۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
مردی که طراحی خودرو زیاد می‌داند!
کارنامه درخشان کریم حبیب و حضور وی در کیاموتورز

مردی که طراحی خودرو زیاد می‌داند!

با ورود مدیر بخش طراحی ب‌ام‌و(کریم حبیب) به اینفینیتی قضیه کمی متفاوت‌تر شد، چراکه با استفاده از تجربیات و ایده‌های فوق جالب توانست طراحی این برند لوکس نیسان را متحول سازد. به مناسب ۳۰ سالگی تاسیس اینفینیتی، این شرکت از کانسپت QX اینسپریشن رونمایی کرد.

بازار؛ گروه خودرو: طراح خلاق و خوش‌ذوقی که توانست المان‌های طراحی را به شکل فزاینده‌ای تحول بخشد و سبب تولید خودروهای فوق جذاب برای ب‌ام‌و شود و کارنامه‌ای درخشانی را برای خود به ثبت برساند؛ بهترین معرفی برای کریم حبیب است. در واقع حبیب از اواخر دهه ۹۰ میلادی فعالیت خود را در زمینه طراحی خودرو آغاز کرد.

کریم آنتون حبیب که دانشجوی رشته طراحی وسایل حمل و نقل و مهندسی مکانیک دانشگاه مک‌گیل کانادا بود توسط خودروساز آلمانی یعنی ب‌ام‌و در سال ۱۹۹۸ استخدام شد تا در مرکز طراحی ب‌ام‌و فعالیت خود را آغاز کند.
او در سال ۲۰۰۳ طراحی داخلی سدان محبوب سری۵ E۶۰ را برعهده گرفت و با تمرکز و مطالعه بر ایده‌پردازی به سبک نوین با طرح‌های جذابی که ارائه داد، محصولاتی چون سری۷ F۰۱، سری ۶ گرن کوپه،   X۶ و X۳ را روانه بازار و امضای خود را در طراحی این مدل‌ها ماندگار ساخت. هرچند که طراحی داخلی سری۵ E۶۰ نام او را بیش از پیش حفظ خواهد کرد، اما باتوجه به عملکرد بی‌نظیری که در واحد طراحی باواریایی‌ها داشت، در سال ۲۰۰۹ به مدت کوتاهی در تیم طراحی پروژه مرسدس F۸۰۰ حضور یافت تا با ارائه این کانسپت جنجالی کارنامه درخشان خود را پربار تر کند.
پس از گذشت چند ماه به دفتر طراحی ب‌ام‌و بازگشت و در پروژه‌ کانپست سری۴ نقش مهمی را ایفا کرد و به عنوان مدیر بخش طراحی ب‌ام‌و منسوب شد. اما از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین طراحی کریم حبیب در ب‌ام‌و می‌توان به سری۵ G۳۰ در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. چراکه سری۵ F۱۰ در بازار موفق به حفظ جایگاه E۶۰ نشد و همین موضوع سبب شد تا در سال ۲۰۱۶ حبیب با ارائه طرح بی‌نظیر خود G۳۰ را به تولید برساند و سری۵ را به جایگاه خاص خود بازگرداند تا بار دیگر خلاقیت خود را به رخ دیگر شرکت‌ها بکشد. طولی نکشید که سال ۲۰۱۷ به تیم طراحی برند لوکس نیسان یعنی اینفینیتی پیوست و در نهایت در سپتامبر سال جاری با پیشنهاد کیاموتورز به تیم طراحی این خودروساز کره‌ای ملحق شد.


ب‌ام‌و سری۵ G۳۰، شاهکار حبیب
اواخر سال ۲۰۱۷ ب‌ام‌و نسل هفتم محبوب‌ترین سدان اسپرت و باعملکرد بالای خود را که با نام سری۵ شناخته می‌شود را معرفی کرد. این نسل از سری۵ که با کد G۳۰ شناخته می‌شود دقیقا از همان سبک طراحی بهره می‌گیرد که پیش‌تر در سری۷ G۱۱ شاهد آن بودیم. با نگاه دقیق به سری۵ G۳۰ متوجه خواهید شد که استفاده از المان‌های جدید باواریایی چون خطوط شارپ و حجم‌های روی بدنه، فرم جلوپنجره جدید و نسبتا عریض و چراغ‌های کشیده ظاهر با ابهتی را فراهم کرده است تا در کنار پیشرانه قدرتمند، کاراکتر اسپرت و جذابی پیدا کند
از آنجا که کریم حبیب مدیر طراحی ب‌ام‌و بود، مطابق گفته‌هایش طراحی این نسل از سری۵ دینامیک‌تر، جذاب‌تر و ترکیبی از عملکرد بوده تا ظاهر پخته‌تری را به وجود آورد. ضمن اینکه طراحی G۳۰ از المان‌های جدید طراحی ب‌ام‌و بهره می‌گیرد تا شما را با سری۵ متفاوت‌تری مواجه کند و از نظر ظاهر به نسبت نسل قبلی در جایگاه ویژه‌تری نزد مشتریان قرار گیرد تا باردیگر جذابیت E۶۰ را تداعی کند. مضاف براین موارد سری۵ G۳۰ گامی نزدیک‌تر به معرفی زبان طراحی جدید باواریایی‌ها بود که پس از آن خودروهایی خاص‌تر با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به محصولات قبلی این خودروساز را به وجود آورد.


کانسپت سری۴، چالشی برای خودنمایی
کانسپت سری۴ درواقع نسخه کوپه‌ای سری۳ F۳۰ است که از دیدگاه کریم حبیب در بازار کوپه‌ها از جایگاه خاصی برخوردار خواهد شد که با عرضه نمونه تولیدی آن این موضوع به واقعیت پیوست نکته مهم در بحث طراحی کانسپت سری۴ طویل‌تر، عریض‌تر و پویاتر بودن آن نسبت به نسل قبلی سری۳ کوپه است که سبب ظاهری تنومندتر و موقرتر از آن شده است. همچنین به لطف ویژگی زبان طراحی جدید ب‌ام‌و در آن سال و به‌کارگیری خط تیز و سطوح تخت ترکیبی بی‌نظیر از یک کوپه اسپرت لوکس را به نمایش گذاشت.
تناسبات کلی پیکره عضلانی به نظر می‌رسد که خط شخصیتی بارز و آشکار بر روی نمای جانبی را نشان می‌دهد. استفاده از المان‌های طراحی نسخه کانسپت در نمونه تولیدی و با وجود چراغ‌های جدید و جلوپنجره جمع‌وجور شاهد خودروی تهاجمی بودیم. از سویی در نمای عقب خودرو نیز کمترین تغییرات ایجاد شده که فرم چراغ‌های ال شکل حفظ شده و با وجود اورهنگ کوتاه و فرم کمانی سقف به جاذبه ظاهر موقر سری۴ می‌افزاید. در مجموع این چنین طراحی فلسفه جدید ب‌ام‌و از محصولات پویاتر و باکیفیت‌تر را نشان می‌دهد که تاکنون توانسته با حفظ این خط مشی موفق ظاهر شود و با به‌روزرسانی زبان طراحی نسبت به رقبا عملکرد بهتری داشته باشد.

ب‌ام‌و سری۷ F۰۱، تعریف جدید از لوکس بودن  
بازار خودروهای سدان فول‌سایز لاکچری محدود به چند شرکت مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها ب‌ام‌و است. سری۷ این خودروساز آلمانی جزو موفق‌ترین سدان‌های فول سایز لوکس جهان به شمار می‌آید که پیش از آنکه بحث زبان و فلسفه جدید طراحی مطرح شود، کریم حبیب با ایده‌پردازی جدید خود توانست ظاهر ساده و نچندان جذاب سری۷ را به سدان اسپرت و جلب توجه کننده‌ای بدل کند.
حبیب در نسل پنجم سری۷ موسوم به F۰۱ هیچ چیز کم نگذاشته و با به‌کارگیری دماغه کشیده، خطوط صاف و به اصلطلاح اتو کشیده و سطوح تخت، چراغ‌های جدید با جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های ال شکل با خط کروم پیوسته میان در عقب، پارامترهای به وجود آوردن یک ظاهر لوکس را فراهم آورده است.
علاوه بر نمای ظاهری، مهندسان ب‌ام‌و چند پیشرانه قدرتمند را برای این خودرو نصب کرده‌اند که با وجود قوی‌ترین موتور یعنی ۱۲سیلندر وی‌شکل ۶لیتری تویین‌توربو با ۵۳۶ اسب‌بخار قدرت وقار این سدان فول‌سایز را دوچندان می‌سازد. این نسل از ب‌ام‌و سری هفت F۰۱  بیش از هفت سال در خط تولید این خودروساز باواریایی حضور داشت و این به معنای خلاقیت کریم حبیب در راستای طراحی است.

ب‌ام‌و سری۶ گرن کوپه، طراحی مدرن و مبتکرانه
نخستین کوپه چهار در ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۱ همزمان با معرفی نسل سوم سری۶ این شرکت رونمایی شد. این نسل از سری۶ که با کد F۱۳ شناخته می‌شود، در حقیقت ماحصل تلاش و مطالعه بر المان‌های جدید توسط نادر فقیه‌زاده طراح ایرانی باواریایی‌ و تحت مدیریت و نظارت کریم حبیب در همان سال برای اولین بار نسخه چهار در این کوپه محبوب  تولید شد. مجموعه خطوط تیز و حجم‌های روی بدنه ظاهری صریح و پخته و فاقد پیچیدگی‌های خاص را برای سری۶ گرن کوپه به ارمغان آورد.
چراغ‌های با گرافیک جدید در جلو به همراه جلوپنجره‌های کلیوی جمع‌وجور و ورودی‌های هوا درون سپر ظاهری آراسته اسپرت و خشن را به بیننده القا می‌کند. فرمت کمانی سقف، حجم‌پردازی زیبا در قسمت عقب و چراغ‌های ال شکل بزرگ در عقب خودرویی فوق زیبا و البته اسپرت را به نمایش می‌گذارد. سبک جدید طراحی در سری۶ گرن‌کوپه منجربه شد تا این کوپه چهاردر به عنوان یکی از بهترین گرن‌کوپه‌های جهان معرفی شود و چالش جدی را برای پورشه پانامرا و آئودی RS۷ را ایجاد کند.


اینفینیتی QX اینسپریشن؛ الکتریکی برای آینده
با ورود مدیر بخش طراحی ب‌ام‌و به اینفینیتی قضیه کمی متفاوت‌تر شد، چراکه با استفاده از تجربیات و ایده‌های فوق جالب توانست طراحی این برند لوکس نیسان را متحول سازد. به مناسب ۳۰ سالگی تاسیس اینفینیتی، این شرکت از کانسپت QX اینسپریشن رونمایی کرد.
هدف از طراحی و تولید این کانسپت معرفی زبان طراحی جدید اینفینیتی و تولید اس‌یووی تمام الکتریکی برای آینده بود. این خودروی کانسپت که در نمایشگاه خودرویی دیترویت ۲۰۱۹ به جهان معرفی شد باتوجه به گفته‌های مدیر این شرکت « QX اینسپریشن آغاز نسل جدید خودروهای اینفینیتی بوده و یک طرح مستقیم از اولین خودروی الکتریکی برند ماست» که در ادامه مدیر طراحی قبلی این برند لوکس ژاپنی (کریم حبیب) QX اینسپریشن را پیش نمایشی از هدف تولید محصولات الکتریکی در آینده و ۳۰ سال سابقه اینفینیتی دانست.


اینفینیتی QS اینسپریشن؛ ساختارشکنی در طراحی
مهم‌ترین دستاورد اینفینیتی با در نظر گرفتن ورود طراح باواریایی‌ها به این شرکت خلق کانسپت QS اینسپریشن بود، چراکه خودروی در قالب سدان اسپرت و با قوای محرکه الکتریکی و حفظ نکات طراحی ژاپنی در اوایل سال جاری میلادی معرفی شد.
مدیر طراحی اینفینیتی که پیش از آنکه به کیاموتورز بپیوندد، ظاهر بدنه QS اینسپریشن را مشابه کوپه چهاردر طراحی کرده که با وجود زاویه کمانی سقف و طراحی سقف شیشه‌ای و همچنین استفاده از سطوح منحنی و خطوط نرم و پارامترهای زبان طراحی جدید سدان اسپرت الکتریکی فوق جذابی را برای این برند لوکس ژاپنی خلق کرده است.
آنطور که مشخص است هدف اینفینیتی از تولید این کانسپت جنجالی خود، پیش نمایشی از محصولات عملکردی الکتریکی خود بوده و باتوجه به نصب دوربین‌های جانبی و تکنولوژی بالای ساخت به تمرکز بر اینچنین محصولات اشاره دارد.

کد خبر: ۵۴٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha