۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
گرانی روی دوش راننده ها، لنت های تقلبی زیر چرخ تاکسی ها/ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لنت
بازار از تبعات نوسانات ارزی گزارش می دهد

گرانی روی دوش راننده ها، لنت های تقلبی زیر چرخ تاکسی ها/ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لنت

یک فروشنده لنت در بازار قطعات لوازم یدکی با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی به عنوان قشری که از نوسانات قیمت لوازم یدکی بیشترین آسیب را می بینند، گفت: اکثر رانندگان توان خرید قطعات اصلی با قیمت بالاتر را ندارند و رو به استفاده از نسخه‌های تقلبی و ارزان می‌آورند.

بازار؛ گروه خودرو: نوسانات ارزی، افزایش هزینه‌ های تولید و کاهش واردات لوازم یدکی همگی دست به دست هم داده ‌اند تا تعادل عرضه و تقاضا بهم بریزد و اوضاع بازار قطعات خودرو آشفته شود؛ از همین رو عجیب نیست که قطعات خودرو یکبار با افزایش نرخ دلار و بار دیگر در نبود عرضه کافی و حتی نگرانی فروشندگان از جایگزینی قطعات از سوی تامین کنندگان دچار گرانی شود.

البته مشکل به همین جا منتهی نمی شود و هزینه‌ های تعمیر هم به گفته برخی از کارشناسان افزایش قابل توجهی یافته است که همه این موارد باهم از توان مالی رانندگان بخصوص کسانی که از طریق مسافر کشی معیشت خود را تامین می کنند خارج است. از همین رو اغلب شنیده می شود که برخی از رانندگان تمایلی به تعویض قطعه معیوب خود ندارند و ترجیح می‌دهند تا زمانی که خودرو متوقف نشده سراغ تعمیر و تعویض قطعات نروند یا اگر قصد تعویض قطعه داشتند با قطعه نا مرغوب ارزان برای مدت کوتاهی خودرو خود را در خیابان نگه دارند.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لنت/ کاهش آمار فروش
یک فروشنده لنت در بازار لوازم یدکی خودرو در پاسخ به این سوال که لنت ترمز طی ماه‌ های اخیر چقدر افزایش یافته است گفت: اینکه بگوییم لنت چقدر گران شده خیلی کلی است چون قیمت‌ ها بسته به نوع خودرو و برند تغییرات متنوعی داشته اند. اما به طور کلی هر تولیدکننده یا واردکننده این محصول از ابتدای سال جاری بیش از دوبار قیمت‌ها را افزایش داده است. برای مثال لنت  MHCO خارجی طی چند ماه اخیر چهار بار افزایش قیمت داشته که هر بار ۱۰ درصد بر قیمت آن افزوده شده است.  همچنین لنت PGS نیز طی دو بار و هر بار ۱۵ درصد گران شده است.

علیرضا با اشاره به اینکه افزایش قیمت را در بازار لنت‌های داخلی هم شاهد هستیم، اضافه کرد: لنت پار هم طی دوبار ۱۵ درصد و ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ البته درصد گران شدن محصولات این قطعه ساز باید به این نکته اشاره کرد که درصدها در هر خودرویی متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر دنبال این هستید که به طور کلی ببینید چقدر قیمت ها افزایش یافته است باید بگویم ۱۰۰ درصد قیمت ها در این بازار بالا رفته است. اما تولیدکنندگان این قطعه نقش مهمی را در بازار ایفا می کنند. برای مثال یکی از آن‌ها که از شهرت خوبی هم در بازار برخوردار است آنقدر قیمت‌ها را افزایش داد که منجر به آشفتگی و نوسان عجیبی در بازار شد. از طرفی واردکننده‌ای که در گذشته اقدام به واردات کرده و حالا توان واردت قطعات با همان قیمت‌های گذشته را ندارد قیمت‌ها را بعضا تا ۱۰۰ هم افزایش می‌دهد، بنابراین به عنوان فروشنده لنت همیشه به مصرف کنندگان این توصیه را می کنم که از لنت ایرانی بهره ببرند.

این فروشنده با اشاره به آمار فروش لنت اظهار داشت: بر اساس تعداد، آمار فروش به شدت کاهش یافته است اما با توجه به افزایش قیمت لنت، دریافتی حاصل از فروش ۱۰۰ درصد افزایش یافته است اما نمی توان به آن درآمد گفت چون به طور کامل با ضرر هم برای تولید کننده، هم واردکننده و هم فروشنده همراه است.

لنت تقلبی ایرانی نداریم/ عرصه تنگ انحصار برای تولیدکنندگان جدید
هادی فروشنده دیگری است که در خصوص افزایش لنت تقلبی و کم کیفیت به خبرنگار بازار توضیح داد و بیان کرد: یک زمانی از چین لنت وارد می کردند که کیفیت آن‌ها افتضاح بود و الان هم همان راه را با سرعت حلزونی ادامه می دهیم با این اختلاف که اکنون هر لنتی را از چین وارد کنند کیفیت خوب خوبی دارد اما امکان واردات وجود ندارد. بنابراین چین به درجه ای از علم تولید لنت رسیده است که قطعه سازان فرانسوی به آن رسیده بودند. از همین رو هرچند الان کیفیت محصولات شان خوب است اما مردم دیگر لنت چینی را باور ندارند.

این فروشنده لنت در بازار لوازم یدکی در پاسخ به این سوال که در مورد لنت های تولید داخل چه نظری دارد اضافه کرد: لنت‌های ایرانی هم یک زمانی کیفیت نداشتند اما الان درحال بهتر و بهتر شدن هستند. در اصل جنس تقلبی ایرانی نداریم و خیلی به ندرت لنت تقلبی وجود دارد، منتهی ساز و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت آن قدر ایراد دارد که یک تولیدکننده می ترسد دنبال تولید رسمی برود. حتی اگر کیفیت لنت تولیدی یک تولیدکننده از استانداردهای بین المللی هم بالاتر باشد نمی تواند در بازار جایی برای خود بیابد. دلیل این ماجرا هم این است که برخی رانت دارند و می توانند هر کیفیتی را تولید کنند اما کسی که چنین ارتباطاتی را ندارد، استاندارد خیلی سختگیرانه عمل می کند.

متاسفانه برخی از مردم آنقدر به اجناس خارجی اعتماد دارند که حتی نسخه تقلبی را هم به لنت ایرانی ترجیح می‌دهند و هر چقدر می‌گویم این لنت به کیفیت نسخه اصلی نیست، باز هم درخواست همان را دارند و می‌گویند «توان مالی‌ام به این اندازه نیست که جنس اصلی بخرم اما می خواهم از همین برند استفاده کنم

«گلد» تقلبی می خواهم ! / افزایش تقاضا برای خرید لنت تقلبی
فرشید یکی دیگر از لنت فروشان بازار چراغ برق در خصوص لنت تقلبی به بازار گفت: لنت گلد تنها برند وارداتی است که نسخه تقلبی آن هم در بازار به وفور وجود دارد، به عنوان فروشنده خودم از نسخه تقلبی این کالای کره‌ای با عنوان طرح گلد در مغازه دارم و به مشتری هم می‌فروشم؛ چرا که نسخه اصلی آن برای پراید بالای ۱۴۵ هزار تومان و نسخه طرح آن نیز نزدیک به ۴۵ هزار تومان در بازار قیمت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جنس تقلبی به مشتری می فروشد، تاکید کرد: متاسفانه برخی از مردم آنقدر به اجناس خارجی اعتماد دارند که حتی نسخه تقلبی را هم به لنت ایرانی ترجیح می‌دهند و هر چقدر می‌گویم این لنت به کیفیت نسخه اصلی نیست، باز هم درخواست همان را دارند و می‌گویند «توان مالی‌ام به این اندازه نیست که جنس اصلی برند گلد رابخرم اما می خواهم از همین برند استفاده کنم.» بنابراین ما فروشندگان هم ناچار به این هستیم بر اساس نیاز مشتری کالا بیاوریم.

این فروشنده قطعات در خصوص رانندگان تاکسی که زیر بار فشار نوسانات قیمت قطعات ناشی از ارز هستند اضافه کرد: رانندگانی دارم که توان مالی حتی برای خرید یک لنت ۴۵ هزار تومانی بی‌کیفیت و تقلبی پراید هم ندارند و گاها مشاهده کرده‌ام که راننده تاکسی قیمت می‌کند و سه بار سراغ خودرو اش می رود و درآمد روزانه‌اش را می‌شمارد و باز هم می‌گوید بذار یک دور دیگر بزنم و مسافر سوار کنم تا بتوانم لنت را خریداری کنم. هرچند این لنت کمتر از یکماه دوام دارد اما وقتی از آن‌ها دلیل عدم خرید قطعه را می‌پرسم می‌گویند می‌دانم تقلبی است و زود تمام می‌شود اما توان خرید کالای بهتر را ندارم. متاسفانه از این رانندگان تاکسی و حتی مسافرکش های شخصی زیاد است که در روز به ما مراجعه می کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های تعمیر خودرو ادامه داد: متاسفانه برخی از تعمیرگاه های تاکسی‌ رانی سودجویی می کنند و  نمی گذارند آب خوش از گلوی رانندگان تاکسی پایین برود و هزینه‌های تعمیرات را بالا قرار می دهند. بنابراین به عنوان فروشنده‌ای که هر روز با اقشار مختلفی از مردم مواجه می شوم این درخواست را دارم که رسانه‌ها به فکر رانندگان تاکسی باشند که وضعیت مناسبی ندارد و هر روز اسیر تعمیر و تعویض قطعات در این شرایط گرانی هستند. علاوه بر این درخواست دارم برای مردم فرهنگ سازی کنید تا بجای خرید اجناس خارجی رو به اجناس ایرانی بیاورند که کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

این فروشنده قطعات با اشاره به اینکه گاهی از چند مامور به همراه چند خبرنگار از رسانه ملی به بازار مراجعه می‌کنند و گزارش‌هایی با عنوان افزایش اجناس تقلبی در بازار  تهیه می‌کنند، گفت: همین هفته گذشته مغازه یک تسمه فروش را به جرم فروش تسمه‌های تقلبی که مغازه‌های کناری آن‌ها هم همان کالا را می فروختند، بستند. متاسفانه کارشناسانی که به همراه این گروه‌ها به بازار می‌آیند هیچ شناختی از قطعات و کیفیت آن‌ها ندارند و نمی‌دانند وضعیت در بازار به چه نحوی است و فقط مردم را بیکار می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌دهم اگر قرار است در زمینه اجناس تقلبی هم تحقیقی انجام شود، از کارشناسان و فعالان بازار بهره ببرند تا به ناحق مغازه کسی بسته نشود.

کد خبر: ۵۴٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha