۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
 حال ناخوش مشاوران املاک؛ مسکن در چنبره تبلیغات فضای مجازی
بازار گزارش می دهد

حال ناخوش مشاوران املاک؛ مسکن در چنبره تبلیغات فضای مجازی

اردبیل - این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، خریدوفروش اینترنتی کالاها و اقلام نیز داغ شده است و در این میان بازار املاک نیز از قافله عقب نمانده و سامانه‌های فضای مجازی به‌عنوان رقیب جدی مشاوران املاکی که به‌صورت سنتی اقدام به خریدوفروش ملک می‌کنند، فعالیت می‌کنند.

 محمدباقر محمدی: این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، خریدوفروش اینترنتی کالاها و اقلام نیز داغ شده است و مردم حالا در تلاش هستند تا با صرف کمترین هزینه و صرفه‌جویی در وقت و زمان، کالای موردنیاز خود را در سایت‌ها و اپلیکیشن های مختلفی که برای همین منظور راه‌اندازی شده‌اند، تهیه کنند.

در این میان بازار املاک نیز از قافله عقب نمانده و سامانه‌های  فضای مجازی به‌عنوان رقیب جدی مشاوران املاکی که به‌صورت سنتی اقدام به خریدوفروش ملک می‌کنند فعالیت می‌کنند، بطوریکه کسب‌وکار این روزهای مشاوران املاک تا حدی با مشکل مواجه شده است؛ چراکه حالا بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند واسطه‌گران را از معامله حذف کرده و با انتشار یک آگهی در شبکه‌های تبلیغاتی فضای مجازی، خود به دنبال خریدار یا مستأجر بگردند و از سوی دیگر نیز مستاجرین و خریداران نیز اغلب ترجیح می‌دهند به‌جای آنکه زمان خود را صرف سر زدن به مشاوران املاک کنند، با بررسی آگهی‌های فضای مجازی، ملک موردنظر خود را پیدا کنند.

در این خصوص بی‌شک سهولت شناسایی و خرید آنلاین یکی از عوامل مؤثر در افزایش محبوبیت چنین شیوه‌هایی است اما صرف‌نظر از مشکلات مربوط به عدم همخوانی واقعیت با تصاویر بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی، باید اذعان کرد همین موضوع باعث شده تا در بازار مسکن شاهد افزایش قیمت‌ها به‌صورت افسارگسیخته باشیم.

در همین رابطه اکبر محمدی از فعالان حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار، تأثیر فضای مجازی در افزایش قیمت مسکن را محسوس عنوان کرد و گفت: متأسفانه درآشفته بازار فضای مجازی، برخلاف تصور برخی افراد، نقش واسطه‌ها پررنگ‌تر از خریداران و فروشندگان واقعی شده است و در این میان بی‌شک افرادی متضرر می‌شوند که واقعاً نیازمند سرپناه هستند.

وی اظهار کرد: خریدوفروش ملک در فضای مجازی، فرصت را از مشاورین املاک گرفته و واسطه‌ها درجهت کسب منافع بیشتر باهم به رقابت افتاده‌اند.

محمدی بابیان اینکه در سال‌های اخیر نوسانات بازار مسکن نامتعارف بوده است، گفت: قیمت مسکن در طول دو سه سال گذشته با افزایش سرسام‌آوری روبه‌رو بوده است.

خداویردی حضرتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، فضای مجازی را یکی از عوامل اصلی نابسامانی بازار مسکن عنوان کرد و گفت: متأسفانه سایت‌های فعال در حوزه مسکن بدون کار کارشناسی، افزایش قیمت مسکن را موجب می‌شوند.

وی بابیان اینکه هیچ‌گونه نظارتی از سوی هیچ نهادی بر فعالیت سایت‌های فعال در حوزه مسکن صورت نمی‌گیرد، گفت: شرایط فعلی بازار مسکن، نه به نفع مشاورین املاک و نه به نفع مردم است.

حضرتی با اشاره به عدم آشنایی مردم با قانون خریدو فروش اظهار کرد: این مسئله تبعات و مشکلات زیادی را به دنبال داشته و انتظار می‌رود شهروندی که ملکی را خریدوفروش می‌کند حتماً با این قوانین آشنایی داشته یا حداقل از مشاورین املاک معتمد در موضوع موردنظر پرس‌وجو داشته باشند.

البته مهدی امیری، فعال اقتصادی در فضای مجازی نگاه دیگرگونه ای به این حوزه دارد و این تغییرات را اتفاقی متناسب و مناسب ارزیابی می کند.

وی معقتد است بالاخره فضای مجازی در همه حوزه ها تاثیراتی را بر جای گذاشته است و این تاثیرات عمدتا در حوزه های اقتصادی مثبت بوده اند. در موضوع بنگاه داران نیز بالاخره در آینده شرایط کار با تغییرات عمده ای مواجه خواهد شد.

امیری البته این را هم می گوید که «قطعا عده ای از بنگاه داران متکی به روش های سنتی در این فضا متضرر خواهند بود. مگر این که به روش های جدید مجهز شده و از فرصت فضای مجازی به نفع خود بهره برداری کنند.»

در هر حال این روزها به نظر می رسد مشاورین املاک در رقابت با سایت های فعال در بخش مسکن فرصتی برای عرض اندام ندارند و شاید با ادامه این روند باید شاهد تعطیلی مشاورین املاک در سال های آتی باشیم. اتفاقی که بی شک مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف از جمله بحث اشتغال، گرانی و مشکلات قانونی خرید و فروش را به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۴٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha