۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
چند نرخی شدن ارز باعث به وجود آمدن فساد و رانت شده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

چند نرخی شدن ارز باعث به وجود آمدن فساد و رانت شده است

زنجان- طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، با اشاره به اینکه چند نرخی شدن ارز باعث به وجود آمدن فساد و رانت شده است، گفت: بدون استثناء همه مخالف چند نرخی شدن ارز هستند.

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه چند نرخی شدن ارز باعث به وجود آمدن فساد و رانت شده و هیچ‌کس این روند مدیریت را تایید نمی‌کند و بدون استثناء همه مخالف چند نرخی شدن ارز هستند، اظهار کرد: سودجویان همواره از این چند نرخی ثروت‌های هنگفتی به جیب زده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که سامانه‌محور و هوشمند نیست، به همین خاطر نظارت‌ها ضعیف بوده و چند نرخی بودن ارز نیز می‌تواند به این سودجویی‌ها دامن بزند، گفت: ارز تک نرخی به قیمت ۲۵ هزار تومان را به هیچ وجه قبول نداریم و معتقدیم این رقم باید به مراتب پایین‌تر از این باشد، بنابراین اگر تولید را افزایش دهیم، ارزش پول ملی ارتقا پیدا کرده و ارزش دلار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت‌ها در مواردی را که بخشی از مواد اولیه آن وابسته به خارج از کشور است، قابل قبول دانست و ابراز داشت: معتقدیم باید به همان میزان که وابسته است، افزایش داشته باشد اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم، این است که کل اقلام به اندازه افزایش ارز در حال افزایش بوده و این قابل قبول نیست. به عنوان مثال اگر در صنعت خودرو فقط ۳۰ درصد وابسته به خارج از کشور هستیم اما در عمل شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها در این بخش بودیم.

طاهری تاکید کرد: دو راهکار در این زمینه وجود دارد، اول اینکه راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز داشته باشیم که امکان‌پذیر است و راهکار دوم اینکه باید قیمت کالاها را به صورت واقعی رتبه‌بندی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بازرسی بر بازار بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و وظیفه اصناف نیز در این زمینه خودکنترلی است و این‌گونه نیست که در این چرخه هیچ دخالتی نداشته باشند، عنوان کرد: بنابراین در فاز اول، اصناف باید خودکنترلی کرده و در وهله دوم دستگاه‌های حاکمیتی از جمله بازرسی صمت و تعزیرات حکومتی وارد عمل شوند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز سازمان صمت از نیروی بسیج نیز برای نظارت بر بازار کمک خواسته که این می‌تواند در بهبود شرایط مطلوب باشد، این در حالی است که اگر سامانه‌های فعالی داشته باشیم، نیازی به استفاده از نیروی بسیج نخواهد بود.

طاهری یادآور شد: اگر روند بازرسی‌ها بر اساس سامانه‌های هوشمند انجام شود، می‌توان با اتاق فرماندهی، این شرایط را کنترل کرد، این در حالی است که آخرین اقدام ما در این زمینه به دلیل برخوردار نبودن از سامانه‌های هوشمند، به اولین اقدام‌مان تبدیل شده است.

کد خبر: ۵۳٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha