۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
وزارت صمت در صرفه‌جویی ارزی تنها مجری تصمیمات دیگران نباشد
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی آبادان:

وزارت صمت در صرفه‌جویی ارزی تنها مجری تصمیمات دیگران نباشد

پورکائد، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی آبادان اظهار کرد: وزارت صمت در موضوع صرفه‌جویی ارزی فقط مجری تصمیم‌های دیگر نهادها نباشد و در این زمینه خلاق و صاحب سبک باشد تا بتواند مشکل صنعتگران و تجار را حل و فصل کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مجید پورکائد رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی آبادان معتقد است در شرایط حساس کنونی اقتصاد که دچار کمبودهای منابع ارزی نیز هستیم باید از تصمیم‌های خلق‌االساعه در حوزه تجارت بپرهیزیم و مدیریت بهینه‌ای بر واردات داشته باشیم.

پورکائد تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که توان اقتصادی هر کشور را نشان می‌دهد فعالیت های تجاری به خصوص از سوی بخش خصوصی است؛ بنابراین باید این مسیر را هموار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشور پهناوری با ظرفیت های بسیار بالایی است، اظهار کرد:‌ متاسفانه با اتخاذ تصمیم‌های نادرست در اقتصاد باعث از دست دادن ارزها و کاهش درآمدهای ارزی هستیم. یکی از مهم ترین بخش‌ها در موضوع صرفه جویی ارزی وزارت صمت است که متاسفانه فقط مجری تصمیم های دیگر نهادها شده چرا که خلاق و صاحب سبک نیست تا بتواند مشکل صنعتگران و تجار را حل و فصل کند.

پورکائد افزود: در بخش صرفه جویی ارزی یکی از مشکلاتی که وجود دارد به عملکرد وزارت صمت بر می گردد. شما ببینید در طول همین دولت چند وزیر در این وزارتخانه تغییر کرد؟ همین تغییرات باعث آسیب به فعالیت‌های فعالان اقتصادی می‌شود و نمی‌توان تصمیم بلند مدت و تاثیر گذار اتخاذ کرد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی آبادان با اشاره به استقرار وزیر جدید صمت و برنامه‌های که دارد، تصریح کرد: در این مدت کم نمی‌توان کار موثری انجام داد و این موضوع را خود آقای رزم حسینی هم اعلام کردند. وزارت صمت نمی‌تواند مشکلات موجود برای تحقق صرفه جویی ارزی را یک شبه حل کند.

به گفته وی، برای صرفه جویی ارزی باید تصمیم های اصولی با قابلیت اجرا اتخاذ شود که در این مسیر باید از نظرات و دیدگاه های بخش خصوصی واقعی بهره برد چرا که اینها می توانند چرخ اقتصاد کشور را فعال کنند.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی آبادان توسعه صادرات غیرنفتی را راه حل مهم افزایش درآمدهای ارزی می‌داند و می‌گوید: موانع و مشکلات موجود در مسیر صادرات باید شناسایی شود و نسبت به تقویت آن اقدام فور داشت. در این صورت می توان نسبت به ذخائر ارزی کشور امیدوار باشیم.

پورکائد گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ ارز بهترین فرصت برای صادرات است و باید با اتخاذ تصمیم‌های موثر دیگر به جهش صادراتی برسیم. برای جذب و ذخیره ارز در کشور راه دیگری جز توسعه صادرات غیرنفتی نداریم. یکی از موضوعات مهم در این راستا اصلاح قیمت تمام شده محصولات تولید داخل است چرا که رقابت پذیری را از فعالان اقتصادی ایرانی می‌گیرد و نمی‌تواند در بازارهای هدف حضور چشمگیری داشته باشند.

وی در پایان به جوایز و مشوق های صادراتی اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان در گذشته جوایز صادراتی دریافت می‌کردند که تاثیر خوبی داشت، اما متاسفانه در حال حاضر نه تنها این موضوع قطع شد، بلکه مشکلات دیگری هم در مسیر صادراتی قرار گرفت.

کد خبر: ۵۱٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha