۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
گنجی پنهان در دل کویر؛ بی‌مهری به ثروت پنهان معادن در قم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

گنجی پنهان در دل کویر؛ بی‌مهری به ثروت پنهان معادن در قم

قم- سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در منطقه زواریون قم سه عنصر فلزی با ذخایر بسیار بالایی است که برای اکتشاف و مطالعات نیاز به همکاری منابع طبیعی داریم.

بازار؛ گروه استان‌ها: در کویر پهناور قم معادن با تنوع بالایی وجود دارد که به لحاظ منابع معدنی بسیار با ارزش و متنوع هستند؛ معدن منگنز ونارچ قم به عنوان بزرگ‌ترین معدن منگنز غرب آسیا است؛ به طور کلی در قم ۱۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده که ۹۸ معدن فعال است و ۴۸ معدن نیز در لیست مزایده قرار دارد.

قم از جمله مناطق دارای ظرفیت بالا در حوزه معادن است و توجه به این حوزه اقتصادی می‌تواند درآمدزایی بالایی را برای استان به همراه داشته باشد؛ ثبت پهنه‌های اکتشافی از جمله پهنه حوض سلطان برای اکتشاف مس توسط شرکت ملی مس ایران، دو پهنه مشترک با استان‌های مجاور در غرب و جنوب غربی قم به مساحت ۴۵۰ کیلومترمربع توسط سازمان ایمیدرو و محدوده‌های حاصل از پهنه ژئوفیزیک جهت اکتشافات طلا و فلزات آهن توسط سازمان زمین‌شناسی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت معادن استان قم است.

اما با وجود این همه ثروت و گنج پنهان در دل کویر قم آن طور که باید و شاید فعالیت خوبی صورت نگرفته است؛ علاوه بر آن در قم معادن فلزی مانند طلا، مس و غیر فلزی است هرچند در این زمینه از سوی سازمان زمین شناسی اکتشاف‌هایی صورت گرفته اما بسیار جزئی است و برای ادامه به اکتشافات تکمیلی در منطقه زواریون نیاز است که با مخالفت اداره منابع طبیعی روبرو شده است و در شرایطی که ما در تحریم اقتصادی قرار داریم برای بهره‌گیری از این ثروت و گنج پنهان برای درآمدزایی نیاز به همکاری دیگر ارگان‌ها است.

برای بهره‌گیری از معادن فلزی نیاز به اکتشافات تکمیلی داریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: قم جزو چند استان پیشتاز در بررسی ژئوفیزیک هوایی بوده است و در بررسی‌ها در منطقه زواریون قم ۳ عنصر فلزی با ذخایر احتمالاً بالا شناسایی شده که برای اکتشافات تکمیلی نیازمند همکاری اداره منابع طبیعی استان است.

محمود سیجانی با بیان اینکه با عملیات اکتشاف در منطقه زواریون قم می‌توان از میزان ذخایر کافی و مقرون به صرفه در این منطقه مطلع شد، تصریح کرد: اکتشاف مقدماتی در این منطقه انجام شده است و ما برای اکتشاف تکمیلی باید عملیات بر روی زمین انجام شود تا میزان دقیق ذخایر را شناسایی کرد.

اداره کل منابع طبیعی باید اجازه دهد تا سازمان زمین شناسی با اکتشاف و بررسی نقاط با اهمیت بالا، زمینه استخراج معادن را فراهم کند

به گفته وی، چند سالی است که در همه جلسه‌های شورای معادن استان و دیگر جلسات استانی و پیگیری استاندار درباره این موضوع مذاکره شده و در سال‌های اخیر نتایج این مذاکرات منجر به بهره‌برداری از پروژه‌های مهمی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: هرچند در برخی موارد اداره کل منابع طبیعی در برخی مناطق با سازمان صمت همکاری داشته، اما این همکاری محدود بوده و منجر به کشف محل‌های با اهمیت بالا در منطقه زواریون نشده است و آنها باید اجازه دهند تا سازمان زمین شناسی با اکتشاف و بررسی نقاط با اهمیت بالا، زمینه استخراج معادن از این مناطق را فراهم کند.

وی گفت: برای رسیدن به یک نقطه واگذاری و یا استخراجی باید اکتشاف انجام دهیم اما منابع طبیعی با این امر مخالف است به هر شکلی این پروژه اولویت اصلی ما است اما بخشی که پذیرفتند قابلیت اکتشاف نداشت باید سازمان زمین شاسی اکتشاف را انجام دهد که در کدام مناطق باید اکتشاف و بهره‌برداری صورت بگیرد.

سیجانی اظهار داشت: آوردن سازمان‌های توسعه‌ای برای استان‌ها و بخش خصوصی سخت‌تر از دولت است اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم سازمان زمین شناسی برای استان‌های دیگر زمان و هزینه می‌کند منابع طبیعی باید همکاری کند.

فعالیت ۹۸ معدن در قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به ثبت پهنه‌های اکتشافی بیان کرد: ثبت پهنه‌های اکتشافی ازجمله پهنه حوض سلطان برای اکتشاف مس توسط شرکت ملی مس ایران، دو پهنه مشترک با استان‌های مجاور در غرب و جنوب غربی قم به مساحت ۴۵۰ کیلومترمربع توسط سازمان ایمیدرو و محدوده‌های حاصل از پهنه ژئوفیزیک جهت اکتشافات طلا و فلزات آهن توسط سازمان زمین‌شناسی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت معادن استان قم است.

سیجانی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۲۹۴ نفر در استان فعال است، گفت: ۲ درصد درآمدهای استان قم از حوزه معادن است و سازمان صمت با برنامه‌ریزی دنبال راهکاری برای پیشگیری از خام فروشی از منابع معدنی است و در این زمینه هم باید شرکت‌های و واحدهای فرآوری در کنار معادن ایجاد شود.

گفتنی است؛ استان قم دارای سه معدن طلا است که در روستای زواریان واقع شده و در این زمینه اکتشاف ابتدایی طلا نیز صورت گرفته است که باید اکتشافات تکمیلی صورت بگیرد تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

کد خبر: ۴۹٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha