۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
دلیل افزایش ۶۰ درصدی قیمت «بیت کوین» طی ۲ ماه گذشته چیست؟
بررسی تحولات بازار بیت کوین در ۲ ماه اخیر؛

دلیل افزایش ۶۰ درصدی قیمت «بیت کوین» طی ۲ ماه گذشته چیست؟

قیمت بیت کوین در دو ماه گذشته با سرعت افزایش یافته است. سوال این است که دلیل افزایش ۶۰ درصدی قیمت بیت کوین در این بازه زمانی چیست و چرا تنها بیت کوین و نه دیگر ارزهای مجازی این رشد را تجربه کرده اند؟

بازار؛ گروه بین الملل: طی دو ماه گذشته قیمت بیت کوین در دنیا بالغ بر ۶۰ درصد رشد کرده است. این درحالیست که ارزهای مجازی دیگری هم در بازار وجود دارد ولی قیمت آنها در این بازه زمانی به اندازه بیت کوین افزایش نداشته است. حال سوال این است که دلیل افزایش ۶۰ درصدی ارزش بیت کوین ظرف تنها  دو ماه چیست ؟

 وب سایت کوین دسک برای پاسخ به این سوال در ابتدا به بررسی روند تاریخی افزایش قیمت بیت کوین پرداخت و نوشت:«روند افزایشی قیمت بیت کوین از اوایل سپتامبر شروع شده است.در آن زمان قیمت هر بیت کوین کمتر از ۱۰ هزار دلار بود. از اوایل اکتبر بود که سرعت افزایش قیمت بیشتر شد و بالاخره در هفته اخیر ما شاهد نزدیک شدن قیمت هر بیت کوین به مرز ۱۶ هزار دلار بودیم که بالاترین قیمت بیت کوین از ژانویه سال ۲۰۱۸ تا کنون است. طی سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، کمتر زمانی بود که قیمت آن از مرز ۱۰ هزار دلار تنزل پیدا کرده باشد. لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۷ رکود قیمت ۲۰ هزار دلاری برای هر بیت کوین در دنیا شکسته شده بود و بسیاری از فعالان بازار در سالهای ۲۰۱۸ تا کنون منتظر رسیدن به آن نقطه بودند.»

این وب سایت در پاسخ به این سوال که چه دلیلی برای افزایش ۶۰ درصدی قیمت بیت کوین در این بازه زمانی دو ماهه وجود دارد نوشت: «به نظر می رسد سه دلیل عمده وجود داشته باشد. یک دلیل افزایش سرمایه گذاری موسسات و شرکتهای سرمایه گذاری در بازار بیت کوین به دلیل افزایش سطح اعتماد به این بازار است. دومین مساله کاهش عرضه بیت کوین ها در بازار است و سومین مساله هم کاهش موانع فنی در بازار بیت کوین است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که ارزش بیت کوین بیش از دیگر ارزهای مجازی رشد کرده است و دلیل این مساله را هم می توان به اعتماد بیشتر دنیا به بیت کوین نسبت به دیگر ارزها دانست. از طرف دیگر بیت کوین قدیمی ترین ارز در بازار است و حجم معاملات آن بیش از دیگر ارزهای مجازی است.»

اول: سرمایه گذاری موسسات در بازار بیت کوین رشد کرد
بررسی ها نشان داده است طی دو ماه گذشته شمار زیادی از شرکتهای سرمایه گذاری و شرکتهای دولتی دنیا در بازار ارزهای مجازی سرمایه گذاری کرده اند و مبلغ سرمایه گذاری آنها هم بسیار زیاد بود.مارک اوستاک ، تحلیل گر بازار ارزهای مجازی در این زمینه گفت: «افزایش سرمایه گذاری موسسات و شرکت در بازار بیت کوین باعث شد تا فشار زیادی در زمینه افزایش قیمت به بازار وارد شود. حضور این سرمایه گذاران بزرگ باعث شد تا اعتماد به این بازار بازهم افزایش یابدو خریداران بیشتری جذب بازار شوند. افزایش تقاضا تا اندازه ای تعادل در بازار را از بین برد و رشد قیمتها را به همراه آورد.»

اولیور دیب رییس مرکز سرمایه گذاری بیت کوین در مورد تاثیر بحران کرونا روی افزایش قیمت بیت کوین هم صحبت کرده است. او تاکید کرد: «بعد از همه گیری کرونا، تزریق به اقتصاد افزایش یافت و ارزش پول های کاغذی در جهان کمتر شد و تقاضا برای بیت کوین به منظور حفظ ارزش دارایی رشد کرد. از طرف دیگر با روی کار آمدن دولت دموکرات در امریکا و طرح این دولت برای افزایش تزریق به اقتصاد، انتظار می رود سرمایه گذاری روی بیت کوین ها بیشتر هم بشود.»

دوم: عرضه کاهش یافت
با توجه به تقاضای زیادی که برای بیت کوین ها در بازار وجود دارد، ظرفیت رشد تولید به این اندازه نیست. به همین دلیل است که کاهش عرضه به نسبت میزان تقاضا در بازار ایجاد شده است و قیمت رشد کرد.همچنین بحران های اقتصادی کنونی سبب شده است تا مالکان ارزهای مجازی اقدام به معامله در بازار نکنند و بیشتر تمایل داشته باشند این ارزهای مجازی را در کیف پول مجازی خود نگهداری کنند. عدم عرضه ارز به بازار هم خود محدودیتی دیگر ایجاد کرد و تعادل در بازار را از بین برد.

سوم:موانع فنی از میان رفت
سومین دلیل افزایش قیمت بیت کوین هم از بین رفتن موانع فنی برای تولید آن و به تعبیر بهتر توسعه تکنولوژیکی در دنیا است. در زمانی که قیمت هر بیت کوین در مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار بود، تصور بر این بود که ظرفیتهای فنی لازم برای افزایش عرضه بیت کوین ها وجود ندارد. به همین دلیل این مرز قیمتی به عنوان بالاترین قیمت هر بیت کوین تصور می شد و انتظارات تنها در جهت کاهش قیمت وجود داشت . اما این موانع فنی برطرف شده است و ما شاهد افزایش قیمت بیت کوین در بازار هستیم.

در نهایت باید در نظر داشت بازار بیت کوین ها با اینکه بازاری بسیار نوپا است و کمتر از ۱۲ سال از عمرش می گذرد ولی حاصل علم و تکنولوژی روز دنیا است و می تواند انقلابی بزرگ در اقتصاد و نظام بانکی دنیا ایجاد کند.برای همسو شدن با این تحول باید آماده بود.

کد خبر: ۵۳٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha