۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
آب به خارج از شهر هدایت شد| کشاورزی آسیب دید
آخرین وضعیت شهر سیل زده زرند؛

آب به خارج از شهر هدایت شد| کشاورزی آسیب دید

زرند- فعالیت سامانه بارشی و بالا بودن حجم بارش ها منجر به وقوع سیلاب در شهر زرند شد که با اقدامات انجام شده آب به خارج از شهر هدایت شد اما زمین های کشاورزی اطراف زرند دچار آسیب شدند.

بازار؛ گروه استان ها: فعالیت سامانه بارشی در استان کرمان منجر ورود آب به شهر زرند و بروز خسارت هایی در بخش های مختلف شد.

بر اثر شدت بارش ها شاهد آبگرفتگی در این بودیم به گونه ای که آب به برخی ساختمان های مسکونی هم وارد شد و خسارت هایی را بر جا گذاشت.

ورود آب به شهر زرند توسط مسئولان امر مدیریت و به خارج از شهر هدایت شد اما بر اثر این اقدام زمین های کشاورزی اطراف شهر دچار خسارت شد.

زرند دارای دو سد خاکی و سیل بندهای متعدد است که ظرفیت آنها بر اثر بارش های اخیر تکمیل شده است.

استاندار کرمان در گفتگو با بازار به فعالیت سامانه بارشی در کرمان اشاره و اظهار کرد: در تمامی مناطق استان یعنی جنوب، شمال، شرق و غرب شاهد بارندگی بودایم.

محمدمهدی فداکار با اشاره به ثبت بیش از ۶۰ میلیمتر بارندگی در استان کرمان این آمار رادو برابر میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته دانست و افزود: با تلاش دستگاه‌های اجرایی، تدابیر قبل و حین بارندگی و بازدیدها شاهد چالش خاصی در استان نبودیم.

فداکار با بیان اینکه خسارت قابل توجهی در استان رخ نداده است، تصریح کرد: حدود ۶۰۰ دستگاه و تجهیزات مختلف برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از سیل در مناطق مختلف استان مستقر شده بود و سیلاب با تلاش دستگاه‌های اجرایی، سپاه و نیروهای مردمی به خوبی کنترل شده است.

خسارت دیدگان سیل زرند حمایت می شوند

رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: حمایت از خسارت دیدگان سیل اخیر در دستور کار دستگاه‌های حمایتی قرار گیرد.

ابوالفضل فرحبخش در حاشیه بازدید از مسیل‌ های بالادست شهرستان زرند در سیل اخیر به خسارات مالی سیل اخیر به برخی از شهروندان اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان بارش چند روز اخیر، ایجاد برخی مشکلات و تحمیل خسارت‌ ها اجتناب ناپذیر است، اما باید بررسی کامل انجام و با شناسایی افراد خسارت دیده و برآورد میزان خسارت ناشی از وقوع سیلاب، دستگاه‌ های حمایتی با مشارکت شهروندان، خیران، سازمان‌ های مردم نهاد و صنایع حمایت مالی و معنوی خود را برای تسکین دردهای آسیب دیدگان تدبیری بیندیشند.

فرحبخش: با توجه به اینکه بخش عمده شهر زرند در منطقه سیلابی واقع شده شایسته است دستگاه‌ های مسئول اقدامات پیشگیرانه موثری را از جمله ایجاد حلقه‌ های آبخیزداری جهت دفع بحران و مدیریت آن انجام دهند

وی اظهار داشت: اقدامات انجام شده توسط فرمانداری و شهرداری و ادارات و دستگاه‌های مربوطه در مدیریت بحران ستودنی است، اما با توجه به اینکه بخش عمده شهر زرند در منطقه سیلابی واقع شده است شایسته است دستگاه‌های مسئول اقدامات پیشگیرانه موثری را از جمله ایجاد حلقه‌ های آبخیزداری جهت دفع بحران و مدیریت آن انجام دهند.

رئیس دادگستری زرند با بیان اینکه ایجاد حلقه‌های حفاظتی آبخیزداری جدید باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: دستگاه قضایی زرند نیز همواره در حوزه مدیریت بحران و پیشگیری از وقوع هر گونه آسیب به جان و مال شهروندان و دفع خطر از شهرستان خود را مسئول دانسته و همواره پشتیبان دستگاه‌ های اجرایی و خدمات رسان در حوزه مدیریت بحران خواهد بود.

فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار از بازگشایی تمامی راه های اصلی و روستایی مسدود شده در اثر سیلاب خبر داد و اظهار کرد: یکی از راه های روستایی دچار مشکلاتی برای بازگشایی است اما بازگشایی در مابقی راه های انجام شده است که تلاش ها در این خصوص ادامه دارد.

سید رضا حسینی نژاد بارش های چند روز اخیر در زرند را طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه دانست و گفت: حجم بارش در روز سه شنبه طی یک ساعت و ۳۰ دقیقه با حجم بارش سایر شهرستان های استان طی یک روز برابر بود.

حسینی نژاد ادامه داد: حجم زیاد بارش در مدت زمان کم باعث جاری شدن سیلاب شد اما با مدیریت صورت گرفته در شهر زرند شرایط کنترل شد اما در برخی مناطق به دلیل حجم بارش، آب به صورت سیلاب روانه شد.

زرند در سیر سیلاب

فرماندار زرند عنوان کرد: از همان روز اول شرایط مدیریت و از ظرفیت خودرویی معادن و شهرستان استفاده شد. البته در برخی مناطق آب وارد منازل مسکونی شد اما اکثر خیابان ها را بستیم و آب را از سمت شمال به جنوب زرند هدایت کردیم. با این اقدام آب از شهر زرند خارج شد و مشکلی برای مردم ایجاد نشد.

حسینی نژاد در خصوص وضعیت فنی خیابان های زرند در زمان بارندگی گفت: حجم زیاد بارش در بازه زمانی کوتاه باعث جمع شدن آب می شود. البته شیبی که در خیابان های زرند وجود دارد به ما کمک کرد.

حسینی نژاد: متاسفانه برخی شهرها در مسیر سیلاب ساخته شده است، افزود: تقریبا این وضعیت را در زرند هم شاهد هستیم. در حال حاضر در بخشی از شهر زرند که در قدیم محل عبور رودخانه و... بوده است ساخت و ساز انجام شده است

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی شهرها در مسیر سیلاب ساخته شده است، افزود: تقریبا این وضعیت را در زرند هم شاهد هستیم. در حال حاضر در بخشی از شهر زرند که در قدیم محل عبور رودخانه و... بوده است ساخت و ساز انجام شده است.

فرماندار زرند اظهار کرد: از بروز سیلاب با انجام کارهای آبخیزداری و آبخوان داری در دو سال گذشته گرفته شده است.

وی با اشاره به احداث گورآب و اجرای پروژه کنترل هرز آب بیان کرد: قسمت اعظم این پروژه مربوط به شرق زرند بوده است.

حسینی نژاد گفت: در مجموع در بیش از ۵۴۹ هزار هکتار شهرستان زرند اقدامات آبخوان داری و آبخیزداری انجام شده است.

وی ادامه داد: سدهای مشارکت مردمی باید به تراکم برسند که بر اساس تجربه سیلاب دو سال گذشته در اکثر مناطق شهرستان زرند این سدها ایجاد شده است. در سیلاب اخیر از این محل دچار آسیب نشده ایم.

حسینی نژاد با اشاره به ورود آب به بیش از ۴۰ منزل مسکونی در سطح شهر زرند افزود: این میزان بارش را در دبی و مناطقی از کشورمان هم داشتیم که باعث بروز سیلاب شدیدتری شد اما فضای متفاوت تری را در زرند شاهد بودیم.

حسینی نژاد: آب به برخی منازل در مناطقی مانند شهرک ولیعصر، شهرک زیتون، خیابان امیرکبیر و... وارد شده است که در همان ابتدای کار امدادرسانی انجام و منازل تخلیه شدند

وی گفت: آب به برخی منازل در مناطقی مانند شهرک ولیعصر، شهرک زیتون، خیابان امیرکبیر و... وارد شده است که در همان ابتدای کار امدادرسانی انجام و منازل تخلیه شدند.

فرماندار زرند عنوان کرد: آمار خسارت وارده را به ستاد مدیریت بحران استان اعلام می کنیم و چنانچه تسهیلاتی در این زمینه اختصاص داده شود در اختیار مردم قرار می دهیم.

وی در خصوص خسارت آب هدایت شده به بخش کشاورزی گفت: در زمان بحران باید آب را از سمت منازل مسکونی به خارج از شهر هدایت کنیم و قطعا اطراف زرند زمین دیگری وجود نداشت که آب را به آن سمت هدایت کنیم.

حسینی نژاد با اشاره به طرح های آبخوان داری و آبخیزداری پیرامون شهر زرند افزود: تمامی این فضاها مملو از آب شده است و به لحاظ فنی به گونه ای کار انجام شده که مشکلی را نخواهیم داشت. قرار است بخشی از این فضاها به مرور زمان تخلیه شود.

فرماندار زرند اظهار کرد: ۱۳ زیر حوزه آبخیزداری مطالعه شده جدید را در دست اقدام داریم که بخشی از آن به اتمام رسیده و مابقی تا پایان سال کامل خواهد شد.

خسارت سیلاب به ۱۰۰ هکتار باغ کشاورزی

وی در خصوص جبران خسارت ناشی از هدایت آب سیلاب به سمت زمین های کشاورزی گفت: ۱۰۰ هکتار از باغات کشاورزی و ۱۰ رشته قنات و حدود ۱.۵ کیلومتر از خطوط انتقال آب در سیلاب اخیر دچار آسیب شده اند. آمار خسارت ها به استان اعلام می شود و حتما تسهیلاتی برای شهرستان زرند در نظر گرفته خواهد شد.

وی خسارت در بخش کشاورزی را جزئی دانست و افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده رودخانه ها لایه روبی شد و این امر خسارت ها را به کمترین حالت رساند؛ در روستاها حتی یک منزل هم دچار آبگرفتگی نشد.

حسینی نژاد بیان کرد: طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستانی طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح شهرستان زرند به ویژه در شرق شهرستان زرند انجام شد.

فرماندار زرند گفت: ورودی شهرستان زرند از سمت کرمان نیاز به انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری بیشتری دارد.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی طی سال های گذشته در زرند، افزود: وضعیت در برخی مناطق به گونه ای بود که تا قبل از عید نوروز برای رسیدن به آب باید چاه هایی با عمق ۳۵۰ متر حفر می کردیم. این وضعیت باعث شده بود پیش بینی وضعیت کنونی را برای زرند نمی کرد.

ترک فعل‌ ها در سیل اخیر بررسی می‌ شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده، ضمن تقدیر از عوامل دخیل در کنترل بحران، خواستار تحلیل علمی علل ورود سیلاب به شهرستان و حل دائمی آن شد.

رضا یعقوبی در بازدید از مناطق سیل زده اظهار داشت: صبوری و همکاری عموم مردم و همچنین زحمات بی شائبه و طاقت فرسای مجموعه عوامل دخیل در کنترل و مدیریت بحران از جمله فرماندار و کارکنان فرمانداری، بخشداری‌ ها، شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه‌ های اجرایی، نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج مردمی، که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل نموده، در کنترل سیل اخیر بسیار موثر بود.

وی با اشاره به همراهی تمامی ارگان‌ ها در دفع خطر و کاهش خسارات بر لزوم حفظ آمادگی نهادهای ذی ربط تاکید کرد و گفت: باید این سطح از وفاق و همکاری بین بخشی در آینده هم تداوم یابد و با بهره گیری از تجارب میدانی به دست آمده و نیز دعوت از کارشناسان و صاحب نظران در ستاد مدیریت بحران، در خصوص کاهش آسیب پذیری شهرستان تصمیم گیری شود و با بهره گیری از ظرفیت‌ های موجود در شهرستان و نیز پیگیری در سطح استانی و کشوری جهت اخذ بودجه و امکانات جهت پیشگیری از حوادث مشابه در آینده اقدام شود.

یعقوبی: ترک فعل‌ ها می‌ تواند شامل قصور و اشتباهات در گذشته و اهمال در زمان حاضر باشد

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه ترک فعل‌ ها می‌ تواند شامل قصور و اشتباهات در گذشته و اهمال در زمان حاضر باشد، تصریح کرد: زحمات بی شائبه و شبانه روزی دستگاه‌ های مجری و خدمات رسان از جمله مدیران و کارمندان این مجموعه‌ ها در کاهش خسارات احتمالی نباید نادیده گرفته شود و به همین جهت ضمن قدردانی از تمامی افراد دخیل در این امر، دستگاه قضایی از افراد دلسوزی که به صورت جهادی و با کمبود امکانات جهت رفع مشکلات مردم تلاش می‌ کنند حمایت قاطع خواهد داشت.

وی افزود: از سویی دیگر دادسرای شهرستان مطالبه گری لازم را با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ های قانونی از جمله گزارش و پیگیری ترک فعل ها، برای مدیریت بحران و تکرار حوادث ناگوار به ویژه در خصوص وقوع سیلاب به عمل می‌ آورد که این موضوع نیز در راستای حمایت از حقوق عامه و نیز کمک عملی به دستگاه‌ های اجرایی است، تا ان شاءالله از این طریق موجبات رفع مشکلات فعلی که در طول سالیان و شاید به علت تصمیمات اشتباه گذشته به وجود آمده‌ اند، فراهم شود.

جلوگیری از تکرار حوادث مهم‌ ترین اصل مدیریت بحران

دادستان زرند با بیان اینکه مهم‌ ترین اصل مدیریت بحران جلوگیری از وقوع و تکرار حوادث است، گفت: وقوع سیل و تکرار حوادث مشابه در چند سال اخیر انتظار به حق مردم جهت رفع نواقص و کنترل بارش‌ها و سیلاب‌ها را به دنبال داشته است و بنابراین در این خصوص هیچگونه کوتاهی پذیرفته نیست.

وی با اعلام هشدار خطر غرق شدگی، به شهروندان توصیه کرد: از نزدیک شدن به تالاب‌ های به وجود آمده ناشی از سیل و محل‌ هایی که سیلاب در آن جمع شده خودداری نمایند؛ چرا که ممنوعیت شنا در سدهای خاکی به علت تهدیدات بهداشتی و مهمتر از آن خطر غرق شدگی به واسطه رسوبی بودن تالاب‌ ها و چسبندگی ناشی از گل و لای است که این موضوع به دفعات در شهرستان رخ داده و خانواده‌ های بسیاری شاهد از دست دادن جوانان خود به علت شنا در سدهای خاکی بوده‌ اند.

خسارت دیدگان ناشی از وقوع سیلاب در زرند حالا در انتظار چاره اندیشی مسئولان و در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای جبران خسارت هایشان هستند.

کد خبر: ۲۸۴٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha