۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
زهر زنبور ایرانی جزو باکیفیت ترین زهرها در دنیاست!
محقق و مدرس صنعت زنبورداری کشور مطرح کرد

زهر زنبور ایرانی جزو باکیفیت ترین زهرها در دنیاست!

غفوری، محقق و مدرس صنعت زنبورداری با بیان اینکه زهر زنبوری که در ایران تولید می شود جزو باکیفیت ترین زهرها در دنیا است، اظهار داشت: قیمت هر گرم زهر در دنیا بسته به کیفیت و برندی که دارد از ۳۰ دلار تا ۳۰۰ دلار متغیر است.

بازار؛ گروه کشاورزی: اسماعیل غفوری، مدرس، محقق و فعال صنعت زنبورداری که در حوزه زهر زنبور عسل فعالیت می کند در خصوص پتانسیل های زهر زنبور به خبرنگار «بازار» گفت: پتانسیل این بخش از زنبورداری بسیار بالا است اما آنچه که الان در کشور محقق شده کمتر از ۱۰ درصد پتانسیل است.

غفوری افزود: در واقع بخش زهر زنبور عسل چون بازار خوب و مطمئنی ندارد چندان در کشور توسعه نیافته است.

وی خاطر نشان کرد: زهر زنبور محصولی است که اگر خریدار آن مشخص نباشد نمی توان آن را تولید کرد. چون زهر شرایط نگهداری خاصی دارد و مدت زمان نگهداری محدودتری دارد لذا در ابتدا باید از خریدار اطمینان داشت سپس زنبوردار وارد این عرصه شود.

غفوری تصریح کرد: از سوی دیگر آموزش در این خصوص آنطور که باید و شاید به زنبورداران داده نشده است.

بخش زهر زنبور عسل چون بازار خوب و مطمئنی ندارد چندان در کشور توسعه نیافته است

وی افزود:  در بحث تجهیزات این صنعت نیز به دلیل تحریم هنوز به آن تعداد که بخواهیم کار صنعتی انجام بدهیم نرسیده ایم که انتظار داشته باشیم به عنوان مثال ۷۰ تا ۸۰ درصد زنبورداران به سمت تولید و استحصال زهر زنبور عسل سوق پیدا کنند.

ارزش افزوده محصولات هیچگاه به جیب تولید کننده نمی رود
این فعال صنعت زنبورداری کشور در خصوص بازارهای هدف محصول زهر زنبور نیز اظهار داشت: هدف اول ما بازار داخلی است البته به شرطی که فرآوری شود، چون بهتر از این است که خام فروشی شود.

غفوری با بیان اینکه در حال حاضر آنچه که تولید می شود غالبا خام فروشی می شود و به صورت قاچاق از کشور خارج می شود، افزود:  زهر زنبور با قیمت هر گرم ۱۴ تا ۱۶ دلار از دلالان خریداری می شود اما در بازار به قیمت ۲۰ تا ۳۰ دلار می فروشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل اولویت این است که در داخل محصول فرموله شود و به صورت قرص، کرم، انواع پماد و داروهایی که با استفاده از زهر زنبور تولید می شود عرضه شود اگرچه تاجایی که می دانم فعلا شرایط این کار فراهم نیست.

غفوری اذعان داشت: مشکلی که در همه محصولات داریم این است که ارزش افزوده ایجاد شده هیچ گاه به جیب تولید کننده نمی رود و همیشه واسطه ها یا دلالان ارزش افزوده را می برند. لذا اگر باز هم قیمت بالا برود چندان به نفع زنبورداران نیست.

ارزش افزوده ایجاد شده هیچ گاه به جیب تولید کننده نمی رود و همیشه واسطه ها یا دلالان ارزش افزوده را می برند، لذا اگر باز هم قیمت بالا برود چندان به نفع زنبورداران نیست

زهر زنبور ایران در بازارهای جهانی رتبه A و B دارد
این محقق صنعت زنبورداری در خصوص قیمت زهر زنبور در بازارهای جهانی گفت: قیمت زهر در دنیا بسته به کیفیت و برندی که دارد از ۳۰ دلار تا ۳۰۰ دلار متغیر است.

وی تصریح کرد: اگر در داخل کشور نیز شرایط باشد و فرآوری شود قیمت هر گرم زهر زنبور عسل حداقل ۱ میلیون تومان خواهد بود.

غفوری در پاسخ به این سوال که زهر زنبور ایرانی از نظر کیفیت چه جایگاهی در دنیا دارد، گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، زهر زنبور ایرانی جزو زهرهای باکیفیت دنیا است و اگر تقسیم بندی کنیم در گرید A و B قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته زهرهایی در کشور تولید شده است که جزو زهرهای درجه ۱ دنیا بوده؛ یعنی میلیتین بالای ۷۰ درصد داشته است!

غفوری در پاسخ به این پرسش که از هر کندو چه میزان زهر می توان استحصال کرد، گفت: اعداد متغیر است اما اگر زنبوردار درست بتواند عمل کند و تجهیزات زهرگیر مناسب در اختیار داشته باشد، در طول فصل فعالیت اش از  هر کندو بین ۱ تا ۲ گرم می تواند زهر بگیرد.

نیاز به واردات تجهیزات زهرگیر نداریم
این محقق صنعت زنبورداری در خصوص میزان میلیتین موجود در زهر زنبور نیز اظهار داشت: به طور میانگین ۴۰ تا ۶۰ درصد وزن خشک هر گرم زهر میلیتین است. با این وجود ما زهرهایی داشته ایم که میزان میلیتین ۷۰ درصد داشته اند و همچنین زهرهایی نیز داشته ایم که میزان میلیتین شان کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

وی در ادامه به بحث تجهیزات زهر گیری پرداخت  گفت: در بخش تجیهزات زهر گیر، ۳ سازنده داخلی داریم که آنها نیز در سطح کم کار می کنند. با این وجود تولیداتذ شان به روز  شده است و ایرداتی که تا ۲ سال قبل داشته اند را رفع کرده اند اما هنوز به آن نقطه ایده آل نرسیده ایم.

غفوری ادامه داد: تجهیزات زهرگیر وارداتی نیز داریم البته به لحاظ قیمت صرفه اقتصادی ندارد و چون تجهیزات داخلی به راحتی جوابگو است می توان گفت نیازی به واردات نداریم.

سال گذشته زهرهایی در کشور تولید شده است که جزو زهرهای درجه ۱ دنیا بوده؛ یعنی میلیتین بالای ۷۰ درصد داشته است!

کشورهای اروپای شرقی؛ پیشگام صنعت زهر زنبور عسل
غفوری اذعان داشت: کشورهای اروپای شرقی در بحث تولید زهر از سابق پیشگام بوده اند و در آسیا نیز کره جنوبی خوب کار  می کند و در این حوزه هم تولیدکننده هستند و هم سازنده تجهیزات.

وی در خصوص شرایط لازم برای رونق گرفتن صنعت زهر زنبور ایران نیز گفت: در درجه اول بخش پژوهش و تحقیقات حوزه دارویی و پزشکی باید وارد شوند و اقام به تولید محصولات مورد نظر  با زهر زنبور کنند. چون وقتی در داخل مشتری باشد زنبورداران هم به سمت تولید آن می روند.

غفوری تصریح کرد: در حقیقت قبل از اینکه روی تولید کار کنیم باید روی محصول نهایی آن کار شود چون اگر در داخل حجم تولید زهر بالا برود اما فکری برای محصولات نهایی آن نشود مجبور هستیم چشم مان به صادرات باشد که آن هم به دلیل معضلات که داریم سخت است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوع صادرات زهر براحتی میسر نیست و فاکتورها و استانداردهای بسیار سختی دارد. لذا اول باید روی محصول نهایی داخل کار کنیم و فعالان صنعت بهداشتی و آرایشی پیش بیایند و کارهای تحقیقاتی انجام دهند تا هم از این طریق زهر ایرانی را به دنیا بشناسانند هم زنبورداران ترغیب به کار شوند.

غفوری خاطر نشان کرد: علاوه بر این متولیان بخش تولید؛ یعنی وزارت جهاد کشاورزی نیز باید روی تولید این محصول ارزشمند کار کند و شرایط را برای تجارت زهر آماده کند.

کد خبر: ۵۴٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha