۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
فقط ۲۰ درصد اقتصاد ایران از تحریم‌ها ضربه خورد
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

فقط ۲۰ درصد اقتصاد ایران از تحریم‌ها ضربه خورد

سمیعی نسب، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: به گفته اتاق های فکر ایالات متحده آمریکا، ۸۰ درصد وضعیت فعلی اقتصادی ایران خارج از حوزه تحریم هاست و فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد از آن تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است.

به گزارش بازار، مصطفی سمیعی نسب، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تقابل دو نگاه در برخورد با تحریم ها گفت: این دو نگاه تقابلی، مسئله امروز نیست و از زمان تشکیل دولت موقت در فضای سیاسی ایران همواره وجود داشته است.

وی افزود: بر اساس نگاه اول، تحریم برای اقتصاد ایران یک مشکل بزرگ و البته موقت است زیرا از طریق مذاکره با طرف خارجی حل می شود و گشایش اقتصادی ایجاد می کند.

در این نوع نگاه، تصور می شود که اقتصاد مملکت مشکلی ندارد و مشکل فقط تحریم است و لذا هیچ اقدامی هم برای تغییر وضع موجود نمی شود اما نگاه دوم تحریم ها را فرصت می داند چون باعث می شود که ما بدون اتکا به درآمدهای نفتی ناکارآمدی های اقتصاد ایران را به صورت طبیعی حل کنیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: به گفته اتاق های فکر ایالات متحده آمریکا، ۸۰ درصد وضعیت فعلی اقتصادی ایران خارج از حوزه تحریم هاست و مابقی آن به ساختار داخلی اقتصاد کشورمان برمی گردد و فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد اقتصاد ایران تحت تأثیر تحریم هاست.

سمیعی نسب تصریح کرد: متأسفانه در این شرایط دولت هم تصمیم سازی و سیاست گذاری و مدیریت به موقع و درستی را اعمال نمی کند و عملاً این سه وظیفه را رها کرده است.

وی متذکرشد: البته بخشی از مشکلات اقتصادی کشور از عدم اجماع و توافق جامعه نخبگانی در سطح تئوریک و نظری برون رفت از مسائل اقتصادی ناشی می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: گویا تحریم ها بیشتر در دستگاه محاسباتی مسئولان عمل کرده که الان اقتصاد و معیشت مردم را به جریانات خارج از مرزهای ایران گره می زنند وگرنه مردم که همیشه در صحنه حاضرند و پای انقلاب می مانند.

در ادامه سامان ملک پور عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آراء گفت: یکی از اصلی ترین دلیل وضع تحریم ها علیه ایران وارد کردن انواع اتهامات اعم از هسته ای، نظامی، حمایت از تروریسم و حقوق بشر به ایران است.

وی افزود: برجام با دست گذاشتن روی اتهامات هسته ای ایران، لغو تحریم های ثانویه را در دستور کار قرار داد اما فقط تحریم هایی لغو شد که جنبه قانونی داشت و تحریم های مربوط به حمایت از حقوق بشر، نظامی و حمایت از تروریسم همچنان علیه ایران باقی ماندند.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آراء مطرح کرد: با وجود تصویب برجام و حضور برخی شرکت ها در ایران اما شاهد گشایش اقتصادی نبودیم و دلیلش هم تهدیدشدن بانکها و شرکتها از سوی آمریکا بود لذا با این وضع ما برای حل هر یک از مشکلات اقتصادی مان نیازمند برجام های مختلف هستیم!

ملک پور استقلال را از مهمترین مولفه های حیات هر کشور دانست و گفت: تصویب برجام دو و سه و چهار به این معناست که توان نظامی مان را کاهش دهیم و ایدئولوژی هایمان مانند حمایت از مظلوم را فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران شرطی شده و به انتخابات آمریکا گره خورده گفت: اگر ساختار فعلی بودجه، وابستگی اقتصاد به نفت و تصمیمات عجولانه دولت را حل کنیم قطعاً تحریم ها هم بی اثرخواهند شد.

کد خبر: ۵۴٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha