۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
تماس سازمان بورس با کارگزاری‌ها؛ سفارشات فروش سنگین ابطال ‌شود
مدیر عامل کارگزاری ملل در گفتگو با بازار؛

تماس سازمان بورس با کارگزاری‌ها؛ سفارشات فروش سنگین ابطال ‌شود

خانزاده، مدیر عامل کارگزاری ملل می‌گوید که سازمان بورس کارگزاری‌ها را ملزم می‌کند که سفارشات فروش حقوقی‌ها و حقیقی‌های بزرگ را ابطال کند.

بازار: گروه بورس؛ شاخص کل بازار  با ریزش ۲۶ هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۲۷۹ هزار واحد قرار گرفت. تقریبا در طول دو هفته اخیر بازار تا به امروز روند ریزشی داشته  و این ریزش‌ها سبب شده که شاخص کل از ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد به ۱میلیون ۲۰۰هزار واحد برسد.

تقریبا بیشتر فعالان بازار سرمایه عنوان کردند که بازار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسیر خود را پیدا نمی‌کند. این صاحب‌نظران بر این باورند که هر کدام از کاندیدای آمریکا در انتخابات پیش رو پیروز شوند بر روی نرخ دلار در داخل ایران تاثیر می‌گذارند و افزایش و کاهش نرخ دلار سبب رشد یا ریزش شاخص کل بورس خواهد شد.

فروش بالای حقوقی‌ها و حقیقی‌ها بزرگ بازار از عوامل ریزش شاخص کل بازار عنوان شده است که در همین رابطه محمد باقری بنابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود «افراد معمولی با سرمایه اندک قادر به برهم زدن بازارها نیستند بلکه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ می‌توانند چنین اقداماتی داشته باشند.»

نوع برخورد سازمان بورس و اوراق بهادار در این مدت هم گواه ادعای این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است. ممنوع کردن معاملات برخی از کدهای حقوقی و کدهای حقیقی با حجم معاملات سنگین و همچنین ابطال سفارش‌های فروش حقوقی‌ها در طول فعالیت بازار سرمایه در روز از جمله اقدامات سازمان بورس جهت کاهش فشار فروش در بازار سرمایه است.

برخی دیگر هم بر این نظر هستند که بازار به صورت عمدی و دستوری ریزش پیدا می‌کند که یکی از این افراد دکتر آلبرت بُغُزیان اقتصاددان است که از مشکوک بودن سقوط شاخص کل بورس تهران می‌گوید، وی به صورت مستقیم به دستوری بودن بازار اشاره نکرده اما بر این باور است که با توجه به شرایط کنونی نباید بازار شاخص کل به این صورت ریزش می‌کرد. علاوه بر آن صادقی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار گفته که با توجه به عدم حمایت حقوقی‌ها به صورت هماهنگ در هفته جاری ریزش‌های بازار به صورت دستوری بوده است. این نظر کارشناسان نیست بلکه نمایندگان مجلس هم بر دستوری بودن بازار اشاره کردند و برخی از آن‌ها مانند زهره الهیان خواهان برخورد با مسئولین مربوطه است.

در اواخر روز گذشته بازار، شاخص کل تقریبا با ۱۷ هزار مثبت کار خود را پایان داد که عمده دلیل آن کاهش فشار حقوقی‌ها برای فروش است، اما همچنان فشار در طرف عرضه بیش از تقاضا هست بنابراین بازار برای رسیدن به وضعیت تعادلی خود نیاز به تقویت طرف تقاضا است.

کمال خان‌زاده مدیر عامل شرکت کارگزاری ملل پویا در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار با اشاره به حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار از بازار گفت: جلوگیری از فروش حقوقی‌ها در صبح یا در طول بازار، بستن کدهای بورسی  باعث شده فشار فروش کاهش پیدا کند و این موضوع تا زمان مشخص شدن انتخابات آمریکا به صورت مقطعی است.

وی انتخاب شدن بایدن را باعث کاهش افزایش فشار فروش بر بازار عنوان کرد و گفت: این دو روز سازمان بورس از طریق تهدید های اعمال شده مبنی بر عدم فروش طرف فشار فروش کاهش و طرف تقاضا را تقویت کرده است. فعلا بازار به همین منوال در حال حرکت است تا اینکه انتخابات آمریکا برگزار شود و بعد از آن بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: طی دور روز گذشته سازمان بورس تماس با کارگزاری‌ها تماس می‌گیرد و آن‌ها را ملزم به بستن کدها حقوقی که سهم را می‌فروشند و یا ابطال سفارشات فروش می‌کند و اجازه سفارش گذاری برای فروش را نمی‌دهد.

خان‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا کدهای سفارشات کدهای حقیقی‌ هم ابطال می‌شود گفت: بله، کدهای که حجم بالای را می‌فروشند و سفارش این چنینی در سیستم می‌گذارند برای یک مدتی به عنوان مثال یک ماه ممنوع المعامله می‌شوند.

مدیر عامل کارگزاری ملل در واکنش به دستوری بودن ریزش بازار افزود: بازار آنقدر عمق پیدا کرده و تعداد کدهای که به نوعی از روش‌های غیر اخلاقی در بازار اقدام به معامله می‌کنند زیاد شده که بعید می‌دانم دولت دخالتی داشته باشد در بازار داشته باشد، شاید بتواند اما به طور کلی نظر در مورد این موضوع را باید سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کند.

به گفته او این بستن و ابطال سفارشات فروش تازگی ندارد و در زمان منفی شدن بازار معمولا سازمان جهت حمایت از بازار با تماس به کارگزاری‌ها دست به چنین اقداماتی می‌زند.

این کارشناس در واکنش به دستورالعمل جدید سازمان بورس مبنی بر ارائه مجوز جدید برای تاسیس کارگزاری گفت: به نظر بنده باید ۲۰تا ۳۰ کارگزاری که فعالیت محدود دارند را حذف و به جای آن به همان تعداد مجوز کارگزاری بدهند. تعداد ۲۰ تا ۳۰ کارگزاری که از نظر خدمات در انتها قرار دارند و به عبارتی دارای خدمات محدود برای افراد محدود هستند، سازمان می‌تواند به جای دادن مجوز جدید این مجوز این کارگزاری را ابطال و مجوز جدید به همان تعداد بدهد. معمولا اکثر کارگزاری‌ها خدمات عمومی ارائه می‌کنند اما هستند تعداد کارگزاری که به صورت اختصاصی عمل می‌کنند.

کد خبر: ۵۱٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha