۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
گوجه در لرستان گران شد/ کمبود محصول در بازار
معاون جهاد کشاورزی لرستان:

گوجه در لرستان گران شد/ کمبود محصول در بازار

لرستان- صالحیان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: کمبود گوجه در بازار استان عامل گرانی آن بوده است.

جواد صالحیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: گوجه جز محصولات استراتژیک نیست که قیمت مشخصی داشته باشد بلکه تحت تاثیر عرضه و تقاضا است؛ لذا غیر از پلدختر، در سایر نقاط استان تولید گوجه نداریم.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گوجه در پلدختر کمتر از ۶۰۰ هکتار است، افزود: تا چند روز آینده گوجه‌های این شهرستان برداشت می‌شود؛ قطعاً وقتی کمبودی وجود داشته باشد قیمت بالا می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه گوجه کشت بهاره است نه پاییزه، عنوان کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد کشت کوجه در بهار انجام می‌شود و به طور کلی جزء استان‎هایی نیستیم که از نظر تولید گوجه جایگاهی در کشور داشته باشیم و هیچ‌گاه سطح زیر کشت آن در لرستان از هزار و ۲۰۰ هکتار بیشتر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سهم کشت گوجه مربوط به استان‌های بندرعباس، کرمان و جیرفت است که سه ماه پیش هر کیلو گوجه، هزار تومان قیمت داشت و تقاضایی برای آن نبود به طوریکه به استان‌های دیگر برای خریدار اصرار می‌کردند و تعاون روستایی ما را هم مجاب کردند که خرید را انجام دهد.

صالحیان تصریح کرد: متاسفانه تعاونی روستایی استان ما فقط ۴۰ تا ۵۰ تن گوجه خریداری کرد در حالیکه اگر خرید بیشتری انجام می‌داد ممکن بود الان قیمت‌ها شکسته شود؛ گوجه از آن دسته محصولاتی نیست که با خرید نکردن، قیمت آن کمتر شود چون انبارداران خرید میی‌کنند و در سردخانها نگهداری می‌کنند، یعنی این بازار کشش دارد و به جایی دیگر انتقال داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: الان در بازار گوجه نیست، متاسفانه ما الگوی کشت درستی در کشور نداریم که براساس نیاز باشد چون در کشاورزی اهرمی وجود ندارد که بگوییم هر کشاورز امسال چند هکتار بکارد، با وضعیت موجود قطعاً سال آینده همه گوجه کشت می‌کنند و این یک مشکل است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: اگر کشت ما براساس کشت قراردادی باشد یعنی از قبل خریدار محصول مشخص باشد، خیال کشاورز از بابت فروش راحت می‌شود و تولید متناسب با نیاز جامعه انجام می‌شود کمااینکه کارخانه قند با چغندرکاران قرارداد می‌بندد که محصولات آنها راخریداری می‌کند.

وی افزود: باید این طرح در سراسر کشور اجرا شود تا تولیدات براساس الگوی کشت باشد و شاهد مشکلاتی مثل تولید مازاد یا کمبود محصول در بازار نباشیم؛ امسال استارت این کار زده شد اما هنوز اتفاقی در لرستان نیفتاده است.

کد خبر: ۴۸٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha