۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها
رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد

اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد: مقرر شده در قالب کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا ارز نیمایی به ایرلاین‌ها اختصاص دهیم تا قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، تورج دهقانی زنگنه از اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها خبر داده است.

رئیس سازمان هواپیمایی گفته است: «در پی جلسات و مذاکرات صورت گرفته، وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا زیر نظر کمیته هوانوردی تشکیل شود تا هزینه‌های ارزی و ریالی ایرلاین‌ها جبران شود و آن‌ها بتوانند بدون افزایش قیمت بلیت هواپیما به حیات خود ادامه دهند.»

به گفته او، یکی از تصمیماتی که تا کنون برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما اتخاذ شده این است که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایرلاین‌ها ارز نیمایی تامین کنیم و بخشی را هم به عنوان منابع ریالی در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا هزینه‌های افزایش یافته آن‌ها به گونه‌ای جبران شود. تا کنون در این زمینه برنامه‌ریزی برای جبران هزینه‌های ارزی و ریالی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است و در ادامه باید به دنبال تصویب و ابلاغ آن در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

افزایش نرخ بلیت هواپیماها به بهانه کرونا
در چند روز اخیر اعلام خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما (از اول آبان ماه ۹۹) به بهانه مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص الزام ایرلاین‌ها به استفاده حداکثری از ۶۰ درصد ظرفیت صندلی های پروازی و البته نوسانات نرخ دلار واکنش های متعددی را به همراه داشته است. بطوریکه کمیسیون عمران مجلس، نرخ‌نامه جدید حمل و نقل هوایی را غیر واقعی دانست.

بیستم مهرماه وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرده بود که هرگونه افزایش قیمت بلیط هواپیما بصورت خودسرانه مورد تایید ما نیست. محمد اسلامی برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود.

با این حال، افزایش قیمت بلیت هواپیما در هفته جاری که توسط برخی شرکت ها صورت گرفت، موجب نارضایتی مردم و همچنین برخی مسئولان از جمله وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده است.

علی اصغر مونسان در نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی توقف رویه ناصحیح شرکت‌های هواپیمایی را درخواست کرد و نوشت: «همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به‌قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند. لذا خواهشمند است، دستور فرمایید در خصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به‌عمل آید.»

افزایش چند برابری قیمت‌های بلیت هواپیمایی در شرایطی است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سفرهای داخلی و خارجی در مقایسه با سال‌های گذشته به‌شدت کاهش‌یافته است. از طرفی بنابرگفته حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، شرکت‌های هواپیمایی قرار بود نرخ‌ها را پلکانی افزایش دهند اما در نخستین مرحله، قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

کد خبر: ۵۰٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha