۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کشت هیدروپونیک ۳ تا ۵ برابر کشت خاکی محصول می دهد
جایگاه کشت هیدروپونیک در ایران و کشورهای اروپایی

کشت هیدروپونیک ۳ تا ۵ برابر کشت خاکی محصول می دهد

یک فعال حوزه کشت هیدروپونیک یا بدون خاک اظهار داشت: در حالی که آب مصرفی در کشت هیدروپونیک بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کمتر از سیستم کشت خاکی است مقدار محصولی که در این نوع کشت ثمر می دهد نیز بین ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کشت خاکی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشت هیدروپونیک یا بدون خاک از جمله کشت های گلخانه ای است که از حدود ۲۰ سال پیش در ایران نیز رواج یافته است با این وجود هنوز آن طور که شایسته است توسعه نیافته است.  این نوع کشت مزایای بسیاری دارد که به نظر می رسد در سال های آینده حتی باوجود افزایش قیمت کودهای مورد نیاز و هزینه های اولیه تولید به دلیل تنش های آبی، کمبود آب و صرفه اقتصادی شاهد رونق این نوع کشت در کشور باشیم.

آرش ساعدی یکی از فعالان کشت هیدروپونیک در کشور است که در خصوص مزایای این نوع کشت در گفت و گو با خبرنگار «بازار» گفت: اولین و مهمترین مزیتی که این نوع کشت برای ما دارد مصرف کم آب است بخصوص اینکه کشور ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده است و با کمبود آب مواجه هستند؛بسیار مفید است.

ساعدی افزود: شاید جالب باشد بدانید آب مصرفی در کشت هیدروپونیک بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کمتر از سیستم کشت خاکی است!

وی خاطر نشان کرد: دومین مزیت کشت هیدروپونیک، رشد بسیار سریعتر گیاه نسبت به کشت خاکی است. آن هم به این دلیل که در این نوع کشت ریشه گیاه تهویه بسیار بهتری دارد و دسترسی مناسبتری به آب و مواد غذایی دارد.

آب مصرفی در کشت هیدروپونیک بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کمتر از سیستم کشت خاکی است!

ساعدی افزود: از سوی دیگر تهویه بهتر ریشه روی کیفیت رشد هم تاثیر می گذارد و مقدار محصولی که در این نوع کشت ثمر می دهد بین ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کشت خاکی است.

انجام کشت هیدروپونیک در محیط گلخانه ای میسر می شود
این فعال حوزه هیدروپونیک اظهار داشت: این حوزه کاری پتانسیل بسیار بالایی دارد و تقریبا جا افتاده و در حال حاضر در برخی گلخانه ها این کشت را اجرا می کنند.

ساعدی در خصوص شرایط کشت هیدروپونیک و تجهیزات مورد نیاز گفت: این نوع کشت دانش خاص خود را نیاز دارد. با این حال سازه هایی مشابه سازه های گلخانه ای نیاز دارد و از نظر ساختار بیرونی تفاوتی با گلخانه های کشت خاکی ندارد.

مقدار محصولی که در کشت هیدروپونیک ثمر می دهد بین ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کشت خاکی است

وی تاکید کرد: کشت هیدروپونیک حتما باید در محیط گلخانه‌ای باشد اگرچه در یکسری مناطق با شرایط آب  هوایی ویژه می توان در فضای باز اجرا کرد اما بستگی به فصل دارد.

ساعدی در پاسخ به این سوال که کشت هیدروپونیک نیاز به چه زیرساخت هایی دارد، گفت: زیرساختهایی که برای این نوع کشت لازم است یکسری سیستم‌ها و بسترهای کشت خاص و همچنین دستگاه های سنجش شوری و سختی آب، اسیدیته، PH  و غیره است.

عملکرد بالاتر محصولات در هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی
ساعدی با بیان اینکه مقدار مصرف کمتر آب و بالا بودن کیفیت محصول بارزترین ویژگی کشت هیدروپونیک است، اظهار داشت: در حال حاضر هلند، آمریکا، استرالیا انگلیس و آلمان کشورهای پیشرو در این صنعت محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: شاید کشورهای نامبرده مشکل آب نداشته باشند اما چون تُناژ بالاتری نسبت به کشت خاکی می توان به دست آورد هر کشوری می تواند ترغیب به این نوع  کشت شود. از سوی دیگر در این نوع کشت هیچ محدودیتی نداریم و تقریبا تمام محصولات کشاورزی را می توان کشت کرد.

مقدار مصرف کمتر آب و بالا بودن کیفیت محصول بارزترین ویژگی کشت هیدروپونیک است

این کارشناس کشت هیدروپونیک اظهار داشت: محصولات تولید هم در داخل و خارج از کشور مصرف می شود و از نظر قیمتی تفاوتی با دیگر محصولات ندارد. چون درست است که هزینه تجهیزات بالا است و مواد بیشتری می برد اما در عوض توناژ بیشتری در سطح می دهد که هزینه ها را متعادل می سازد.

کشت هیدورپونیک و خاکی کود مصرفی مشابه با فرمول متفاوت دارد
ساعدی در ادامه به بحث کود مصرفی در این نوع کشت پرداخت و گفت: همان کودهایی که برای کشت خاکی استفاده می شود در کشت هیدروپونیک نیز کاربرد دارد اما نوع فرمول آنها فرق دارد و مناسب جذب گیاه شده است.

وی در پایان تصریح کرد: هیدروپونیک در واقع یک تکنیک است و فارغ از اینکه چه نوع گیاهی به این روش کشت شده است می توان هر عملیاتی که در کشت گلخانه ای انجام می شود را در این نوع نیز اجرا کرد.

کد خبر: ۵۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha