال طرح دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی را در دستور کار قرار داده اما با گذشته ۵ ماه از اجرای این طرح تا کنون تنها ۵۰ هزار خودروی عمومی سی ان جی سوز شده اند. مجری این طرح دلیل اصلی آن را سهمیه بالای خودروهای عمومی می داند

وانت بارها چقدر سهمیه می‌گیرند
 این اولین بار نیست که مساله ساماندهی سهمیه خودروهای عمومی‌در دستور کار دولت قرار گرفته است. چند وقت پیش بود که دولت اختصاص سهمیه بر اساس پیمایش را در بین وانت بارها اجرایی کرد.
به گفته کاهی، وانت‌هایی که در سامانه حمل و نقل عمومی‌ کشور که زیر نظر ۳ وزارتخانه صمت، کشور و راه و شهرسازی هست ثبت‌نام کرده و اطلاعات آنها بررسی و به تایید رسیده که این وانت حمل بار عمومی ‌انجام می‌دهند براساس میزان عملکردش سهمیه اعتباری نیز دریافت خواهد کرد
او همچنین پیشتر در رابطه با نحوه شناسایی وانت بارهایی که در حمل و نقل عمومی ‌کشور فعال هستند، گفت: این کار در حوزه مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی، صمت و کشور است و وزارت نفت تنها بر اساس اطلاعات دریافتی سهمیه سوخت را واریز می‌کند.

سهمیه فروشی خودروهای عمومی‌
شرکت پخش  می‌گوید که  وانت‌های کم مصرف ۱۵۰ لیتر و وانت‌های پر مصرف ماهانه ۲۵۰ لیتر ماهانه بنزین سهمیه عمومی ‌دریافت می‌کنند. تاکسی‌های عمومی ‌تک سوز هم ۴۰۰ لیتر در ماه و تاکسی‌های دوگانه سوز ۲۵۰ لیتر دریافت می‌کنند. البته در بین خودروهای عمومی ‌بیشترین سهمیه مربوط به ون‌های بنزین سوز است که ماهانه حدود ۶۰۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. صادق چند سالی است که راننده ون است. او می‌گوید بیشترین درآمدش را از محل سرویس مدارس کسب می‌کرده اما حالا که مدارس مجازی شده، مسافتی که با این ماشین خود طی می‌کند خیلی کمتر شده و در بسیاری از روزهای سال حتی برای مسافر کشی به بیرون مراجعه نمی‌کند؛ چرا که مردم ترجیح می‌دهند که سوار تاکسی‌ها یا مسافرکش‌های شخصی شوند. او می‌گوید همین مساله موجب شده که در بسیاری موارد سهمیه تخصیص یافته را استفاده نکند و برای اینکه این سهمیه نسوزد، پایان هر ماه مقداری از آن را به قیمت لیتری هزار تومان بفروشد.

آموزش مجازی مدارس و دانشگاه ها موجب شده که  بسیاری از دارندگان خودروهای عمومی سهمیه تخصیص یافته را استفاده نکند و برای اینکه این سهمیه نسوزد، پایان هر ماه مقداری از آن را به قیمت لیتری هزار تومان بفروشند

افزایش ۷۵ درصدی تولید خودروهای دوگانه سوز
جدای از وزارت نفت خودروسازها هم این روزها صحبت از افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز خبر می‌دهند. براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت، تولید خودروهای دوگانه سوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است. ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۱۵ هزار و ۳۲۳ دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تولید شده است.
ایران خودرو به تنهایی خودرو دوگانه سوز تولید می‌کند و گروه خودروسازی سایپا سهمی‌از تولید این خودروها ندارد.

به نظر می رسد که دو وزارتخانه نفت و صمت به دنبال ایجاد زیرساخت ها برای افزایش سهم سی ان جی  و کاهش سهم بنزین از سبد حمل و نقل کشور هستند و دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی هم در مسیر همین هدف است.

کد خبر: ۵۴٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha