۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
برای سرمایه گذاری طلای دست دوم بخریم یا سکه؟

برای سرمایه گذاری طلای دست دوم بخریم یا سکه؟

طلای دست دوم به دلیل همان معنایی که در نام آن مستتر است، از دست خریداری می‌شود و هزینه اجرت ساخت، مالیات و دیگر موارد را ندارد. بنابراین هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید بسیار پایین‌تر از طلای نو است و به طبع هنگام فروش آن سود بیشتری خواهید داشت.

به گزارش بازار، یکی از راه‌هایی که از زمان کودکی در خانواده آن را به عنوان سرمایه گذاری شناختیم، خرید طلا خصوصا طلای دست دوم و سکه بوده است. مادرها و پدرها به ما یاد دادند که پول خود را جمع کنید، طلا بخرید، سکه بخرید و آن را برای آینده خود نگه دارید. شاید پدر و مادرها پیش بینی می‌کردند که روزی قیمت این فلز گران‌بها به این حد برسد و برای همین از ما می‌خواستند که پول را به سکه و طلا تبدیل کنیم. اما با این حال، هیچ وقت به ما نگفتند که کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؛ به ما نگفتند که برای سرمایه گذاری طلای دست دوم بخریم یا سکه.

برای پاسخ به سوال بالا، هر فرد باید به صورت شخصی تصمیم بگیرد و ابتدا باید مشخص کند که هدفش از سرمایه گذاری چیست. بسیاری از افراد هستند که در سرمایه گذاری دوست دارند ریسک کنند و قیمت و آینده‌ی کالایی که خریداری می‌کنند، به هیچ عنوان برای آنها اهمیت ندارند. این افراد می‌توانند هر دوی این کالاها را بخرند و حتی به نکات مثبت و منفی سرمایه گذاری روی هر کدام توجه نکنند.

اما افراد دیگری نیز هستند که ترجیح می‌دهند به طور کامل در مورد بازار طلای دست دوم و سکه تحقیق کنند، مزایای سرمایه گذاری روی هر کدام را به دست آورند، بدانند حاشیه سود کدام‌یک بیشتر است و در نهایت مطمئن شوند که از خرید آن کالا ضرر نمی‌کنند. اصل مهم در سرمایه گذاری این است که ضرر نداشته باشید. با تمام این حرف‌ها کدام‌یک برای سرمایه گذاری بهتر هستند و آیا اصلا بهتری وجود دارد؟

طبق مقاله منتشر شده در دیورس با عنوان طلای دست دوم بخریم یا سکه؟ گفته شده که: پاسخ قطعی برای پرسش سکه بهتر است یا طلا وجود ندارد و سرمایه گذاری در این دو بازار مانند دیگر سرمایه گذاری‌ها، چالش و شرایط خاصی دارد و باید بدانید که در این بازارها عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند و نوسان در قیمت هر دو بازار وجود دارد.

اگر بخواهیم از مزایای خرید طلای دست دوم بگوییم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

طلای دست دوم به دلیل همان معنایی که در نام آن مستتر است، از دست خریداری می‌شود و هزینه اجرت ساخت، مالیات و دیگر موارد را ندارد. بنابراین هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید بسیار پایین‌تر از طلای نو است و به طبع هنگام فروش آن سود بیشتری خواهید داشت.

طلای دست دوم را می‌توانید استفاده کنید و هنگام خرید آن، انتخاب‌های بسیار زیادی پیش روی خود خواهید داشت. بنابراین طلای دست دوم علاوه بر اینکه می‌توانید به عنوان سرمایه حساب شود، می‌تواند به عنوان وسیله‌ی زینتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

طلای دست دوم را می‌توانید با توجه به بودجه و سرمایه‌ای که دارید، بخرید. به عنوان مثال، بودجه شما برای سرمایه گذاری به اندازه خرید چند النگو است و به همان اندازه طلا می‌خرید و حتی ممکن است سرمایه شما بیشتر باشد و چندین سرویس طلا بخرید و آن را برای آینده نگه دارید.

خرید و فروش طلای دست دوم به هیچ عنوان محدودیت زمانی و اندازه ندارد و می‌توانید هر زمان که خواستید به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کنید و آن را خریداری کنید. همچنین در مورد اندازه خرید طلای دست دوم نیز، هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید تا هر اندازه در هر خرید طلای دست دوم بخرید.

اما با این حال، خرید طلای دست دوم معایبی نیز دارد که این معایب را می‌توانیم به موارد زیر تقسیم کنیم:

مطمئنا نگهداری مقدار زیادی طلا در خانه، کار بسیار خطرناک و پر ریسکی است. بنابراین، اگر قصد استفاده از طلا را دارید باید ریسک و خطر دزدیده شدن آن را نیز قبول کنید و در غیر این‌صورت می‌توانید طلای خود را به صندوق‌های امانات بسپارید.

طلا مانند هر فلز گران‌بهای دیگری و مانند ارز و سکه، تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی است و با بروز هر رویدادی در سطح جهان و کشور این فلز نیز با فراز و نشیب قیمتی روبه‌رو می‌شود.

خرید طلای دست دوم به عنوان سرمایه، مستلزم آگاهی نسبت به بهترین زمان فروش طلا نیز است. اگر ندانید که بهترین زمان برای فروش طلا کی است و آیا در حال حاضر بهتر است طلا را نگه داریم یا بفروشیم، پس خیلی سرمایه گذاری درستی انجام نداده‌اید و صرفا کالایی گران‌بها خریدید تا روزی با فروش آن سرمایه‌ی خود را کمی بیشتر کنید. درباره طلای دست دوم به طور کامل توضیح دادیم و حال نوبت به سکه می‌رسد تا مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. موارد زیر می‌توانند به عنوان مهم‌ترین مزایای خرید سکه به شمار آیند:

سکه را می‌توان مانند طلای دست دوم به راحتی فروخت و آن را به پول نقد تبدیل کرد. بنابراین اصلی‌ترین مزیت سکه قابلیت نقد شدن زود آن است.

سکه یکی از کالاهایی است که بازدهی سود بالایی دارد و به همین دلیل است که مردم این نوع سرمایه گذاری را بسیار دوست دارند. همچنین خرید آن نیاز به سرمایه‌ای میلیاردی مانند هزینه خرید خانه، ندارد و هر کس با هر سطح مالی می‌تواند سکه را خریداری کند. حتی می‌توان با خرید سکه یک گرمی هم این کار را انجام داد.

یکی از مزیت‌های خوب سکه این است که می‌توانید آن را وکیوم شده و زیر نظر بانک مرکزی بخرید و این میزان تقلب در آن را کاهش می‌دهد.

اما با این حال، سکه معایبی نیز دارد که این معایب را می‌توانیم به موارد زیر تقسیم کنیم:

نگهداری از سکه در حجم بالا نیز، خطر و ریسک دزدیده شدن را به همراه دارد. مگر اینکه مانند طلای دست دوم، آن را به صندوق امانات سپرد.

با توجه به تحولات اخیر در بازار سکه، نمی‌توان سکه را در حجم بالا خرید و هر فرد با محدودیت خرید مواجه است. در برخی موارد نیز با هر کارت ملی تعداد محدودی سکه فروخته می‌شود و اگر متوجه خرید انبوه آن شوند، فرد با مشکل مواجه می‌شود.

سکه نیز از هر تحولی در عرصه اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی، تاثیرپذیر است و با هر مشکلی که به وجود می‌آید باید انتظار بالا و پایین شدن قیمت آن را داشته باشید.

تمام آنچه مربوط به مزایا و معایب خرید سکه و طلای دست دوم می‌شد را برای شما عنوان کردیم، در نهایت این خود شما هستید که باید هدف را از سرمایه گذاری مشخص کنید و سراغ بهترین گزینه برای خود بروید. به عنوان مثال، اگر دوست دارید از کالایی که می‌خرید استفاده کنید، می‌توانید طلای دست دوم را در نظر داشته باشید و یا اگر قصد شما خرید و فروش کالایی است، سراغ خرید سکه بروید؛ اما در نهایت بدانید که برای خرید جفت آنها باید سراغ بهترین و معتبرترین فروشندگان بروید. برای خرید طلا به صورت آنلاین از سایت دیورس می‌توانید به وب‌سایت به آدرس www.diorse.ir مراجعه کنید و از قیمت، طلا و کالایی که می‌خرید مطمئن باشید.

کد خبر: ۴۸٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha