۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
افزایش ۱۰۰ درصدی تولید طلای سفید در اصلاندوز
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۰۰ درصدی تولید طلای سفید در اصلاندوز

اردبیل- برداشت طلای سفید در مغان سابقه تاریخی دارد؛ حال احیای کارخانه راکد پنبه پاک کنی شهرستان اصلاندوز در سال گذشته، موجب افزایش ۱۰۰ درصدی کشت این محصول در شمال استان اردبیل شده است.

حسین ذالی؛ بازار: گیاه پنبه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر جهان شامل قاره آمریکا، آفریقا، و هند است. بیشترین تنوع پنبه‌های وحشی نخست در مکزیک، و سپس در استرالیا و آفریقا یافت می‌شود.  

این محصول به دلیل مبادلات وسیع تجاری‌اش «طلای سفید» لقب گرفته است و از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است.

پنبه در واقع از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

حال پنبه به‌عنوان یکی از محصولات مهم در مغان نیز کشت و برداشت می‌شود و این مهم زمانی دارای اهمیت است که بدانیم کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در منطقه مغان نیز دوباره فعالیت خود را آغاز کرده که این مسئله موجب خوشحالی کشاورزان شده است.

افزایش ۱۰۰درصدی تولید طلای سفید در شهرستان اصلاندوز نسبت به سال گذشته
در همین راستا محمد روحی رئیس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اصلاندوز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میزان سطح کشت ‌پنبه امسال بالای ۳ هزار هکتار است که بیشترین رقم کشت‌شده ارقام ترکیه است که در مقایسه با سال زراعی گذشته که یک هزار و ۶۵۰ هکتار بود، با افزایش تقریباً صددرصدی همراه بوده است.

وی افزود: با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود بالای ۱۲هزار تن وش پنبه استحصال شود که در این خصوص نباید تلاش شبانه‌روزی کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اصلاندوز را در مراقبت و پایش و رصد مزارع پنبه در جهت جلوگیری از ورود خسارت به محصولات نادیده گرفت.  

روحی احداث و تجهیز کارخانه پنبه‌پاک‌کنی اصلاندوز را از عوامل اصلی افزایش تولید طلای سفید در شهرستان اصلاندوز عنوان کرد و گفت: امید است با برنامه‌ریزی‌های صحیح ازجمله رعایت الگوی کشت و توسعه محصولات استراتژیک مثل پنبه و کلزا شاهد افزایش سطح تولید این محصولات در آتی نیز باشیم.

حالا راه‌اندازی کارخانه پنبه بارقه امیدی در دل کشاورزان ایجاد کرده بطوریکه رغبت آن‌ها به کشت این محصول استراتژیک بیشتر شده است؛ محصولی که البته به لحاظ کیفیت نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد.

پنبه مغان دارای رتبه کشوری است
حسن عبدالعلی‌زاده کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پنبه برداشت‌شده در منطقه مغان، به لحاظ کیفیت و طول الیاف و محکم بودن از رتبه بالایی در کشور برخوردار است و ما باید تمام تلاش خود را برای حفظ کیفیت محصول انجام دهیم.

وی افزود: در صورت حفظ و ارتقای کیفیت محصول، نسّاجی‌هایی فعال در کشور تمایل زیادی برای خرید پنبه منطقه مغان خواهند داشت.

کارشناس حوزه کشاورزی تصریح کرد: برای حفظ کیفیت محصولات  لازم است هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت به‌صورت اصولی انجام شود.

اظهاراتی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز بر آن تاکید دارد.

خلیل نیکشاد می گوید: پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

وی با بیان اینکه «پنبه مغان» الیاف بلند و محکمی دارد می افزاید: پنبه کاران دشت مغان ارقام پرمحصول «مهر» و «مای ۳۴۴» را کشت می کنند که بیشترین میزان مقاومت را در برابر آفات دارند و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

حال امید است مسئولان با حمایت هرچه بیشتر و اعطای تسهیلات به کشاورزان منطقه زمینه افزایش تولید بیشتر این محصول ارزشمند را فراهم سازند.  

کد خبر: ۴۹٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha