۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
۳ اولویت سیاست‌گذاری اقتصادی/ بنگاه‌های بزرگ باید شکل بگیرد
مدرس اقتصاد دانشگاه تهران مطرح کرد

۳ اولویت سیاست‌گذاری اقتصادی/ بنگاه‌های بزرگ باید شکل بگیرد

درودیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری ۳ موضوع اصلی اقتصاد است افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، بخش ساختمان، کشاورزی و تا حدی هم گردشگری باید در اولویت توجه سیاست‌گذاران باشد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، رهبر معظم انقلاب اخیرا در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش آموختگان دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح با تاکید بر لزوم توجه به تولید اظهار داشتند: علاج در زمینه‌ مسائل اقتصاد را ما در این دو سه ساله مرتّباً‌ تکرار کرده‌ایم؛ علاج این است که تکیه کنیم و متمرکز بشویم بر مسئله‌ تولید و جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملّی، و بستن رخنه‌ها

در این خصوص حسین درودیان، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: موضوع اصلی هر اقتصادی باید تولید، اشتغال و سرمایه گذاری باشد. اما مشکلات و مسائلی در کشورمان در حوزه تولید داریم، که یک بخشی از آن به عوامل بازدارنده بر می گردد که همان شاخص های محیط کسب و کار هستند، (مجموعا شاخص های محیط کسب و کار برای ما به عنوان شاخص های بازدارنده برای تولید به حساب می آیند) و یک بخشی هم بر می گردد به اینکه حتی اگر فضای اقتصادی ما فضای بازدارنده ای نباشد، باز هم برای اینکه آن اهداف مورد نظر در تولید را به دست بیاوریم، باید فراتر از رفع موانع، مقتضیات را هم فراهم کنیم.

درودیان افزود: در حقیقت باید کاری کرد که در آن محیط سالم مساعد، فعالیت اقتصادی با یک مختصات خوب شکل بگیرد. یعنی فعالیت هایی از جنس مولدِ اولویت دار؛ مثلا «ایران مال» در کشورمان ساخته می شود که اسمی مولد است ولی، مسئله ای از اقتصاد ایران حل نمی کند.

وی تاکید کرد: فعالیت اقتصادی باید در بخش هایی باشد که آن بخش ها حتی الامکان نوآور هستند. یعنی به اصطلاح صرفا تبدیل ارزش نیستند. مثل آن چیزی که ما در بخش های پتروشیمی یا در فولاد یا در صنایع اصلی و اساسی می بینیم که بیشتر یک جور تبدیل ارزش انرژی به یک محصولی با یک یا دو مرحله جلوتر است که اصل آن، همان رانتی است که وجود دارد. در این شرایط برای اینکه یک ساخت اقتصاد قوی داشته باشیم باید به سمت شکل گیری بنگاه‌های بزرگ برویم که در مقیاس بزرگ فعالیت می‌کنند.

درودیان در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر تکیه بر تولید برای علاج مسائل اقتصادی، کدام صنایع تولیدی نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت هستند اظهار داشت: صنایعی نیازمند توجه است که نسبت سرمایه به نیروی کار آن خیلی بالا نباشد. برعکس صنایع انرژی که الان نسبت سرمایه آن بسیار بالاست و کاربری آن پایین است و اشتغال زایی کمی دارند.

وی افزود: صنایعی که با متن اقتصاد پیوند و اتصال دارد، نیازمند حمایت و توجه تصمیم گیران و سیاست گذاران است. صنایع مورد بحث، برعکس صنایع نفت و پتروشیمی هستند که تکان خوردنشان، باعث تکان خوردن معنادار اقتصاد نمی شود بلکه درآمد ارزیی شان هست که ممکن است تاثیری داشته باشد و خودشان مستقیما تاثیری بر اقتصاد ندارند و یک حالت جدا افتادگی دارند. بخش هایی باید باشد که تکنولوژی بری پیچیده نداشته باشد، صنایعی باشد که در زنجیره تولیدشان، واردات کالا حداقل باشد، به دلیل اینکه ما را دچار مشکلات و مسائل تحریمی می کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: فکر می کنم با این اوصاف، بخش ساختمان، کشاورزی و تا حدی هم گردشگری می تواند اولویت داشته باشد.

کد خبر: ۴۸٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha