۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
میوه مورد نیاز شمال کرمان برای عید تامین نشد/ بازار میوه در انتظار جهش تورمی
۳۵ روز مانده به تحویل سال

میوه مورد نیاز شمال کرمان برای عید تامین نشد/ بازار میوه در انتظار جهش تورمی

کرمان - در حالیکه بازار میوه در ایام نوروز در آستانه یک جهش قیمتی قرار دارد که مسئولان استان هنوز میوه مورد نیاز مردم را ذخیره سازی نکرده اند.

به گزارش بازار: کرمان با سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از بازارهای بزرگ مصرف میوه و تره بار در کشور است، از سوی دیگر این استان که عنوان سومین تولید کننده مرکبات را نیز به دوش می کشد هر سال نقش قابل توجهی در تامین مرکبات مورد نیاز در بازار داخلی کشور به خصوص در ایام نوروز را داشته است.

برداشت مرکبات در استان کرمان از مهر ماه آغاز و به مرور اقلام مختلف میوه در جنوب و شرق کرمان برداشت می شود اما در سال جاری با وجود تذکرات مکرر اصناف و برخی از مسئولان دستگاههای ذی ربط هنوز موفق به خریداری و ذخیره سازی میوه مورد نیاز ایام نوروز نشده اند.

با نزدیک شده به ایام نوروز متاسفانه قیمتهای کاذب میوه سبد مصرف مردم را با چالش جدی مواجه می کند و به همین دلیل مسئولان سعی می کنند با تزریق میوه یارانه ای قیمتها را تعدیل کنند

به صورت سنتی باید مرکبات کرمان از باغهای جنوب و سیب درختی از استان آذربایجان غربی تامین شود اما گویی مباشری که برای خرید میوه به این مناطق اعزام شده اند به دلایل مختلف نتوانسته اند میوه با کیفیت را خریداری کنند، این مساله موجب بروز نگرانی هایی در آستانه نوروز شده است.

با نزدیک شده به ایام نوروز متاسفانه قیمتهای کاذب میوه سبد مصرف مردم را با چالش جدی مواجه می کند و به همین دلیل مسئولان سعی می کنند با تزریق میوه یارانه ای قیمتها را تعدیل کنند اما این مکانیزم در سال جاری در کرمان معیوب مانده است.

این در حالی است که مباشران جنوب استان کرمان میوه مورد نیاز را خریداری و ذخیره کرده اند و این مشکل در اکثر استان های کشور نیز رفع شده است.

مباشری که توان خرید میوه ایام نوروز را ندارد

مباشری از سوی مسئولان مربوط در شمال استان کرمان تعیین شده اند که میوه سیب درختی را در آذربایجان غربی خریداری کنند اما گویا قیمتهای بالای میوه از یک طرف و از سوی دیگر انحصار در بازار سیب در استان تولید کننده موجب شده این افراد نتوانند در تامین میوه موفق باشند.

یکی از مشکلات اصلی در این زمینه به خصوص در شهرستانهای شمالی استان انتخاب فقط یک مباشر است و به همین دلیل ماه هاست مسئولان مرتبط با حواشی ناشی از این انتخاب دست به گریبان هستند و با وجود تذکرهای متوالی هنوز مشکل میوه استان کرمان رفع نشده است.

حالا تنها مباشر خرید میوه در شمال استان کرمان مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی را نیز مطرح می کند و با توجه به زمان محدود باقیمانده تا ایام نوروز و از دست رفتن فرصت چند ماهه مسئولان در تنگنا قرار گرفته اند.

دلالان مرتصد سوء استفاده از وضعیت موجود هستند

یکی از فعالان میوه و تره بار در کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: هم اکنون پرتغال والنسیا جنوب استان کرمان هر کیلو بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و این قیمت در صورت عدم تامین به موقع میوه به نزدیک ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان در ایام نوروز می رسد.

محمد ابراهیمی بیان کرد: دلالان مترصد بروز مشکل در تامین کالاهای مورد نیاز در ایام نوروز هستند و در این میان مسئولان ماهها زمان برای رفع مشکلات پیش رو داشتند.

وی افزود: در چنین مواردی باید چندین مباشر به صورت رقابتی برای تامین میوه وارد عمل شوند اما اگر این مساله کانالیزه و غیر رقابتی شود شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده پدیده می آید و مسلما مسئولانی که چنین مکانیزمی را تدارک دیده اند باید جوابگو باشند.

وی گفت: در برخی از سالهای گذشته متاسفانه مرکبات بازار از استانهای شمالی تامین می شد و این برای استانی که خودش تولید کننده سوم مرکبات در کشور است تاسف بار می باشد و انتظار می رود با خریداری مرکبات از جنوب کرمان در کنار حمایت از کشاورزان بومی، میوه با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

کوتاهی مباشر در خرید سیب درختی

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در واکنش به عدم خرید میوه مورد نیاز شب عید شمال استان کرمان اظهار کرد: به صورت محدود به مباشرین خرید میوه شب عید شمال استان کرمان فرصت می‌دهیم تا تکلیف را روشن کنند و اگر نمی‌توانند میوه شب عید شمال استان را تامین کنند به مباشرین جنوب استان کرمان خرید میوه شب عید را واگذار خواهیم کرد و بعدا اتحادیه میوه و تره‌بار شمال استان را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

به صورت محدود به مباشرین شمال کرمان فرصت می‌دهیم و اگر نمی‌توانند میوه شب عید شمال استان را تامین کنند به مباشرین جنوب استان کرمان خرید میوه شب عید را واگذار خواهیم کرد

مهدی حسینی‌نژاد به خبرنگار بازار گفت: نمایشگاه های فروش بهاره شهر کرمان از ۱۶ اسفندماه آغاز و تا ۲۳ اسفندماه ادامه خواهد داشت ضمن آنکه زمان برپایی این نمایشگاه ها در سایر شهرستان‌های استان برعهده ستاد تنظیم بازار شهرستان قرار گرفته است.

وی با بیان این مطلب که برای خرید میوه‌های شب عید مباشر انتخاب شده است، ادامه داد: مباشری برای خرید سیب درختی انتخاب شد تا سیب مورد نیاز شمال استان را از شمال کشور خریداری کند که در این راستا مقرر شده حداکثر تا ۲ اسفندماه، سیب‌های درختی خریداری شده به استان منتقل شوند.

به مباشرین خرید میوه فرصت محدود می دهیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان افزود: طبق سیاست کلان کشور فقط می توانیم یک مباشر برای خرید میوه شب عید انتخاب کنیم تا در پرداخت یارانه به مشکل برخورد نکنیم لذا پیشنهاد می‌کنم که مابه‌التفاوت قیمت میوه از منابع داخلی استان تامین شود که یکی از این منابع می تواند از محل یک درصد فروش محصولات معدنی استان تامین شود تا بتوانیم چند مباشر برای خرید میوه شب انتخاب کنیم.

وی در واکنش به عدم خرید میوه مورد نیاز شب عید شمال استان کرمان اظهار کرد: به صورت محدود به مباشرین خرید میوه شب عید شمال استان کرمان فرصت می‌دهیم تا تکلیف را روشن کنند و اگر نمی‌توانند میوه شب عید شمال استان را تامین کنند به مباشرین جنوب استان کرمان خرید میوه شب عید را واگذار خواهیم کرد و بعدا اتحادیه میوه و تره‌بار شمال استان را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

در جنوب کرمان مشکلی نداریم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که مباشر خرید میوه شب عید برای جنوب استان کرمان تعیین شده است عنوان کرد: برای میوه شب عید جنوب استان کرمان ۲۱۰ تن پرتقال والنسیایی و ۱۷۰ تن سیب درختی خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

مسلم مروجی به خبرنگار بازار گفت: پرتقال والنسیایی جزء محصولات تنظیم بازار نبود اما با پیگیری‌های استانداری و سازمان صمت جنوب استان، پرتقال والنسیایی جزء محصولات تنظیم بازار قرار گرفت و جنوب استان کرمان به عنوان معین تامین پرتقال والنسیایی در کشور انتخاب شد.

مباشر خرید میوه در شمال کرمان تعیین تکلیف شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در واکنش به اظهارات مباشر استان برای خرید سیب درختی مبنی بر نداشتن نقدینگی جهت خرید سیب درختی به خبرنگار بازار گفت: مباشرین تعیین شده باید ریسک بالا و پایین بودن قیمت میوه را بپذیرند زیرا اکنون برای خرید میوه شب عید خیلی دیر شده است.

محمدعلی دهقان افزود: با مباشرین مذاکره شود تا مشخص شود که این مباشرین می‌توانند میوه شب عید شمال استان کرمان را تامین کنند یا خیر و این خیلی زشت است که همه استان‌ها و حتی جنوب استان کرمان میوه‌های شب عید مورد نیازشان را تامین کردند اما هنوز شمال استان کرمان با مشکل مواجه است.

باید دید مسئولان مربوط در صورت عدم ورود به موقع تنها مباشر شمال کرمان توان تصمیم گیری مناسب برای حل مشکل را دارند یا در روزهای پیش رو همان مسیر تذکر و فرصت دادن را پیش می گیرند.

کد خبر: ۵٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha