۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کفش هیدج؛ تلاش برای بقا در دوران کرونا/ کارگاه هایی که از تولید بازماندند
بازار گزارش می‌دهد؛

کفش هیدج؛ تلاش برای بقا در دوران کرونا/ کارگاه هایی که از تولید بازماندند

زنجان- کفش هیدج، امروز به دلیل شیوع بیماری کرونا و نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه دچار شوک شده و این آشفته بازار باعث افزایش بیکاری و تعطیل شدن تعداد زیادی از کارگاه‌های تولید کفش در هیدج شده است.

زهرا مقدمی؛ بازار: کفش هیدج را می‌توان به عنوان نمونه عینی و واقعی از یک مجموعه اشتغال خودجوش و صنعتی پایدار عنوان کرد که توانسته امروز با وجود شرایط تحریم و نیز دوران کرونا به فعالیت خود ادامه دهد، هر چند این فعالیت بی‌تاثیر از شرایط موجود نبوده ولی توانسته اشتغال و اقتصاد شهر هیدج را که متکی به این صنعت است، سر پا نگه دارد. هیدج با بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت به قطب تولید کفش در استان تبدیل شده و این امر باعث شده تا جوانان بیکار نباشند و درصد بیکاری جوانان هیدج نیز بسیار کم است.

کوچه به کوچه و خانه به خانه این شهر در صنعت تولید کفش فعال هستند و همه در اقتصاد این شهر و استان نقش به سزایی دارند. تولیدکننده کفش در هیدج، در خانه شخصی خود با ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۱ با خرید چندین چرخ خیاطی در تولید کفش برای افراد زیادی اشتغال خوبی ایجاد کرده بود ولی کرونا همه این نقشه‌ها را نقش بر آب کرد و فعالیت‌ها به سه روز در هفته کاهش پیدا کرد.

شهر هیدج به ‌عنوان قطب تولید کفش‌های ورزشی بچه‌گانه در کشور شهرت گرفته و با ۲۵۰ واحد تولیدی، یکی از مراکز اصلی تولید کفش کشور است.بازار کفش هیدج در سال‌های گذشته خوب بود و سر از نمایشگاه‌های خارجی، از جمله نمایشگاه بزرگ استانبول در آورده بود که امروز به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولید کفش هیدج تعطیل است.

هیدج در فاصله ۷۳ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد و فعالیت واحدی‌های تولیدکننده کفش باعث شده است تا آمار اشتغال در این شهر وضعیت خوبی داشته باشد ولی شیوع کرونا همه این خوشی‌ها را یک شبه به باد داد.

طی ۹ ماه گذشته با ورود مهمان ناخواسته به کشورمان، شاهد مشکلات اقتصادی زیادی در کشور بودیم و شیوع این بیماری باعث نیمه‌فعال شدن کسب و کارها و در برخی موراد نیز باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است.

۱۳۲ واحد تولیدی کفش در هیدج نیازمند حمایت مسئولان است؛ چرا که درصد زیادی از جوانان هیدج در صنعت تولید کفش فعال هستند، به طوری که شهر هیدج از یک دهه گذشته تا به امروز تولیدکننده انواع کفش در استان زنجان بوده است

۱۳۲ واحد تولیدی کفش در هیدج نیازمند حمایت مسئولان است؛ چرا که درصد زیادی از جوانان هیدج در صنعت تولید کفش فعال هستند، به طوری که شهر هیدج از یک دهه گذشته تا به امروز تولیدکننده انواع کفش در استان زنجان بوده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کفش هیدج با بیان اینکه ۹۰ درصد از کارگاه‌های تولیدی کفش هیدج تعطیل شدند، می‌گوید: گرانی مواد اولیه علت ۹۰ درصد این تعطیلی‌ها را به خود اختصاص داده است.

عسگری با بیان اینکه واحدهای تولیدی با قرض، واحد خود را سر پا نگه داشته‌اند، می‌افزاید: سومین خوشه صنعتی استان دچار تزلزل شده و حال و روز خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی کفش هیدج توان فعالیت در سه شیفت را دارند، تصریح می‌کند: این در حالی است که ۴۵ کفاش فعالیت خود را تعطیل کردند.

رئیس هیئت مدیره صنعت کفش هیدج با بیان اینکه سایت تولیدی کفش هیدج ۲۰ هزار مترمربع است، ادامه می‌دهد: اگر کرونا ریشه‌کن شود، ۲۰ هزار مترمربع نیز به این سایت اضافه خواهد شد.

عسگری یادآور می‌شود: طی هشت ماهه امسال ۸۰ واحد تولید کفش هیدج به علت گرانی مواد اولیه، نوسانات ارز و شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند.

فرماندار شهرستان ابهر نیز در این خصوص اظهار می‌کند: مجموعه کفش هیدج همانند سایر مشاغل تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است و افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات ارز نیز باعث شده تا واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شوند.

شهر هیدج از قطب‌های تولید کفش بچه‌گانه در کشور است
وجیه‌الله نوروزی بیان می‌کند: شرکت تعاونی کفش، اقدامات خوبی را برای رونق تولید واحدهای تولیدی کفش در هیدج انجام داده و در این میان برگزاری نمایشگاه برای عرضه کفش، ثبت‌نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کرونایی، از اقدامات مهم برای توسعه کفش هیدج است.

وی با بیان اینکه شهر هیدج از قطب‌های تولید کفش بچه‌گانه در کشور است، عنوان می‌کند: به برکت وجود واحدهای تولیدی کفش در هیدج، این شهر کم‌ترین بیکار را دارد ولی امروز این وضعیت مثل سابق نیست.

نوروزی تاکید می‌کند: باید زمینه حضور تولیدکنندگان کفش در نمایشگاه‌های کشوری و بین‌المللی فراهم و به عنوان برند در کشور مطرح شود.

این مسئول با بیان اینکه تولیدکنندگان کفش باید به سمت صادرات و بازاهای جهانی حرکت کنند، می‌گوید: آموزش، استانداردسازی و ارتقای کیفیت کفش‌های تولیدی نیز گامی مهمی در رونق صادرات کفش است.

فرماندار شهرستان ابهر می‌افزاید: امروز باید رقابت سازنده کفاشان و هم‌افزایی بین آن‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که این موضوع در توسعه این صنعت بسیار موثر است، به همین خاطر باید در نمایشگاه‌ها کفش هیدج به خوبی معرفی شود.

مدیرعامل تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج نیز با بیان اینکه تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج از سال ۹۲ تشکیل شده و رسالت این تعاونی، رفع مشکلات صنعت کفش در هیدج است، تصریح می‌کند: هدف ما تکمیل و راه‌اندازی شهرک تخصصی کفش هیدج است.

اگر مسئولان کمک کرده و در بحث سرمایه در گردش و اعطای مجوز همراهی کنند، صنعت کفش هیدج ترقی می‌کند ولی امروز شیوع ویروس کرونا این صنعت را دچار مشکلات زیادی کرده است

علی‌اکبر ملک‌محمدی، از اشتغال دو هزار نفر زن و مرد در صنعت کفش هیدج خبر داد وبیان می کند: اگر مسئولان کمک کرده و در بحث سرمایه در گردش و اعطای مجوز همراهی کنند، این صنعت ترقی می‌کند ولی امروز شیوع ویروس کرونا این صنعت را دچار مشکلات زیادی کرده است.

وی با بیان اینکه واردات کفش چینی به کشور باعث می‌شود که این صنعت به خوبی در هیدج خود را مطرح نکند، اظهار می‌کند: ورود کفش از چین باعث بی‌رونق شدن کفش در کشور و باعث تعطیلی و عدم توسعه‌  این صنعت می‌شود.

مدیرعامل تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج در ادامه با بیان اینکه شیوع کرونا روند تولید کفش در هیدج را کاهش داده است، بیان می‌کند: کارگاه تولید کفش هیدج از ۲۰۰ کارگاه به ۵۰ درصد به تعداد ۱۰۰ کارگاه رسیده است.

ملک‌محمدی تاکید می‌کند: اشتغال در کفش هیدج بسیار خوب بود ولی در شرایط کنونی خوب نیست و تا سال گذشته، بیکاری در  هیدج نبود، به همین خاطر از شهرهای دیگر برای اشتغال به هیدج می‌آمدند.

وی با بیان اینکه صادرات این کالا در استان طی سال گذشته بسیار عالی بود، عنوان می‌کند: امسال به دلیل شیوع کرونا و وضعیت بد اقتصادی، صادرات کفش هیدج کاهش یافته است.

صندوق کارآفرینی تسهیلات لازم به صنعتگران کفش هیدج  را پرداخت نکرده است
مدیرعامل تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج با بیان اینکه تا پایان سال گذشته تولید کفش هیدج بیش از ۵۵ هزار جفت کفش بود، بیان می‌کند: این در حالی است که امروز این میزان به ۳۰ درصد رسیده است.

ملک‌محمدی با بیان اینکه صندوق کارآفرینی تسهیلات لازم به صنعتگران کفش هیدج  را پرداخت نکرده است، ادامه می‌دهد: همکاری صندوق کارآفرینی امید در این زمینه بسیار کند است.

وی می‌گوید: تولید روزانه ۱۰۰ جفت کفش بیش از سه میلیون تومان هزینه دارد و پرداخت ۶ میلیون تومان به فعالان  کفش هیدج بسیار کم است.

مدیرعامل تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج با بیان اینکه فعالیت فعالان تولید کفش ماشینی در هیدج نیز قابل قبول است، ابراز می‌کند: ۱۲ کارگاه ماشینی تولید کفش در هیدج فعالیت دارند که هر کدام از این کارگاه‌ها ۴۵ کارگر داشته و سر پا هستند، این در حالی است که کفش دست‌دوز فعالیت خوبی ندارد.

وی می‌افزاید: تفاهم‌نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده تا تسهیلات لازم را به فعالان کفش هیدج پرداخت کنند ولی تاکنون این مهم محقق نشده و همکاری لازم صورت نگرفته است.

ملک‌محمدی بیان می‌کند: در حال حاضر و با توجه به کاهش مصرف و تقاضا و نیز شیوع بیماری کرونا، واحدهای تولیدی کفش در هیدج با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد کفش‌های بچه‌گانه کشور در هیدج تولید می‌شود، می‌گوید: ۱۴۰ واحد از این شرکت‌ها عضو شرکت تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج هستند و حرفه تولید کفش در هیدج برای ۲۰ درصد از شهروندان به طور مستقیم اشتغال‌زایی داشته و سه هزار نفر از شهروندان هیدجی مشغول تولید کفش در هیدج بودند ولی امروز تعداد بیکاران این صنعت افزایش یافته است.

ملک‌محمدی می‌افزاید: کارگاه‌های تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی، فوم‌سازی، زیره‌سازی، چاپ و داغی، مقواسازی، گلدوزی و غیره در اغلب نقاط این شهر پراکنده هستند و عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحدها به شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و یزد ارسال می‌شود.

خرید نکردن مردم در عید نوروز و باز نشدن مدارس، دو ضربه مهلکی بود که به کفش وارد شد، در همین راستا افزایش قیمت مواد اولیه نیز به شدت بالا رفته که این مشکل هم بازار کفش را دچار تزلزل کرده است

یک فعال حوزه کفش نیز اظهار می‌کند: تعطیلی مدارس و بازار عید باعث شده تا صنعت کفش هیدج دچار شوک شود.

نقی نقی‌لو یادآور می‌شود: خرید نکردن مردم در عید نوروز و باز نشدن مدارس، دو ضربه مهلکی بود که به کفش وارد شد، در همین راستا افزایش قیمت مواد اولیه نیز به شدت بالا رفته که این مشکل هم بازار کفش را دچار تزلزل کرده است.

خیلی از کارگاه‌های تولید کفش در هیدج نتوانستند تولید خود را ادامه دهند
وی با بیان اینکه کفش هیدج شرایط مناسبی ندارد، ادامه می‌دهد: خیلی از کارگاه‌ها نتوانستند تولید خود را ادامه دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز از فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی کفش در هیدج خبر داد و می‌گوید: بیش از دو هزارو ۳۰۰ نفر در این صنعت مشغول به کار بودند و این تولیدات به استان‌های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد صادر می‌شود ولی امروز این اشتغال کاهش یافته است.

محمدرضا یوسفی به مشکلات و چالش‌های فرا روی این صنعت در هیدج اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت‌ها، کمبود نقدینگی، کم بودن فضا، شیوع بیماری کرونا و گرانی مواد اولیه، از مشکلات این صنعت در هیدج به شمار می‌رود.

کد خبر: ۵۴٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha