۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
تحریمهای ایران با فرمان اجرایی رئیس جمهور بعدی آمریکا قابل رفع است/ مشکل لغو تحریم سیاسی است نه حقوقی
عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

تحریمهای ایران با فرمان اجرایی رئیس جمهور بعدی آمریکا قابل رفع است/ مشکل لغو تحریم سیاسی است نه حقوقی

«پل پیلار» معتقد است که دولت ترامپ در استفاده از تحریم های ثانویه برای منصرف کردن سایر کشورها و مشاغل خارجی از تجارت با ایران بسیار پرخاشگرانه عمل کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت آمریکا بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این تحریمها در حالی است که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.

خبرنگار «بازار» در گفت و گو با پروفسور «پل پیلار» عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا و استاد دانشگاه جرج تاون به بررسی این موضوع پرداخته است.

لازم به ذکر است که «پل پیلار» از اساتید دانشگاه «جرج تاون» آمریکا بوده و تاکنون مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست واحد تحلیل عملیات‌های سازمان سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد

*آمریکا برچسب تحریمهای صنعت نفت ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم قرار داد. برداشته شدن این تحریمها آیا نیاز به مجوز کنگره دارد یا شخص رئیس جمهور آمریکا قادر به برداشتن آنها است؟

هر آنچه رئیس جمهور ترامپ با دستور اجرایی تحمیل می کند، رئیس جمهور آینده می تواند از طریق یک دستور اجرایی جدید آن را حذف کند. این امر قانونی است مگر اینکه کنگره قانون جدیدی را تصویب کند که توانایی رئیس جمهور در انجام این کار را نادیده بگیرد. در هر صورت رئیس جمهور جو بایدن (در صورت انتخاب شدن) ممکن است با محدودیت های سیاسی در رفع برخی از تحریم ها علیه ایران مواجه شود، اما با محدودیت های قانونی مواجه نخواهد شد.

*آمریکا همچنین اخیرا در ارتباط با تحریمهای تسلیحاتی ایران از عبارت «تحریمهای پیش دستانه» استفاده کرد و اعلام کرد هر کشور و شرکتی که «قصد» معامله با ایران را داشته باشد مورد تحریم ثانویه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این عبارت دست این کشور را برای تحریم بسیار بگشاید. نظر شما چیست؟

دولت ترامپ در استفاده از تحریم های ثانویه برای منصرف کردن سایر کشورها و مشاغل خارجی از تجارت با ایران بسیار پرخاشگرانه عمل کرده است. در عمل ایده تحریم کسی به قصد صرف - نه عمل - در تجارت با ایران ممکن است تغییر زیادی ایجاد نکند در آنچه که دولت قبلاً به روش تحریم های ثانویه انجام داده است. اصطلاح تحریم های پیش دستانه احتمالاً تلاشی جهت بازدارندگی افراد است اعم از اینکه باعث گسترش تحریم هایی که قبلا اعمال شده، شود یا نه.

* «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد. دلیل این اظهار نظر چیست؟ چرا بعد از این اظهار نظر تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع شد؟

آقای اوبراین به سادگی این واقعیت را تأیید کرد که چون ایالات متحده آمریکا بسیاری از نهادها و افراد ایرانی را تحریم کرده، چیز دیگری برای تحریم باقی نمانده است. اما دولت ترامپ همیشه قادر خواهد بود چیز دیگری برای تحریم پیدا کند اگر به نظر برسد به اندازه کافی سخت است و آخرین تحریم های نفتی بخشی از مواردی است که یافته است.

*آمریکا برچسب تحریمهای هسته ای ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و ... قرار داده است. با توجه به این موضوع حتی اگر بایدن هم به برجام باز گردد در عمل قادر نخواهد بود تحریمهایی که قبلا ذیل برچسب هسته ای بود را بردارد. ارزیابی شما چیست؟

تاکتیک دولت ترامپ در برچسب زدن بسیاری از تحریم ها علیه ایران بیشتر مربوط به تروریسم است تا برنامه هسته ای  و این مهم بخشی از اقدامی است که انجام داده تا رفع تحریم ها تا حد ممکن دشوار باشد.

از نظر سیاسی، برای رئیس جمهور بایدن (در صورت انتخاب) سخت خواهد بود تحریم هایی را که ظاهراً در پاسخ به فعالیت های تروریستی است و هیچ ارتباطی با برجام و مسائل هسته ای ندارد، لغو کند. اما این تحریم های اضافی هنوز هم نقض تعهد ایالات متحده آمریکا تحت برجام است که طبق آن ایالات متحده آمریکا نه تنها قرار بود تحریم های هسته ای را لغو کند بلکه متعهد بود برای تداخل در تجارت عادی با ایران اقدام نکند.

بنابراین دولت بایدن می تواند حذف هر یک از تحریم های جدیدی را که ترامپ اعمال کرده است، بدون در نظر گرفتن چگونگی برچسب زدن، به عنوان بخشی از بازگشت به انطباق با برجام توصیف کند.

کد خبر: ۵۱٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha