۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
فیلتر نامرغوب، موتور خودرو را نابود می کند/ ویژگی یک فیلتر خوب چیست؟
فیلترهای خودرو را بهتر بشناسیم

فیلتر نامرغوب، موتور خودرو را نابود می کند/ ویژگی یک فیلتر خوب چیست؟

در بازار ایران متاسفانه وجود شرکت هایی بدون نام و نشان و به اصطلاح زیر پله ای که اقدام به ساخت و تولید فیلتر های غیر استاندارد با قیمتی ارزان می کنند زیاد است و با توجه به ظاهر یکسان با فیلتر استاندارد و قیمت پایین تر اغلب متوجه مصرف کننده قرار میگیرد که می تواند صدمات جدی به موتور خودرو وارد کند.

بازار؛ گروه خودرو: در خودروها برای حرکت کردن، نیاز به سیالاتی از جمله بنزین، روغن و... است. هر یک از این سیالات به دلیل داشتن ذرات معلق هنگام ورود یا کارکردن می‌تواند منجربه خرابی اجزا شود. به همین منظور برای جلوگیری از آسیب در پیشرانه‌ها، مهندسان فیلترهای مخصوصی را برای هر بخش تعبیه کردند. فیلترهای که عملکرد صافی را برای سیال داشته و مانع از ایجاد خرابی و افزایش استهلاک می‌شود. فیلترها از نظر ساختار و عملکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم شده که متاسفانه به دلیل آشفته بازار لوازم یدکی نمونه‌های بی کیفیت آن در بازار فعلی بیش از گذشته یافت می‌شود. برای بررسی و شناخت بیشتر این فیلترها، نکاتی را در خصوص آن در ادامه از نظر خواهیم گذراند.

ویژگی یک فیلتر خوب
فیلتر به طور کلی تعریف ساده‌ای دارد؛ وسیله‌ای فیزیکی که  از عبور برخی مواد جلوگیری می‌کند و در عین حال به برخی دیگر از مواد اجازه عبور می‌دهد. بنابراین یک فیلتر مناسب و خوب فیلتری است که بتواند عمل جداسازی آلاینده های محیطی و ناخالصی ها را از سیال مورد نظر متناسب با نیازهای استاندارد موتور خودرو انجام دهد.
هر فیلتر دارای ظرفیت و راندمان مشخصی می باشد که این ظرفیت و راندمان با توجه به عامل تصفیه استفاده شده در فیلتر و  بر اساس آزمون های تعریف شده در استاندارد مشخص می گردد و عمر مفید فیلتر در واقع زمانی است که فیلتر به ظرفیت و راندمان اسمی خود می رسد که  این شرایط تابعی از میزان آلاینده های موجود در سیال عبور کننده از فیلتر، شرایط محیطی و  همچنین حجم سیال عبوری در طول مدت استفاده از فیلتر می باشد. لذا چنانچه مصرف کننده از فیلتر های استاندارد  استفاده کند دفترچه راهنمای خودرو  و شرایطی که سازنده اعلام کرده است بهترین راهنما برای زمان تعویض فیلتر به صورت عمومی است.

انواع فیلتر براساس ساختار
دنیای فیلتر ها دنیای بسیار گسترده ای هست و تقریباً می توان گفت هر مکانیزم و ماشینی که با سیال در ارتباط هست، دارای فیلتر است. اما اگر صرفا دنیای خودرو ها را مد نظر قرار دهیم، فیلتر های مورد استفاده اغلب کاغذی هستند که متریال اصلی فیلترهای کاغذی الیاف سلولزی در مقیاس میکروسکوپی است که گاهاً  با الیاف دیگری همچون  پلی استر و فایبرگلاس ترکیب شده و تشکیل کاغذ فیلتر را می دهند. همچنین  از منسوجات نبافته نیز برای ساخت فیلترها استفاده می شود که در نمونه های جدید فیلترهای هوای سبک برخی خودرو ها شاهد آن هستیم، البته در مکانیزم های حساس مانند فیلترهای صنعتی و برخی خودروهای سنگین از الیاف میکروفایبرگلاس که قیمت بسیار زیادی دارند نیز استفاده می شود.  

فیلترهای بی کیفیت
به تازگی شاهد ورود روغن های موتور تقلبی در بازار هستیم، البته این موضوع در گذشته هم بوده اما به علت حاشیه سود زیادی که در اثر نوسانات بازار ارز برای فروش روغن های تقلبی با برند های معروف بوجود آمده است، سود جویان بدون توجه به خسارت میلیونی که در اثر مصرف این روغن ها به خودرو وارد می شود، مبادرت به تولید و فروش این روغن های تقلبی می کنند و در بسیاری موارد شاهد آن هستیم که روغن های نامرغوب در داخل موتور گیریسی شده و منافذ عبور روغن از فیلتر را می بندد و باعث خسارت می شود که گاهاً این مشکل را اشتباها از فیلتر تلقی می کنند.
در بازار ایران متاسفانه وجود شرکت هایی بدون نام و نشان و به اصطلاح زیر پله ای که اقدام به ساخت و تولید فیلتر های غیر استاندارد با قیمتی ارزان می کنند زیاد است و با توجه به ظاهر یکسان با فیلتر استاندارد و قیمت پایین تر گاها متوجه مصرف کننده قرار میگیرد که  می تواند صدمات جدی به موتور خودرو وارد کند لذا پیشنهاد می شود مصرف کننده حتما از فیلتر دارای نشان استاندارد ملی استفاده کند. به گفته کارشناسان واردات برخی از اقلام تولید فیلتر مانند کاغذ یا فوم ها که به علت نواسانات بازار ارز و همچنین اعمال تحریم ها و از طرفی عدم حمایت مناسب دولت از بخش صنعت، تغییر مداوم دستور العمل ها و کند بودن سیستم های اداری ارگان های دولتی  جزء  بزرگترین مشکلات فعلی  تولید فیلتر است.

کد خبر: ۴۵٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha