۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
قیمت ارزهای دیجیتال صعودی شدند/ قیمت بیت کوین به بالای ۱۲ هزار دلار می‌رسد؟
ارز رمزهای بازنده کدامند؟

قیمت ارزهای دیجیتال صعودی شدند/ قیمت بیت کوین به بالای ۱۲ هزار دلار می‌رسد؟

بهای بیت کوین در معاملات امروز به ۱۱ هزار و ۸۳۳ دلار رسید که نشان دهنده رشد ۵۶.۷ درصدی نسبت به حدود ۶ ماه پیش است. برخی از تحلیل گران از احتمال رشد قیمت این ارز دیجیتال به بالای ۱۲ هزار دلار خبر می‌دهند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: بیت کوین به بالاترین مقدار خود در چند ماه اخیر رسید. حالا بهای هر عدد بیت کوین که در روزهای نخست مهر ماه حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ دلار معامله می‌شد حالا (تا لحظه تنظیم گزارش ساعت ۱۴ ) به ۱۱ هزار و ۸۳۳ دلار رسیده است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد این ارز دیجیتال نسبت به یک ماه گذشته حدود ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی دقیق قیمت‌ها نشان می‌دهد که بهای این ارز دیجیتال در مقایسه  با شش ماه پیش حدود ۵۶.۷  درصد افزایش را نشان می‌دهد. رشد قیمت بیت کوین در شرایطی اتفاق افتاده که حدود یک هفته پیش بانک‌های مرکزی جهان موافقت خود را با راه اندازی ارزهای دیجیتال اعلام کردند.

جان ویلاک (John Willock)، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تریتوم (Tritum)، ‌ در اظهارنظر اخیر خود پیش‌بینی کرد که به ‌زودی قیمت بیت کوین از ۱۲۰۰۰ دلار عبور می‌کند. او در ادامه پیش‌بینی کرده که تأثیرات بالقوه محرک‌های مالی آمریکا باعث افزایش بیش از پیش قیمت در دارایی‌هایی پوششی مانند طلا و بیت کوین شود. این دارایی‌های عموما به‌عنوان سرپناه امن سرمایه‌ها شناخته می‌شود.

رشد حدود ۱۰۰ درصدی اتریوم در یک ۶ ماه
اتریوم هم از نوسانات قیمتی در ماه‌های گذشته بی نصیب نبوده است. در حال حاضر این ارز دیجیتال در بازارهای جهانی حدود ۱۱ هزار و ۷۸۸ دلار قیمت دارد که در مقایسه با یک ماه پیش ۹.۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. جالب است که بدانید این ارز دیجیتال حدود در ابتدای اردیبهشت حدود ۱۸۵ دلار معامله می‌شده که نشان دهنده رشد حدود ۹۸ درصدی قیمت‌ها در ۶ ماه گذشته است.  البته رکورد قیمتی این ارز دیجیتال مربوط به ۱۱ شهریور با قیمت ۴۷۸ دلار است. بعد از آن تاریخ بود که روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد به طوری که بهای این ارز دیجیتال در ۲ مهر امسال به ۳۲۰ دلار هم رسید. بعد از آن تاریخ بود که روند ر به رشد قیمت‌ها با شیب ملایمی آغاز شد.

بازنده های بازار رمز ارز
ارزهای دیجیتال هم روز گذشته را عمدتا با وضعیتی سبز پشت سر گذاشتند. دش با ۱۴.۱ درصد جهش، استلار با ۷.۶ درصد رشد و مونرو با ۲.۸ درصد افزایش قیمت همراه بودند.

از سوی دیگر، تزوس، ارکید (Orchid) و بیت کوین اس‌وی به‌ترتیب با ۱.۵، ۱.۲ و ۰.۴۵ درصد کاهش قیمت، بازنده‌های دیروز بازار لقب گرفتند.

استفاده از رمز ارز برای دور زدن تحریم‌ها
در حال حاضر روزانه بیش از ۲۷ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار بیت کوین در بازار معامله می‌شود و بزرگی بازار هم حدود ۲۱۷ میلیارد ۷۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. به اذعان بسیاری از کارشناسان کاهش نرخ بهره و برنامه‌های بزرگ خرید اوراق قرضه توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، تقاضا برای این ارز مجازی را افزایش داده است. بسیاری از سرمایه گذاران بیت‌کوین را به خاطر عرضه محدود آن، نقطه امنی در برابر تورم می‌دانند. با این وجود بانک مرکزی ایران هنوز موضع شفاف و روشنی را نسبت به ارزهای دیجیتال از خود نشان نداده است.

با وجود ابهاماتی که مورد موضع بانک مرکزی و برخی نهادهای دولتی در مورد پرداخت‌های مبتنی بر رمزارزها و استخراج آنها وجود دارد، گروهی از مقامات و نمایندگان مجلس معتقدند، می‌توان از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها، استفاده کرد.

پیشتر علیرضاهادی، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، به راه‌پرداخت گفته است که هدایت فعالیت‌های ماینینگ از کانال‌های غیررسمی به سمت اقدامات رسمی، ممکن است بتواند برخی نیازهای خرد ارزی کشور را پوشش دهد و در مقابله با تحریم‌ها مؤثر باشد.

محمد پارسا رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی نیز در اینباره به بازار می‌گوید: در شرایطی که ایران با تحریم‌های سنگین اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و مراودات پولی و مالی آنها با نظام بانکی دنیا عملا متوقف شده، باید سرمایه گذاری و برنامه ریزی بیشتری را در خصوص رمز ارزها داشته باشد.

او با اشاره به سخت گیری‌های وزارت نیرو در صنعت ماینر و محاسبه قیمت برق برای فعالین این صنعت، گفت: می‌توان از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد. در چنین شرایطی چرا نباید ایران را به قطب تولید ارزهای دیجیتال در دنیا تبدیل کرد.

کد خبر: ۴۸٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha