۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
انتخابات آمریکا، بهانه‌ای جدید برای افت شاخص بورس؛ هر روز یک بهانه می‌تراشند!
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

انتخابات آمریکا، بهانه‌ای جدید برای افت شاخص بورس؛ هر روز یک بهانه می‌تراشند!

صادقی مقدم، روند کاهشی بورس را بلند مدت خواند و از انتخابات آمریکا به عنوان بهانه‌ای جدید برای افت شدید شاخص کل بورس یاد کرد.

رامین کیانی؛ بازار: کش و قوس‌های انتخابات آمریکا با شکایت‌های ترامپ و کسب نصاب آرای الکترال در ایالت‌های آمریکا، جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به نقل از سایت‌های خبری آمریکایی راهی کاخ سفید کرده است چرا که او موفق شده ۲۷۳ رأی کسب کند و به نظر می‌رسد شکایت‌ها ترامپ به جایی نرسد و دیگر باید منتظر سیاست‌های جدید آمریکا در حوزه اقتصاد جهانی باشیم تا روند تأثیر تغییر دولت آمریکا را در بازارهای جهانی مشاهده کنیم. با این حال، تأثیر همین کشمکش‌های انتخابات بر بازار سرمایه کشور ما نیز دیده می‌شود و امروز شاهد افت قیمت در سهم شرکت‌های فولادی، بانکی و خودرویی بودیم.

بی تجربگی تازه واردان و بازی خوردن از حقوقی ها
با اینکه بسیاری از کارشناسان تشکیل صفوف فروش سهم‌ها را تعمدی می‌دانند، بسیاری از کارشناسان هم معتقدند جو موجود در بازار ما کاملاً مقطعی است و سرمایه‌گذاران آموزش ندیده با رفتارهای نسنجیده خود و برداشت بد از برخی گفته‌ها باعث افت شدید شاخص کل بازار سرمایه می‌شوند. پیروزی جو بایدن و ریزش بازار سهام سؤالاتی را ابهاماتی را ایجاد کرده است که برای برطرف شدن این شبهات از کارشناسان بازار سرمایه کمک گرفته‌ایم.

هر روز بهانه ای جدید برای ریزش بازار می تراشند!
محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار روند نزولی بازار سرمایه را اتفاقی دانست که مدت زیادی است گریبان سرمایه‌گذاران را گرفته و اظهار کرد: در ماه‌های اخیر شاهد روند نزولی مداوم شاخص کل بازار سرمایه بوده‌ایم اما در دوره‌های مختلف بهانه‌هایی متفاوت برای آن می‌تراشیم و در حال حاضر هم بهانه ما برای منفی شدن سهام شرکت‌ها، انتخابات آمریکا و نوسانات مربوط به این انتخابات است ولی باید توجه داشت که روند رو به کاهش بازار به جز چند روز کاری، از ماه مرداد آغاز شده است و انجام هیجانی معاملات باعث این افت و خیزها شده است.
وی افزود: از زمانی که جریان ورود پول به بازار برعکس شده است و نسبت فروش سهامداران حقیقی و حقوقی به خرید آن‌ها بیشتر شده، وضعیت بازار این چنین تغییر کرده است و نکته‌ای که وجود دارد این است که فعلا میزان عرضه نسبت به تقاضا به تعادل نرسیده است و تقاضا در بازار سهام با افت شدیدی روبه‌رو بوده است.

سهام دارویی با یک خبر صف خرید شد
این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: صنایع اصلی بازار سرمایه ما مدت زیادی است که حال و روز خوشی ندارند اما امروز شاهد این بودیم که صنایع دارویی به طور استثنائی رشد کردند اما به نظر می‌رسد این رشد هم چندان دوامی نداشته باشد چراکه عمده سهامداران هیچ تحلیلی بر عرضه و فروش سهام خود ندارند و حاضرند سهم‌های خریداری شده خود را در صورتی که پایین‌ترین قیمت را دارند، به فروش برسانند چون نگران هستند که ارزش سهام آن‌ها پایین‌تر از حال حاضر باشد.


صادقی مقدم ادامه داد: نگاه اکثر سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه به بازار ارز گره خورده است و از آنجا که قیمت دلار در حال کاهش یافتن است، سهامدارن تصور می‌کنند که ارزش سهام آن‌ها هم کاهش می‌یابد درصورتی که در هنگام خرید و فروش سهم‌ها باید محاسبات خاصی انجام شود تا ارزش واقعی سبد سهام سرمایه‌گذاران مشخص شود و به دلیل افزایش عرضه نسبت به تقاضا ما شاهد روندی منفی در بازار سهام هستیم اما تا زمانی که تقاضا در بازار بیشتر نشود، بازار سرمایه به تعادل نخواهد رسید.
وی با تأکید بر اینکه بورس به طور کامل بر پایه گمانه‌زنی در جریان است، گفت: در حال حاضر، ۶۰ تا ۷۰ درصد سهم‌های بازار، سهام ارزنده‌ای هستند که از این دسته می‌توان به گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی، بانکی‌ها اشاره کرد زیرا ارزش سهام این شرکت‌ها به لحاظ دلاری بالاتر از قبل شده است اما تأثیر آن‌ها در بورس زمانی مشخص می‌شود که جو روانی ایجاد شده متوشوش در بازار سرمایه برطرف شود و اطمینان سهامداران به بازار سرمایه افزایش یابد.

در چه صورتی شرایط بازار متعادل خواهد شد؟
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اقبال خرید سهم شرکت‌ها مشروط به ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران برای حفظ سهمشان است، مطرح کرد: القای اطمینان در ذهن سرمایه‌گذاران در گرو توقف نرخ‌بندی محصولات در بورس توسط دولت، پیدا شدن ارزش واقعی دلار با سرکوب نکردن آن توسط بانک مرکزی و کاهش دامنه نوسان برخی از سهم‌ها در بازار سرمایه است.
صادقی مقدم در پایان تصریح کرد: برخی از نمادهای بازار سرمایه مانند «شستا» که با نوسان عجیب و غریب خود ترس را در بازار افزایش داده است چون خرید و فروش این سهم در بازار متوقف شده است که باز شدن معاملات آن باعث خواهد شد بازار مجدداً افت شدیدی را به دلیل هیجانات مقطعی تجربه کند در صورتی که با تعیین قیمت تعادلی برای این نماد می‌توان از افت قابل توجه بازار کاهش یابد و فشار وارد شده روی بازار سرمایه کمتر از گذشته شود.

کد خبر: ۵۲٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha