۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
ایجاد عمق راهبردی با استفاده از توسعه علم و فناوری
نایب رئیس مجلس عنوان کرد

ایجاد عمق راهبردی با استفاده از توسعه علم و فناوری

قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد عمق راهبردی با استفاده از توسعه علم و فناوری تاکید کرد.

به گزارش بازار، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در مراسم افتتاح «بوت کمپ دانشگاه شهید بهشتی» گفت: توجه به اقتصاد دانش بنیان به منظور تامین نیازهای جامعه و همچنین توسعه همکاری‌های علمی در داخل و حوزه بین الملل ضروری است.

وی افزود: باید در دهه آینده به نیازهای ۴۵۰ میلیون جمعیت منطقه در کنار نیازهای ۸۰ میلیون جمعیت از نظر علمی بیندیشیم و در دهه پس از آن به نیازهای بیش از دو میلیارد جمعیت آسیا توجه کنیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: عمق راهبردی کشورهای پیشرفته از تولید علم و تعاملات علمی بوده است که ایران برپایه اقتصادهای دانش بنیان با رویکرد خلاقیت و نوآوری می‌تواند به آن دست یابد.
وی با بیان اینکه باید از مهندسی معکوس به تولید خلاقانه و نوآوری در مرزهای علمی برسیم، گفت: توجه به اقتصاد دانش بنیان ضروری است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: فلات ایران خشک است، اما ۵ تمدن در این منطقه قبل و پس از اسلام داشته ایم.

قاضی زاده هاشمی گفت: به نظر نمی‌رسد پایه اصلی این تمدن‌ها، کشاورزی باشد بلکه ۳ عامل تجارت، هنر و علم تمدن سازی کرده اند. وی با اشاره به توسعه اسلام توسط تجار مسلمان در کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی گفت: پادشاهان دانشمندان را به دربار می‌آوردند تا با بهره گیری از علم آنان تمدن سازی کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: از زمانی که علم در دربار پادشاهان ایرانی نادیده گرفته شد (دوره قاجاریه) سقوط کشور آغاز شد و همزمان کشورهای دیگر برپایه علمی که از تمدن‌های ایرانی کسب کرده بودند به پیشرفت‌های سریع علمی خود ادامه دادند.

وی گفت: متاسفانه اگر برنامه ریزی برای آینده درنظر گرفته شود جامعه، مشکلات اقتصادی امروز را مطرح می‌کند، اما باید دانست که حل مشکلات آینده مشکلات امروز را هم برطرف می‌کند، اما حل مشکلات امروز کمکی به آینده نمی‌کند.

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به لزوم سهم آینده نگری و آینده پژوهی در جامعه افزود: بسیاری از پژوهشگاه‌های آینده پژوهی به منظور شناسایی، برنامه ریزی و مدیریت آینده به آینده پژوهی پرداخته اند.

قاضی زاده هاشمی گفت: اقتصاد دانش بنیان نقطه پیشران اقتصاد و دیگر بخش‌های کشور همانند یک لوکوموتیو است و نه تنها به رفع نیازهای جامعه و زندگی راحت‌تر انسان‌ها کمک می‌کند بلکه خود، پیشران دیگر بخش‌ها محسوب می‌شود.

کد خبر: ۵۲٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha