۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
تحلیل تکنیکال و بنیادی دانا؛ برای ورود باید منتظر معاملات این هفته ماند
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی دانا؛ برای ورود باید منتظر معاملات این هفته ماند

بررسی وضعیت صورت مالی، وضعیت صنعت بیمه کشور و بیمه دانا و همچنین تابلوی بورس نشان می‌دهد که این شرکت از نظر بنیادی دارای بنیادی خوب است.

بازار؛ گروه بورس: بیمه دانا در بیست و دوم خرداد ماه سال ۱۳۵۳  بصورت شرکت سهامی عام با سرمایه بخش خصوصی  تأسیس شد. این شرکت پس از ۵ سال فعالیت در قالب بخش خصوصی در تیرماه ۱۳۵۸ به همراه ۱۲ شرکت بیمه خصوصی ملی اعلام شد. این شرکت در مرداد سال ۸۹ وارد تابلوی بورس شد و سهام آن هم کنون در بورس کالا پذیرفته شد.

بر اساس آنچه در سایت این شرکت آمده عنوان شده که به دلیل محدودیت حوزه فعالیت و نبود امکان رقابت با سایر شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۷۵ با تصویب ماده واحده‌ای توسط مجلس شورای اسلامی به بیمه دانا اجازه داده شد همچون سایر شرکت‌های بیمه‌ای فعالیت نماید. فعالیت‌های عمومی بیمه دانا عملاً از ابتدای سال ۱۳۷۶ آغاز شد.

وضعیت صنعت بیمه در سال‌های جاری به خاطر برخی از اتفاقات دچار مشکلات متعدد شد که از جمله می ‌توان به نزدیک شدن ایران به پنجره پیری اشاره کرد. عملکرد صنعت بیمه در از تمامی بخش‌های اقتصادی متاثر است به همین دلیل با افزایش نرخ بیکاری، تعطیلی بیشتر کارخانجات، افزایش رکود تورمی در کشور سبب کاهش بیمه گروهی اعم از درمان و عمر و سایر خدمات بیمه شده است این در حالی است که نرخ حق بیمه برای سال ۹۸ حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده بود.

شرکت‌ها استانی سهام عدالت با ۵۴.۸۹درصد، شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین با ۱۴.۸۵درصد، صندوق بازنشستگی کشوری   با ۶.۶۸درصد عمده‌ترین سهامداران  شرکت بیمه دانا هستند. در دوره متهی به ۱۲ ماهه سال ۹۸ مبلغ ۳۹.۹۸۳.۵۳۴ میلیون ریال از بیمه‌های صادره وصول شده است.

مطالبات شرکت نسبت به پایان سال مالی گذشته ۲۱درصد افزایش داشته که متاثر از افزایش در فروش و مطالبات جاری است. بر اساس اخرین آمار بیمه دانا ۶.۸۳درصد از سهم بازار را در حق بیمه تولیدی در کشور دارد و از نظر خسارت پرداختی سهم این بیمه در کشور ۷.۳۵درصد است.

همچنین ترکیب پرتفوی بیمه دانا شامل بیمه شخص ثالث با ۴۲ درصد، بیمه درمان با ۳۱درصد، بیمه زندگی با ۸.۲درصد، بیمه آتش سوزی با ۲.۵درصد، بیمه بابری با ۰.۶درصد، بیمه‌های مسئولیت با ۳.۶درصد می‌باشد.

صورت مالی

ترازنامه

بر اساس آنچه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید جمع دارایی‌های شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۵۰۲۲۷.۸۰۰میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۷درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشترین رشد آن ناشی از افزایش ۲۸۷ درصدی موجودی نقدی شرکت است و بعد از آن سرمایه‌گذاری کوتاه مدت شرکت است که بیش از ۱۰۰درصد رشد داشته است. دارایی‌ها مشهود این شرکت در سال ۹۸ برابر با ۲.۴۳۲.۱۴۱ میلیون ریال است که نسبت به سال ۹۷، ۲۲درصد رشد داشته است.

مجموع بدهی‌های شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۴۸.۰۶۸.۴۵۲ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن ۳۸درصد رشد داشته که این رشد بیشتر ناشی از بدهی بیمه‌گران و بیمه گران اتکایی است که ۱۳۲درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین جمع حقوق صاحبان سهام برای سال ۹۸ برابر با ۲.۱۵۹.۳۴۷ میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۳۲درصد رشد داشته است.   بر اساس آنچه در گزارش تفسیری این شرکت امده افزایش حق بیمه در سال ۹۸ یکی از دلایل افزایش دارایی نقدی آن بوده است.

صورت سود و زیان

درآمد حق بیمه این شرکت در سال ۹۸ برابر با ۳۹.۰۴۸.۰۹۳ که نسبت ۵۲درصد رشد داشته است. بر اساس آنچه در جدول بالا مشاهده می‌کنید سود عملیاتی این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۴۹۶.۱۴۲ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۲۳درصد رشد داشته است گه با کسر هزینه‌ها و مالیات سود خالص آن برابر با ۴۰۰.۰۱۵ میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته ۳۲درصد رشد داشته است، این در حالی است که سود پایه هر سهم ۳۶درصد کاهش داشته است. سود انباشته در پایان دوره برابر با۳۶۱.۹۲۵ میلیون ریال است که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۲۱.۹۱۳ میلیون ریال بوده که حدود ۱.۵۵۲درصد رشد را نشان می‌دهد.

تابلوی بورس
نماد دانا با میانگین حجم ماهه ۸میلیون واحد، سهام شناور ۳۹درصد، حجم مبنای ۶.۹۴۴میلیون، ارزش بازار ۳هزار میلیارد تومان، درآمد ۱۰۴ و p/e ۷۴.۰۴، p/b برابر با ۵.۰۶، با بازدهی شش ماهه ۲۰.۷۶درصد و با ارزش سهام ۷.۷۳۰ ریال در آخرین روز معاملات در تابلوی بورس ثبت شده است. بیشتر میزان رشد نماد دانا در تاریخ ۱۱تیرماه  ۱۳.۴۵۰ ریال بود که طی دو ماه در تاریخ ۹ مهر به ۶.۶۲۰ریال رسید.بررسی وضعیت صورت مالی، وضعیت صنعت بیمه کشور و بیمه دانا و همچنین تابلوی بورس نشان می‌دهد که این شرکت از نظر بنیادی دارای بنیادی خوب است.

تحلیل تکنیکال
دانا در تایم فریم روزانه از سد مقاومت اصلی خود گذشته و اکنون منتظر است با صعود در روزهای آینده بتواند مقاومت های دیگر و مهمی را پشت سر بگذارد که این امر مشکل است.

دانا توسط تنکان حمایت شده و به بالا پرتاب شده است اما حجم معاملات، روند صعودی دانا را هنوز تائید نمی کند، پول هوشمند نیز در یک نقطه حساس ایستاده و دانا منتظر است تا بتواند از سد این مقاومت بگذرد یا خیر؟

کد خبر: ۴۷٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha