۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
خاموشی در ۲۸۰ روستای گیلان / کُندی کارها در فقدان راههای مواصلاتی
سازمان راهداری بازهم غافلگیر شد

خاموشی در ۲۸۰ روستای گیلان / کُندی کارها در فقدان راههای مواصلاتی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با بیان اینکه به دلیل نبود راه های مواصلاتی وصل کردن آب و برق روستاهای درگیر برف و کولاک به کندی انجام می شود، گفت: حدود ۲۸۰ روستای استان گیلان برق ندارند و ۶۵۰۰ خانوار ۳۶ روستا هم دستریشان به شبکه آب قطع شده است.

بازار- برف سنگین چله کوچک، راه‌ها را بست، آب بسیاری از روستاهای گیلان را قطع کرد و موجی از خاموشی  به راه انداخت. آنگونه که میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو به بازار می‌گوید که حدود ۲۸۰ روستای استان گیلان برق ندارند و ۶۵۰۰ خانوار ۳۶ روستا هم  دستریشان به شبکه آب قطع شده است.  با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی  نسبت به برودت هوا، بارش شدید برف و کولاک  از ابتدای هفته اما راهداری و سازمان مسئول  باز هم غافلگیر شدند. چنانکه با بسته شدن راه ارتباطی بسیاری از روستاها، مسافران در راه مانده به دلیل بارش برف سنگین در استان گیلان، پس از ساعت‌ها ماندن در نزدیکی امام‌زاده هاشم نرسیده به پلیس راه رشت، از خودروها پیاده شده و پیاده به سمت رشت به راه افتادند. بی توجهی به هشدارها و نبود زیرساخت های مناسب حتی وصل کردن  آب و برق روستاهای استان گیلان را با مشکل مواجه کرده است.

جعفرزاده  با بیان اینکه در حل مشکل آب و برق روستا به لحاظ فنی هیچ مشکلی وجود ندارد، می گوید: از آنجایی که سازمان هواشناسی  بارش شدید برف را پیش بینی کرده بود، تیم های عملیاتی در این استان در حالت آماده باش قرار داشتند. اما از آنجاییکه هیچ راه مواصلاتی باز نیست تمام کارها به کندی انجام می شود و در بسیار از مسیرها نیروهای خدمات‌رسان به صورت نفر بر تجهیزات را روی دوش خود به روستاهای حادثه دیده  حمل کرده و نسبت به وصل کردن برق آنها اقدام می‌کنند.

به گفته او، حتی ۵۴ تیم عملیاتی که از سایراستان‌ها برای خدمات رسانی آمده بودند، به دلیل نبود راه پشت دروازه شهر ماندند.

شبکه برقی که ۳۳ درصدش فرسوده است

البته تمام مشکل قطعی گسترده برق در روستاهای گیلان به نبود راه برنمی‌گردد و آنگونه که ارسلان زارع رئیس ستاد مدیریت بحران استان گیلان، ۳۳ درصد بشکه برق گیلان فرسوده است و به همین دلیل بارندگی ها منجر به قطعی شدید برق در این استان شده است.  البته فرسودگی شبکه برق تنها به گیلان محدود نمی شود و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد شبکه برق در کل کشور با این مشکل مواجه هستند.   سخنگوی صنعت برق در اینباره به خبرگزاری بازار گفته است که پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اصلاح، بازسازی و توسعه خطوط و پست های برق نیاز دارد که  این میزان سرمایه گذاری با توجه به کاهش هزینه های سرمایه گذاری در احداث نیروگاه ها و کاهش مصرف سوخت نیروگاه ها اقتصادی و توجیه پذیر است.

خدمات رسانی پایدار شد

 ارسلان زارع  همچنین گفته که وضعیت لجستیکی شهرداری رشت برای مواقع بحرانی از قبیل بارش برف مناسب نیست و دستگاه‌ها و تمهیدات جوابگوی این حجم از بارش برف نیست.

 البته مدیر کل بحران وزارت نیرو امیدوار است که با قطع شدن بارش ها شرایط کمی پایدارتر شود. او ادامه می‌دهد: خدمات رسانی در روزهای گذشته به دلیل شرایط بد جوی عملیات ناپایدار بود. به عنوان مثال تیم‌های عملیاتی برق یک روستا را وصل می‌کردند اما بعد از یک ساعت به دلیل بارش‌های شدید دوباره برق قطع می‌شد.

به گفته او، در روزهای گذشته ۱۹ پست فوق توزیع برق از مدار خارج شده بود اما حالا این عدد به ۸ پست کاهش پیدا کرده است.

آمار متفاوت قطعی برقی

طی چند روز گذشته آمار متفاوتی در رابطه با قطعی برق روستاهای استان گیلان اعلام شده است.  سخنگوی صنعت برق دیروز تعداد روستاهایی که با خاموش دست و پنجه نرم می کنند را ۱۴۳ روستا اعلام کرده بود و برخی منابع دیگر خبری از درگیری ۱۹۴ روستا با خاموشی سخن گفته بودند.   حالا اما  مدیر کل بحران وزارت نیرو تعداد روستاهای بدون برق را  ۲۴۸  اعلام می کند ... جعفر زاده در رابطه با چرایی افزایش تعداد قطعی برق روستاهای درگیر برف و کولاک، گفت:  در روزهای گذشته راه دسترسی به روستاها وجود نداشت و به همین دلیل اطلاعات کاملی از وضعیت روستاها نداشتیم  و به همین دلیل آماری که اعلام شده بود کاملا  دقیق و درست نبود.

کد خبر: ۵٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha