۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
ضرورت توجه به احیای هنر صنعت فرش دستباف در کشور
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:

ضرورت توجه به احیای هنر صنعت فرش دستباف در کشور

تبریز- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز ملی فرش ایران بر ضرورت توجه به احیای هنر صنعت فرش دستباف در کشور تاکید کرد و گفت: این صنعت ارزش افزوده بالایی دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، فرحناز رافع عصر چهارشنبه در نشست خبری در تبریز با بیان اینکه صنعت فرش مشکلات و کمبودهای فراوانی دارد که باید برای رفع آنها تلاش کرد، افزود: تقویت برندینگ فرش دستباف ایران از اهمیت زیادی در این خصوص برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه با شناسنامه دار کردن فرش، هویت بخشی، مشتری مداری و گارانتی فروش می توان برندینگ فرش دستباف ایران را احیا کرد، افزود: هنر صنعت فرش در حال اهتزار است و اگر سی پی آر برای آن صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان نجات داد.

رافع بر لزوم دیجیتال مارکتینگ در هنر صنعت فرش جهت فروش، عرضه، بازاریابی تاکید کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت جوانان در ۳۰ رشته هنر فرش استفاده کرد زیرا فعالیت در فرش صرفا بافت آن نیست زیرا ما به قدری تولید داریم که فروش نداریم.

فرش دستباف می تواند جایگزین خوبی برای اقتصاد نفتی باشد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت فرش به عنوان یکی از تولیدهای ملی نقش مهمی در ارز آوری دارد، گفت: فرش دستباف می تواند جایگزین خوبی برای اقتصاد نفتی باشد.

وی تاکید کرد: دو سال است که هند و مصر وارد این صنعت فرش شده است ولی به قدری پیشرفت داشتند که شاید چند سال دیگر ادعا کنند که اصلا این هنر صنعت مال آنها است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز داشت: باید از تکنولوژی های روز نیز استفاده کرد و به بازاریابی و از ابزارهای نوین فروش فرش استفاده کرد. باید در تهیه و عرضه این هنر صنعت از روش سنتی خارج شد و به روش های مدرنیته روی آورد.  

معاون وزیر صمت بیان کرد: بیش از ۳۹ طرح از ۴۰۰ طرح که سهم استان را اجرا کردیم که ۸۹ درصد آنها محقق شده است به طوریکه آذربایجان‌شرقی رتبه اول در کل استان‌ها کسب کرده است.

برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری ۱۷۶ میلیارد تومانی در صنعت فرش

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار بازار، در خصوص برنامه های توسعه ای مرکز ملی فرش ایران در استان آذربایجان شرقی ابراز کرد: سرمایه‌گذاری ۱۷۶ میلیارد تومان و اشتغال بیش از هزار نفر در برنامه های توسعه فرش این استان گنجانده شده است.

وی افزود: فرش دستباف این چند ساله مورد بی‌مهری قرار گرفته و تکیه اقتصاد کشور بر نفت، مانع فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فرصت‌های شغلی و صادرات شده است.

رافع، با تاکید بر اینکه باید زنجیره ارزش فرش در استان آذربایجان شرقی به دست جوانان و سرمایه گذاران و دوستداران هنر صنعت فرش ایجاد شود، گفت: باید از زنجیره مواد اولیه، تولید تا بازاریابی را در داخل استان داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزاری میزهای تامین ساخت داخل، راه اندازی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و راه اندازی میزهای تخصصی صادرات کالا با محوریت کالاهای ارزآور را از دیگر اقدامات وزارت صمت اعلام کرد.

رافع گفت: فرش تبریز، متعلق به کل ایران است و خلاقیت بسیار خوبی در بافندگان و تولیدکنندگان این استان برای ترویج؛ آموزش و توسعه زنجیره ارزش فرش وجود دارد.

کد خبر: ۴٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha