۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
عذرخواهی خودرویی وزیر نخستین گام برای حل مشکلات خودرویی
واکنش کارشناسان خودرو به رزم حسینی

عذرخواهی خودرویی وزیر نخستین گام برای حل مشکلات خودرویی

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: رزم حسینی وزیر صمت در مقام مالک خودروسازی‌های کشور از مردم عذرخواهی کرد و این اقدام وی جای تحسین دارد؛ چراکه تا قبل او تمام وزرا و سرپرستان وزارت صمت مالکیت دولتی ایران خودرو و سایپا را انکار می‌کردند.

بازار؛ گروه خودرو: هرچند زمان زیادی از نشستن علیرضا رزم حسینی بر روی کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌گذرد اما به تازگی وی بابت خودروهای بی کیفیت از مردم عذرخواهی کرده و گفته است: «شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم.» این وزیر دولت دوازدهم در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش با یک رسانه اشاره کرده است: «متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته ایم که این رویه نتیجه تحریم هاست که نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد.»

البته رزم حسینی ابراز امیدواری کرده است که در این دقایق پایانی دولت، در جهت ساخت داخل بهتر حرکت و در زمینه خودرو تصمیمات خوبی را هم اتخاذ خواهد کرد اما به طور مشخص درباره برنامه آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود کیفیت خودروهایی که قیمت شان این روزها سر به فلک کشیده صحبتی نکرده است. خودروهایی که در فضای انحصاری ممنوعیت واردات به قدری گران شده‌اند که کمتر کسی می‌تواند با حداقل حقوق مصوب وزارت کار که نزدیک به ۲ و نیم میلیون تومان در ماه است به یکی از آن‌ها دست یابد. در همین راستا خبرنگار بازار گزارشی از واکنش کارشناسان صنعت و بازار خودرو در خصوص عذرخواهی وزیر جدید صمت تهیه کرده است که در ادامه خواهید خواند.


انحصار جدید برای سود بیشتر خودروسازان؟
یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با بازار عنوان کرد: آقای رزم حسینی وزیر فعلی وزارت صمت که ادای مسئولان ژاپنی را در می آورد باید بداند که آن‌ها همراه استعفا این عذرخواهی را انجام می‌دهند. ضمن اینکه این مساله در حال حاضر تنها برای وجه سازی است اما متاسفانه یک سری طرح‌های نگران کننده ای را در برنامه دارند که ممکن است به زوی نسبت به آن‌ها اطلاع رسانی کنند.

آقای رزم حسینی وزیر فعلی وزارت صمت که ادای مسئولان ژاپنی را در می آورد باید بداند که آن‌ها همراه استعفا این عذرخواهی را انجام می‌دهند؛ ضمن اینکه این مساله در حال حاضر تنها برای وجه سازی است

علی خسروانی  با اشاره به طرح جدید وزارت صمت اضافه کرد: به نظر می رسد قصد دارند واردات خودرو را به انحصار خودروسازان در بیاورند و همان تولیدکنندگان خودروهای فعلی خودرو وارد کنند. این طرحی را هم که درباره اش اطلاع رسانی کردند که واردات در ازای صادرات انجام شود نشات گرفته از همین برنامه است؛ البته آن هم موضوع جدیدی نبود و نه سال پیش هم اجرایی می شد و همتی، رئیس بانک مرکزی جلوی آن را گرفت. حالا می خواهند همان موضوع را در قالب یک طرح نوآورانه دوباره به جریان بیاندازند. بنابراین به نظر می رسد مسئولان قصد دارند با واردات در ازای صادرات، مجوز واردات را در انحصار عده خاصی در بیاورند که تدبیر خطرناکی برای بازار خودرو است.

وی با اشاره به اینکه اگر این اتفاق رخ دهد، هیچ تاثیر مثبتی بر روی بازار نخواهد داشت و تاکید کرد: ثابت شده که مسئولان و خودروسازان توانایی اداره بازار را ندارند؛ بنابراین نمی توانند با این طرح نیز تعدیلی ایجاد کنند. فقط با توجه به اینکه خودروسازان تا سه سال آینده تمام تولیداتشان را هم پیش فروش کرده‌اند و هیچ چیزی برای گرفتن پول از مردم ندارند، این طرح جدید را مطرح کنند تا به این بهانه هم بتوانند از مردم پول بگیرند.

خسروانی ادامه داد: زمانی واردات مثمر ثمر خواهد بود که برای عامه جامعه آزاد شود؛ یعنی شرکت‌های بازرگانی رسمی و مجاز که می توانند کالای مجاز وارد کنند دوباره خودرو وارد کنند. بنابراین حتی نباید واردات به نحوی باشد که تنها در انحصار نمایندگی ها باشد، از همین رو باید بازرگانان هم بتوانند از طریق قانونی این کار را انجام دهند.

عذرخواهی رزم حسینی ستودنی است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیزدر پاسخ به این سوال که چه نظری در خصوص عذرخواهی زرم حسینی وزیر صمت دارد، به بازار گفت: من ایشان را بابت این عذرخواهی تحسین می کنم؛ چرا که  این عذرخواهی دو پیام را با خود به همراه دارد؛ اول، رزم حسینی فردی است که صداقت دارد چون نه وزرا و سرپرست‌های پیش از وی، بلکه حتی نمایندگان مجلسی که عضو کمیسیون صنایع مجلس در دوره قبل بودند نیز هیچ کدام نمی پذیرفتند که این صنعت، صنعت دولتی است که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مالک آن است. بنابراین به این دلیل که مالکیت آن را نمی پذیرفتند می‌گفتند مشکلات آن به ما مربوط نیست؟
مهدی دادفر اضافه کرد: وقتی هم نسبت به کیفیت خودروها اعتراض می کردیم می‌گفتند ما فقط ۲۵ درصد سهام داریم. یعنی تمام افرادی که در وزارت بودند دست به کتمان حقیقت می زدند. بنابراین رزم حسینی صداقت دارد و این موضوع خیلی مهمی است. نکته دوم، برای بخش اعظمی از درمان نیاز به شناخت نوع بیماری است، وقتی رزم حسینی متوجه شده که فضای خودرو انحصاری و عقب افتاده و صنعت واقعی نیست و وابسته است و ارز بری دارد؛ یعنی درد را خوب شناسایی کرده است. بنابراین برای درمان آن که چه اتفاقی رخ دهد بسته به استراتژی و تاکتیک وی است. اما همین که پذیرفت مالک صنعت خودرو است، یک قدم به جلو است؛ چرا که هیچ کسی قبل از وی قبول نکرده بود که خودروسازی متعلق به دولت است و هئیت مدیره را دولت انتخاب می کند.

رزم حسینی را بابت این عذرخواهی تحسین می کنم؛ چرا که  رزم حسینی صداقت دارد چون نه وزرا و سرپرست‌های پیش از وی، بلکه حتی نمایندگان مجلسی که عضو کمیسیون صنایع مجلس در دوره قبل بودند نیز هیچ کدام نمی پذیرفتند که این صنعت، صنعت دولتی است که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مالک آن است

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اگر رزم حسینی هم چنین حقیقتی را نمی پذیرفت نیاز به عذرخواهی نداشت، ادامه داد: بنابراین وی در مقام یک مالک و نه وزیر صمت از مردم عذرخواهی کرد که تحسین برانگیز است، این پیام از صداقت وی دارد.

دادفر بیان کرد: البته کسی هم انتظار این موضوع را ندارد که طی شش تا هفت ماه دوره وزارت وی مشکلات صنعت خودرو برطرف شود اما همین که درد را شناخت و بیان کرد خیلی مهم است. هرچند به نظر بنده اگر رزم حسینی بخواهد هم به طور حتم می تواند مشکلات را طی همین زمان محدود برطرف کند. اگر از بروکراسی‌های زائد و دست پاگیر در فرایند مدیریتی هر دو خودروسازی بزنیم و تکنوکراسی را روی کار بیاوریم و شجاعت رفتار بازار آزاد را داشته باشند به طور حتم می توان خودروسازی را طی شش ماه هم اصلاح کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: همین که نهضت کاهش هزینه را طی دو ماه با تمام تبعات آن راه اندازی کردند، نهضت کوچک سازی خودروسازی را اجرا کند، اصلاح صنعت خودرو کاری نخواهد داشت. اما این کار یک مدیر با دل و جرات می خواهد؛ چرا همیشه این سوال مطرح می شود که این همه سال صنعت خودرو اصلاح نشده و همچون باتلاقی شده است که هرچقدر دست و پا می زنند بیشتر در عمق مشکلات فرو می روند؟ دلیل این ماجرا این است که هنوز آن مدیر با دل و جرات که بتواند زوائد را از خودروسازی ها جدا کند هنوز ندیده ایم.

وی ادامه داد: اصلاحات هم در معنای خاص و عام هزینه دارد. بنابراین اولین کسانی که صدایشان در می آیند کسانی هستند که سال‌ها از این صنعت منفعت نادرست برده اند و کوچک سازی را با فریاد پاسخ می دهند. بنابراین آن مدیری که تصمیم بگیرد این صنعت را کوچک سازی کند و امیدواریم آقای رزم حسینی آن فرد باشد و این هزینه را پرداخت بپردازد، دستگاه های نظارتی جلو او می ایستند و با بهانه های مختلف ایجاد رانت، بیکار شدن کارگران و غیره مانع شوند. لذا این صنعت یک نفر را می خواهد که بگوید یا اصلاحات را انجام می دهد یا خداحافظی می کند و می رود. به هر حال واکنش رزم حسینی به صنعت خودرو را تحسین می کنم و همین که این موضوع را پذیرفته است و جرات داشت و متوجه شد که چه فاجعه ای تحت وزارت صمت رخ داده و از مردم عذرخواهی کرد ستودنی است.

کد خبر: ۵۱٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      بیخود دلخوش نکنید مافیای سرمایه وزیر را ذوب میکند مشکل اصلی مردم ما هستند که هر آشغالی را میخرند و باعث ادامه تولدات بی کیفیت با قیمتهای گذاف میشوند