۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
برنامه ریزی کشت ۳۷۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در کشور
معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

برنامه ریزی کشت ۳۷۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در کشور

خدرایی، معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال ۳۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در کشور برنامه ریزی شده است.

به گزارش بازار، غلامحسین خدرایی افزود: خوشبختانه به اندازه کافی بذر در ارقام مختلف و متناسب با شرایط اقلیمی کشور برای کشت کلزا تدارک دیده شده است.

وی اظهارداشت: علی رغم افزایش قیمت نهاده کشاورزی در سال جاری بذر کلزا افزایش چشمگیری نداشته و به قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت هر کیلو بذر هیبرید کلزا ۴۸ هزار تومان و هرکیلو بذر op کلزا ۱۸ هزار تومان است.

وی ضمن اشاره به اینکه هزینه بذر کلزا نسبت به دیگر محصولات بالا نیست، افزود: کشاورز در هر هکتار چهار کیلو گرم بذر هیبرید و شش کیلو گرم بذر op مصرف می کند.

خدرایی در ادامه به موضوع کشت قراردادی کلزا نیز اشاره کرد و اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی با ۱۰ کارخانه روغن کشی تفاهم نامه امضا کرد ه که براساس آن این کارخانجات ضمن تامین نهاده‌ های مصرفی کشاورزان برای کشت دانه‌ های روغنی این محصولات را با قیمتی بیش از خرید تضمینی از کشاورزان خریداری کنند.

وی گفت: کشاورزان در این قرارداد از خدمات فنی و پشتیبانی کارخانجات که شامل تهیه بذر، کود و بیمه بصورت اعتباری بهره مند می ‌شوند.

معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: درزمان خرید محصول این هزینه ها از حساب کشاورز کسر می شود.

وی اظهارداشت: طبق این قرارداد کارخانجات روغن کشی بین ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی، محصول را از کشاورزان خریداری می کنند.

خدرایی ادامه داد: دولت قیمت تضمینی خرید هر کیلو گرم کلزا را برای سال زراعی جدید هفت هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده که این قیمت کمی پائین است.

وی تصریح کرد: جدا از این کشاورزانی که در مراکز قرارداد می بندند بانک کشاورزی موظف شده به ازای هر هکتار کاشت کلزا مبلغ شش میلیون تومان وام کاشت در اختیار کشاورزان قرار دهد.

معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: به طور کلی از پنج محصول نظیر کلزا، کنجد، آفتابگردان، سویا و گلرنگ روغن خوراکی استحصال می‌شود.

کد خبر: ۴۶٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha