۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳
تکمیل هرم اشتغال در کشور با مثلث اقتصادی «رزم حسینی»
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

تکمیل هرم اشتغال در کشور با مثلث اقتصادی «رزم حسینی»

مشهد- طرح «مثلث اقتصادی» یکی از یادگارهای وزیر صمت یا همان استاندار سابق خراسان رضوی است که حالا با رفتن وی سوال بزرگی در ذهن مردم و مسئولان این استان ایجاد شده که آیا در نبود او اجرای این طرح هم کمرنگ می‌شود یا امکان دارد که با ابعاد بزرگ‌تری در سراسر کشور عملیاتی شود؟

بازار؛ گروه استان‌ها: رزم حسینی وزیر فعلی صمت و استاندار سابق خراسان رضوی که پیش‌ازاین دوران موفقی در استان کرمان سپری کرده بود با بسته  سیاسی، اقتصادی و اجتماعی راهی مشهدالرضا(ع) شد.

این چهره‌ بیشتر اقتصادی معتقد به مثلث توسعه اقتصادی به‌عنوان الگویی نو در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

رزم حسینی در ابتدای ورود خود به خراسان رضوی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ طرح ابتکاری خود را که شالوده آن فعال کردن اقتصاد روستا و احیای مسئولیت‌های اجتماعی مجریان طرح‌های اقتصادی در هر منطقه بود، کلید زد و تا لحظه‌ای که مسئولیت استانداری خراسان رضوی را بر عهده داشت همه شهرستان‌ها را زیرپوشش این طرح برد.

رزم حسینی معتقد بود کشور به توسعه نامتوازن و پیامدهای ناشی از آن ازجمله خالی شدن روستاها و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و آسیب‌های اجتماعی مبتلاست و الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را راه‌حلی برای فعال کردن ظرفیت روستاها، اشتغال‌زایی، رفع بیکاری، افزایش درآمد سرانه و از بین رفتن ناامیدی بین مردم می‌دانست.

اعتقاد وزیر جدید
در این مثلث که یک ضلع نمایندگان مجلس، ضلع دیگر کارگزاران دولتی و ضلع سوم به‌عنوان رکن اصلی؛ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران هستند تلاش می‌شود تا گره‌های کور اقتصاد و تولید باز شود و لذا وی که همین الگو را در استان کرمان پیاده‌سازی کرده بود در استان خراسان رضوی نیز با همین سکان به‌پیش رفت.

رزم حسینی که اعتقاد دارد کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مجاهدان اقتصادی هستند و برای تشویق و حمایت از آن‌ها باید فرش قرمز گسترانید لذا تلاش بسیاری را برای حذف بروکراسی اداری و موانع تولید در خراسان رضوی به کار گرفت.

کارنامه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی رزم حسینی در استان خراسان رضوی نمرات قابل قبولی را در خود جای‌داده است به‌گونه‌ای که وی موفق شد در سال گذشته برای ۱۱۷هزار و ۸۱۶نفر شغل پایدار ایجاد کند و ۱۳.۷درصد سهم اشتغال کشور به خراسان رضوی اختصاص دهد.

رزم حسینی موفق شد تا از ۲۴۰۰ روستای استان خراسان رضوی برای ۷۵ درصد آن‌ها سند توسعه روستایی تهیه کند.

 وی حتی موفق شد در قالب طرح مثلث اقتصادی ۲۲۰ معین اقتصادی برای استان تعریف کند که ۹۶ درصد آن‌ها را بخش خصوصی تشکیل داده و در قالب احیای مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه و مأموریتی را پذیرفته‌اند اما حالا با رفتن وی به وزارت صمت برای بسیاری از مردم و مسئولان سؤال است که سرنوشت طرح مثلث اقتصادی در خراسان رضوی چه می‌شود و آیا امکان دارد که به دست فراموشی سپرده شود یا برعکس احتمال دارد با ابعاد بزرگ‌تر به تمام کشور تسری پیدا کند؟ 

مثلث اقتصادی با نگاه ملی
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در این رابطه بابیان اینکه نه‌تنها این طرح و اجرای آن در استان کمرنگ نخواهد شد بلکه پررنگ و جدی‌تر از گذشته دنبال خواهد شد بیان می کند: این طرح قابلیت تسری و ملی شدن دارد و لذا با پیشنهاد وزیر صمت بسیاری از استانداران تمایل برای پیاده‌سازی این طرح برای جلب مشارکت‌های مردمی خواهند داشت.

علی‌اکبر لبافی به بازار می‌گوید: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در راستای سیاست مردمی کردن اقتصاد مقاومتی شکل‌گرفته و یکی از برنامه‌های اجرایی سیاست کلی اقتصاد مقاومتی است که قانون آن وجود دارد اما بحث مردمی کردن آن هنوز در کشور شکل نگرفته است.

طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در راستای سیاست مردمی کردن اقتصاد مقاومتی شکل‌گرفته و یکی از برنامه‌های اجرایی سیاست کلی اقتصاد مقاومتی است که قانون آن وجود دارد اما بحث مردمی کردن آن هنوز در کشور شکل نگرفته است

وی توضیح می‌دهد: نحوه جلب مشارکت‌های مردمی درست همین سیاستی است که در این استان در حال اجراست و در صورت تمایل و یا درخواست سایر استانداران این طرح قابلیت تسری به سراسر استان‌ها را دارد.

جلب مشارکت‌های مردمی
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با ذکر مثالی در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌طور مثال باوجوداینکه به‌جز یک شهر تمامی شهرهای استان خراسان رضوی از نعمت گاز برخوردار هستند ولی نتوانستیم جلوی حاشیه‌نشینی را بگیریم.

وی می‌گوید: چون نتوانستیم اقتصاد، اشتغال و بنگاه‌های اقتصادی را به‌تمامی مناطق ببریم لذا شاهد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ هستیم تا آن جا که افزون بر ۲۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم.

علی‌اکبر لبافی تصریح می‌کند: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی با دو مشکل اساسی اعتمادسازی و تسهیل گری مواجه هستیم لذا تا اعتمادسازی به‌خوبی صورت نگیرد و به مردم این اطمینان داده نشود که نگاه نسبت به گذشته متفاوت شده کمتر اعتماد شکل خواهد گرفت، در حوزه فرهنگی هم اخلاق کسب‌وکار، وجدان کاری و صداقت در کار باید رعایت شود.

اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بابیان اینکه این طرح در صحن علنی مجلس از سوی آقای رزم حسینی مطرح و مورد استقبال بسیاری از نمایندگان قرارگرفته یادآور می‌شود: از همین رو اجرای این برنامه در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار وزارت صمت قرارگرفته است.

لبافی ادامه  می‌دهد: در همین راستا مقررشده است تا مکاتبه‌ای با همه استانداران و نمایندگان مجلس داشته باشیم تا این طرح در قالب برنامه اجرایی مردمی کردن اقتصاد مقاومتی مشروط به درخواست استانداران به استان‌ها ارسال شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان این طرح موفق را در کشور فراگیر کرد توضیح می‌دهد: درنهایت، استان‌هایی که آمادگی همراهی با این طرح رادارند و خود را متعهد به اجرای این برنامه می‌کنند، درخواست خود را به وزارت صمت ارائه می‌دهند و در وزارت صمت موضوع موردبررسی قرار می‌گیرد.

لبافی اذعان می‌کند: این موضوع در حال ملی شدن است و به نظر می‌رسد کاری ضابطه‌مند و قانونمند در حال شکل‌گیری است.

وی خاطرنشان می‌کند: در همین راستا وزارت صمت با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه خود که در قالب احیاکننده مسئولیت‌های اجتماعی متعهد به این موضوع هستند می‌تواند کار را با جلب مشارکت‌های مردمی وارد فاز اجرایی کند.

تداوم طرح های اقتصادی
به گزارش بازار
سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه خراسان رضوی با اجرای مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی الگویی از همدلی و وحدت را بین ارکان حاکمیت در کشور ارائه کرده است بیان کرد: سیاست ما تداوم و پایداری این راه خواهد بود.

حسن جعفری اظهار کرد: پس از رفتن آقای رزم حسینی از خراسان رضوی و تصدی مسوولیت در وزارت صنعت، هیچ گونه تغییری در برنامه‌های اجرایی استان به وجود نخواهد آمد و کماکان سیاست‌های استان خراسان رضوی با همان قدرت و قوت در ادامه الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی دنبال خواهد شد.

وی تاکید کرد: طرح‌های استان  خراسان رضوی تا رسیدن به نقطه پایانشان با جدیت دنبال خواهند شد و خللی در اقدامات رخ نخواهد داد.

کد خبر: ۴۶٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha