۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کاهش ضایعات محصولات باغی با فناوری های نوین
۱۰ فناوری برتر در بخش باغبانی جهان

کاهش ضایعات محصولات باغی با فناوری های نوین

از دیرباز حضور فناوری های نوین در صنعت کشاورزی با هدف تسهیل امور مورد توجه قرار داشته است چرا که با خود آسایش بیشتر، بالا رفتن بهره وری و اغلب کاهش ضایعات را به همراه دارد. از جمله این فناوری ها می توان به حسگرهای کنترل ضایعات و سیستم بسته بندی PicknPack اشاره کرد که به ترتیب با نظارت بر کیفیت محصول در سراسر زنجیره و قابلیت انطباق بسته بندی مواد غذایی با محصول می تواند به طور قابل توجهی هم از اتلاف مواد غذایی و هم از مواد بسته بندی بکاهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس تحقیقاتی که در کشور هلند انجام شد برترین فناوری های صنعت باغبانی جهان مورد بررسی قرار گرفت که تا به امروز نیز این فناوری ها جایگاه خود را حفظ کرده اند؛ در ادامه به تشریح ۱۰ فناوری از برترین های این حوزه می پردازیم.

۱.ربات رفتگر
بر اساس این گزارش، این ربات رفتگر در حقیقت یک بازوی رباتیک است که می تواند فلفل های دلمه ای رسیده را به صورت مستقل انتخاب و سپس برداشت کند. جالب اینجا است که این ربات از از یک سری دوربین های متحرک برای ایجاد تصویری سه بعدی از گیاهان و میوه ها استفاده می کند و با تصویربرداری طیفی رنگ برای میزان رسیدن میوه را شناسایی می کند و بعد از تایید اقدام به چیدن آن میوه می نماید.

۲.ربات پیشاهنگ
از ربات پیشاهنگ برای شناسایی آفات، بیماری ها و کمبود مواد مغذی در محصولات فلفل و گوجه فرنگی استفاده می شود. همچنین این ربات می تواند میوه ها را بشمارد، رنگ آنها را ارزیابی کند و برای محاسبه کردن میزان بازدهی  محصولات باغی اندازه میوه ها را بسنجد. گفتنی است سنسورهای موجود در این ربات این می توانند میکرو اقلیم ها را در قسمت های مختلف سایبان گیاه اندازه گیری کنند.

۳.ربات PhenoBot
ربات PhenoBot نیز یک ربات پیشاهنگ محسوب می شود که محصولات گوجه فرنگی را در گلخانه ها اسکن می کند و با استفاده از دوربین سه بعدی، می تواند تعداد میوه در هر گیاه را پیش بینی کند و مقدار و وزن میوه های برداشت شده را نیز اندازه گیری کند. در حقیقت باغداران با بهره گیری از این فناوری می توانند نسبت به آنچه در آینده برداشت خواهند کرد اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کنند.

شاید چالب باشد بدانید ربات PhenoBot همچنین می تواند علائم قارچی را با استفاده از اندازه گیری های فلورسانس کلروفیل تشخیص داده و قارچ کش ها را به طور مستقیم به مناطق آسیب دیده مورد نظر، قرار دهد.

۴.ربات پیرایش TrimBot۲۰۲۰
بر اساس داده های این گزارش، این پروژه با بودجه اتحادیه اروپا به دنبال نمونه اولیه اولین ربات پیرایش باغ در فضای باز است. در واقع با استفاده از رباتیک و فناوری های بینایی، این ربات قادر خواهد بود به طور خودکار حرکت کند و از موانع موجود در زمین های مختلف باغ عبور کند و سپس بوته های گل رز، پرچین ها و گلدان های شمشاد را اصلاح می کند تا آنها به شکل ایده آل خود در بیایند!

گفتنی است این ربات بر اساس یک ماشین اصلاح چمنزار ساخته شده است  که با استفاده از یک نقشه باغ تعریف شده توسط کاربر و تجزیه و تحلیل صحنه سه بعدی حرکت می کند.

۵.حسگرهای کنترل ضایعات
این سنسورهای بی سیم ارزان قیمت با توانایی پیش بینی ماندگاری واقعی محصولات تازه، با نظارت بر کیفیت محصول در سراسر زنجیره، می توانند باعث کاهش قابل توجه ضایعات مواد غذایی شوند. تراشه های سنسور دما، رطوبت نسبی و نور را اندازه گیری می کنند و میزان دما، رطوبت و نور مناسب برای ماندگاری بیشتر محصولات تازه ای مانند توت فرنگی، آووکادو و گل را نشان می دهد.

۶. عینک واقعیت افزوده برای نظارت بر سلامت گیاهان
در این گزارش آمده است که این عینک می تواند با استفاده از واقعیت افزوده برای نظارت بر سلامت گیاه، انقلابی در روند رشد محصولات کشاورزی ایجاد کند. در حقیقت استفاده از انعکاس در طول موج های خاص در محدوده مرئی و نزدیک به مادون قرمز می تواند تضاد بین گیاهان سالم و ناسالم را افزایش دهد.

لازم به ذکر است که دوربین مخصوص این عینک ها می تواند تفاوت محصول سالم و ناسالم را محاسبه کند و این تفاوت را در صحنه ای که روبروی شما نمایش داده می شود، به نمایش بگذارد.

۷.دوربین های تشخیص بیماری بذر سیب زمینی
این دوربین می تواند با استفاده از تصویربرداری فوق طیفی پیشرفته، بیماری هایی را در سیب زمینی دانه ای پیدا کند که علائم آن با چشم انسان قابل مشاهده نیست. در واقع بر اساس چند تصویر، یک طبقه بندی برای تمایز بین اختلالات ساقه و برگ ساخته شده است.

۸.سیستم بسته بندی PicknPack
بر اساس این گزارش، سیستم بسته بندی خودکار PicknPack با قابلیت انطباق بسته بندی مواد غذایی با محصول یا اندازه دسته ای می تواند به طور قابل توجهی هم از اتلاف مواد غذایی و هم از مواد بسته بندی بکاهد.

از سوی دیگر ماژول بسته بندی تطبیقی ‌از نظر بسته بندی، شکل، اندازه، آب بندی و چاپ دارای انعطاف پذیری است. همچنین توانایی ارزیابی کیفیت محصول و سپس مرتب سازی و جداسازی بسته بندی یا جعبه مناسب را دارد.

۹.ربات Gerbera
ربات Gerbera در حقیقت رباتی است که برای کمک به تولیدکنندگان اطلاعات جامعی ارائه می دهد و تصمیمات آنها را در صورت صحیح بودن تایید می کند. گفتنی است این ربات برای محصولات از سنسورهای پیشرفته و سیستم های مدیریت داده برای نظارت بر رشد، آفات و بیماری ها استفاده می کند.

جالب اینجا است که دوربین های تصویری نزدیک به مادون قرمز که در این ربات تعبیه شده اند، می توانند کپک پودری را تشخیص دهند و تجزیه و تحلیل تصویر می تواند عملکرد جوانه و گل را برای کمک به پرورش دهندگان گل پیش بینی کند.

۱۰. شمارش خودکار آفات بر روی تله های چسبنده
سیستم شمارش خودکار آفات بر روی تله های چسبنده با استفاده از شبکه های تجزیه و تحلیل تصویر می تواند به طور خودکار مگس سفید و حشرات مفید گرفتار در تله های چسبناک زرد را بشمارد. در واقع کامپیوتری که این سیستم روی آن نصب شده است، طوری تنظیم شده است که آفات و تصاویر مختلف آنها را به طور خودکار شناسایی کند.

کد خبر: ۴۵٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha