۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
دولت ارز واردات قطعات را تامین نکند خودروها می‌خوابند/ زنگ خطر فقدان قطعات به صدا درآمده
یک کارشناس خدمات پس از فروش خودرو در گفتگو با بازار:

دولت ارز واردات قطعات را تامین نکند خودروها می‌خوابند/ زنگ خطر فقدان قطعات به صدا درآمده

وهاب آقایی، کارشناس خدمات پس از فروش خودرو گفت: تامین قطعات الکترونیکی، ایربگ‌ها، گیربکس و برخی دیگر از قطعات خودروهای داخلی نیز با چالش همراه است.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها که قطعه‌سازان از نوسانات ارزی و نبود امکان واردات مواد اولیه و قطعات نیم ساخته بدون نمونه داخلی گله مند هستند، بازار چراغ برق یا همان بازار لوازم یدکی تهران هم حال و روز خوبی ندارد. اکثر فروشندگان نسبت به نبود برنامه مشخص برای کنترل قیمت دلار از سوی متولیان دولتی اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند این شرایط باعث شده نتوانند چشم انداز روشنی برای ادامه فعالیت خود داشته باشند. از طرفی برخی هم می‌گویند بعضی از شرکت‌های واردکننده خودرو قطعات را دپو کرده یا ذره ذره به بازار تزریق می‌کنند که کفاف نیاز روز مشتریان را نمی‌دهد.

معضلی که به افزایش قیمت چندباره لوازم یدکی منتهی شده و هزینه رانندگی با خودرو شخصی را برای مردم گزاف و غیرقابل تحمل ساخته است. البته اکثر فروشندگان معتقدند شرکت‌های تولیدکننده یا وارد کننده تقصیری ندارند و برای ادامه بقا چاره‌ای جز تزریق قطره چکانی قطعات نخواهند داشت و این بانک مرکزی است که باید نسبت به تخصیص ارز و انجام ثبت سفارش‌ها مساعدت بیشتری داشته باشد. در همین راستا و برای بررسی بهتر شرایط بازار لوازم یدکی به سراغ نادر وهاب آقایی، کارشناس خدمات پس از فروش خودرو رفتیم که گفتگو بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* بر اساس آخرین مراجعه‌ای که به بازار لوازم یدکی یا همان چراغ برق داشتیم و به پای درد و دل فروشندگان قطعات نشستیم اغلب از اینکه قطعات متناسب با نیاز مشتریان به بازار از سوی برخی از تولیدکنندگان و شرکت‌های واردکننده خودرو تزریق نمی‌شود، ‌ گلایه داشتند، ‌به نظرتان دلیل کمبود برخی از قطعات خودروها در بازار چیست؟
در گفتگو آخری هم که با خبرگزاری داشتم، وقوع چنین اتفاقی را پیش بینی کرده بودم. در حقیقت با ادامه دار شدن وضعیت تحریم‌ها و محدودیت منابع مادی، تامین قطعه به سختی انجام می‌شود. در نتیجه این مشتریان هستند که دسترسی‌شان به قطعات سخت تر خواهد شد.

شرکت‌های خودرویی نیز محدودیت انبارشت قطعه دارند و بخصوص با توجه به اینکه محدودیت واردات قطعات خودرو هم هست، آن‌ها یک ذخیره‌ای را برای خودشان در نظر گرفتند که هرچقدر زمان می گذرد این ذخیره هم کاهش می‌یابد و عجیب نیست که برای خالی نماندن دستشان اقدام به تزریق قطره چکانی قطعات می‌کنند.

اگر شرکت‌های خودرویی نتوانند به صورت رسمی قطعات مورد نیازشان را به دلایل مشکلات ارزی وارد کنند، مردم از خودروهایشان استفاده کمتری خواهند کرد چراکه از خودرو به عنوان یک کالای گرانبها که با کوچکترین تصادف و آسیب میلیون‌ها تومان هزینه در بر دارد، استفاده می کنند. 

* تحریم‌ها سر جای خودشان هستند و معلوم نیست آمریکا چه زمانی دست از این سیاست خصمانه بردارد و تعداد خودروهای وارداتی هم در کشور کم نیستند، ‌ از طرفی تامین قطعات این خودروها با توجه به دامنه وسیعی که دارند توجیه اقتصادی هم برای قطعه‌سازان داخلی ندارد، ‌ بنابراین تکلیف مالکان این خودروها چیست؟ به نظرتان شرکت‌های واردکننده برای حفظ مشتریانشان چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت؟
اگر شرکت‌های خودرویی نتوانند به صورت رسمی قطعات مورد نیازشان را به دلایل مشکلات ارزی وارد کنند ناچار هستند از طرق غیر رسمی یعنی قاچاق دست به واردات بزنند که قیمت تمام شده را به شدت افزایش می دهد و باز هم متاسفانه چنین کاری صرفه اقتصادی ندارد، چرا که باید توان مالی مردم را هم به عنوان مصرف کننده در نظر بگیرند.

این موضوع منتهی به این می شود که مردم از خودروهایشان استفاده کمتری کنند و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهند. بنابراین از خودرو به عنوان یک کالای گرانبها که با کوچکترین تصادف و آسیب میلیون‌ها تومان هزینه در بر دارد استفاده نکنند. این موضوع از ابتدا قابل پیش بینی بود. بنابراین نیاز است دولت نسبت تامین ارز اینگونه کالاها که به عنوان کالای اضطراری هم محسوب می شود اقدام کند تا مشکل برطرف شود.  

* با توجه به اینکه تولیدکنندگان قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی نیز با معضل تامین ارز مواجه هستند، ‌ به نظرتان بعد از خودروهای وارداتی نوبت به محصولات خودروسازان می‌رسد؟
بله، مشکلاتی که گفته شد در مورد کالاهای وارداتی بیشتر بود اما در مورد خودروهای داخلی شرایط کمی فرق می‌کند. با توجه به اینکه قطعه‌سازان خودروهای داخلی در ایران هستند، مقداری شرایط متفاوت است و تامین قطعه راحت تر انجام می شود.

اما این موضوع نیز در مورد برخی از قطعات صحت دارد؛ چراکه تمام قطعات که داخلی سازی نشده است و برخی از قطعات خودروهای داخلی هم کماکان از خارج تامین می شود. گیریبکس خیلی از خودروهای داخلی هنوز از خارج از کشور تامین می شود. علاوه بر این قطعه، قطعات الکترونیکی، ایربگ‌ها نیز اغلب وارداتی هستند و برای تامین این‌ها هم مشکلاتی وجود دارد و برای مشتری داخلی مشکلات بیشماری وجود دارد.

* یعنی بعد از خودروهای وارداتی شاهد حاد شدن مشکلات تامین قطعات خودروهای داخلی خواهیم بود و زنگ خطری برای آن بخش است؟
بله اگر فکری برای آن هم انجام نشود با چنین مشکلی مواجه خواهیم شد.

در شرایط ایده آل همه خودروهای مختلفی را وارد می کنند تا بازارشان را توسعه دهند و مشتری بیشتری را جذب کنند اما اینکه دولت نتواند برنامه جایگزینی را برای شرایط فعلی پیش بینی کند و فکر نکند دو روز دیگر امکان تحریم وجود دارد و برای این دوران تصمیم درستی را اتخاذ نکند؛ جای سوال دارد؟

* برخی از مخاطبان همواره این سوال را مطرح می‌کنند که با توجه به شرایط کشور که احتمال مواجه با تحریم‌ها وجود داشت و باید چنین روزی از سوی مسئولان پیش بینی می شد؛ چرا انقدر خودروهای متنوع به کشور وارد شد که امروز در تامین قطعات آن‌ها با مشکل مواجه شویم؟ بخشی از مشکلات امروز را می توان به این عدم برنامه ریزی برای واردات خودرو ربط داد؟
به نظر بنده واردات خودروهای متنوع به کشور چالش نیست و بر اساس نیاز بازار است. برای مثال تمام خودروسازان برای خودشان تنوع مختلف خودرویی دارند و اتفاقا به دلایل تحریمی تعداد تنوع خودرو در داخل کشور خیلی زیاد هم نیست. برای مثال مگر چند نوع سمند، پژو پارس و سوناتا داریم؟ این در کشورهایی که محدودیت‌های واردات وجود ندارد تنوع بیشتر هم هست. از طرفی ما نمی توانیم واردات خودرو را محدود کنیم و بگوییم فقط یک نوع خودرو وارد شود که بتوانیم تامین قطعات آن را انجام داد.

از طرف دیگر کسی هم پیش بینی نمی کرد وضعیت تحریم‌ها به این سمت و سو برود و در دوران خوشبینانه به این موضوع نگاه و فکر می کردیم تمام شرایط باب میل ما خواهد بود، در نتیجه هرکاری که دلمان می خواهد می توانیم  انجام دهیم.

در شرایط ایده‌آل هم همینطور هست و همه چنین کاری را انجام می دهند و خودروهای مختلفی را وارد می کنند تا بازارشان را توسعه دهند تا مشتری بیشتری را بتوانند جذب کنند و نیاز های بیشتری را پاسخگو باشند و این امر طبیعی است.

اما اینکه دولت نتواند برنامه جایگزینی را برای شرایط فعلی پیش بینی کنند و فکر نکند دو روز دیگر امکان تحریم وجود دارد و برای این دوران تصمیم درستی را اتخاذ نکند این جای سوال دارد. کسی هم در حقیقت نیامد برنامه جایگزین را طراحی کند و بگوید احتمال تحریم هم وجود دارد و باید با محدودیت بیشتری پیش برویم.

ما همه دوران خوش را می دیدیم و فکر می کردیم برجام امضا می شود و شرایط اقتصادی خیلی خوب می شود و دولت می تواند تمام امتیازهایش را از گروه ۱+۵ بگیرد و شرایط خوبی برای تولید و واردات باشد. اما هیچ کسی فکر نمی کرد که حتی برای واردات قطعه هم روزی برسد که با محدودیت مواجه شویم.

کد خبر: ۴۶٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha