۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
پسته فارس از گمرک دیگر استان‌ها صادر می‌شود/ نقش قیمت پایه در صادرات
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس:

پسته فارس از گمرک دیگر استان‌ها صادر می‌شود/ نقش قیمت پایه در صادرات

شیراز- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: در بحث صادرات پسته استان موانع و مشکلاتی وجود دارد که موجب شده این محصول فارس از گمرک استان‌های دیگر صادر شود.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان در نشست تخصصی بررسی مشکلات صادرات پسته، گفت: استان فارس به لحاظ کمیت و کیفت در بحث صادرات محصولات کشاورزی به ویژه میوه و تره بار در بسیاری از کالاها جز استان های برتر در کشور است.

وی با اشاره به مشکلات صادرات بخش کشاورزی فارس افزود: با توجه به اینکه عمده محصولات صادراتی استان در بخش کشاورزی است به مراتب مشکلات صادرات این محصولات نیز در استان بسیار است که محصول پسته به عنوان یکی از کالاهای صادراتی با مشکلاتی مواجه است.

فروغان اظهار داشت: پسته جزو کالاهای نوپا و جدید و بدون برند استان فارس است که همین موضوع موجب عدم توجه دستگاه ها به مشکلات این محصول استان شده اند و این درحالی است که در بسیاری از مناطق کشور پسته استان فارس به دلیل برخورداری از کیفیت بالا با عنوان دیگر استان های صاحب نام در تولید این محصول، شناخته می شود.

وی با ابراز تاسف از عدم وجود برند مشخص از پسته فارس در صادرات این محصول اضافه کرد: در بحث صادرات پسته استان موانع و مشکلاتی وجود دارد که موجب شده این محصول از گمرک استان های دیگر صادر شود.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: از مشکلات صادرات محصول پسته در استان قیمت پایه این محصول است که با قیمت واقعی فروش آن در خارج از کشور تفاوت فراوانی دارد و همچنین عدم وجود آزمایشگاه های استاندارد برای این محصول در استان نیز مشکلاتی را برای صادرات این کالای تولیدی فارس ایجاد کرده است.

فروغان عنوان داشت: فارس از نظر تولید پسته رتبه چهار را در کشور دارد و به گفته کارشناسان این محصول تولیدی استان به لحاظ کیفیت بالاتر از استانداردهای اروپایی است که اگر مشکلات این بخش کاهش و فضای مناسب برای تولید و صادرات آن ایجاد شود، می توانیم جزو سه استان برتر در محصول پسته در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: نیاز استان در گام نخستین ایجاد آزمایشگاه های مورد تایید استانداردهای این محصول و قرنطینه آن در فارس است که تدابیر جدی باید در این زمینه اتخاذ شود.

فروغان افزود: همچنین بر اساس ماده ۱۶ با توجه به اینکه بعضی از اقلام پسته در سامانه گمرک وجود ندارد لذا پیشنهاد می شود صادرکنندگان ما خود اظهاری انجام داده و صادرات خود را از طریق استان انجام دهند.

کد خبر: ۴۶٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha