۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
آغاز بررسی افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در بانک مرکزی/ تصمیم نهایی تا ۳ هفته آینده
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی خبر داد

آغاز بررسی افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در بانک مرکزی/ تصمیم نهایی تا ۳ هفته آینده

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ارائه بسته پیشنهادی افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی به بانک مرکزی خبر داد و گفت: برگزاری جلسات کارشناسی برای میزان افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی با بانک مرکزی آغاز شده و تا ۳ هفته آینده این میزان مشخص می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در زمستان سال ۹۷ بود که طرح مسکن ملی مطرح و اعلام عمومی شد. این طرح که شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است قرار شد تا ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شود.

اوایل شهریورماه سال ۹۸ نیز ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان دیگر آغاز شد.

در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی و ثبت نام آغاز شد.

اما دومین گام، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان و در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع شد. چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شد. این شروط بارت بود از تأهل و سرپرست خانواده بودن، فاقد مالکیت مسکونی بودن از اول فروردین ۸۴ که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شد، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال.  

اما مهمترین نکته طرح ملی مسکن میزان آورده متقاضیان و میزان تسهیلات دولتی و نرخ سود آن بود. در همان روزهای نخست بود که دولت و وزارت راه و شهرسازی حجت را تمام کرده و اعلام کرد که این طرح کاملا با مسکن مهر متفاوت است و قرار نیست در این طرح تسهیلات بانکی به آن شکل که در مسکن مهر با نرخ سود پایین پرداخت می شد پرداخت شود. 

در طرح اقدام ملی مسکن، دولت از اعلام قیمت تمام شده مسکن خودداری و اعلام کرد که قیمت تمام شده متغییر خواهد بود و نمی توان برای آن سقفی تعیین کرد. اما مهمترین بخش طرح اقدام ملی مسکن میزان تسهیلات دولتی بود که بعد از چند پیشنهاد به بانک مرکزی سرانجام مقرر شد تا سقف وام طرح اقدام ملی مسکن ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد تعیین شود.

حال با گذشت بیش از یک سال از زمان آغاز ثبت نام مسکن ملی، رشد قیمت نهاده های تولید مسکن باعث شده تا دولت و وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت تمام شده مسکن و تحمیل نشدن این گرانی ها به سازنده های مسکن و در نهایت مصرف کننده ها به پیشنهاد جدیدی برای افزایش سقف تسهیلات اقدام کند. 

پبشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی هفته گذشته به بانک مرکزی رفت
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که ظاهرا وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی را به دولت و سپس بانک مرکزی ارائه کرده است تا بر اساس آن سقف تسهیلات مسکن ملی افزایش یابد؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی را به بانک مرکزی ارائه داد و مقرر شد تا در این چهار هفته که سه هفته آن در حال حاضر باقی مانده است تصمیم گیری در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی نهایی شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که میزان پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات چقدر است؟ افزود: باید دید میزان امکان تامین منابع از طریق سیستم بانکی چقدر است. به هر حال در این خصوص جلسات زیادی در بانک مرکزی برگزار خواهیم کرد. پس میزان افزایش بستگی به این خواهد داشت که چه میزان از منابع تامین شود. حال هر چقدر این میزان منابع بیشتر باشد سقف تسهیلات بیشتر می تواند رشد کند.

میزان افزایش سقف تسهیلات به جامعه مخاطب نیز بستگی دارد. طبیعی است که هر چقدر این سقف رشد کند میزان اقساط نیز بالا خواهد رفت و این اقدام شاید برای جامعه مخاطب که چندان هم توانمند نیست شاید تا حدودی بازپرداخت آن دشوار باشد

وی تاکید کرد: به هر حال میزان افزایش سقف تسهیلات به جامعه مخاطب نیز بستگی دارد. طبیعی است که هر چقدر این سقف رشد کند میزان اقساط نیز بالا خواهد رفت و این اقدام شاید برای جامعه مخاطب که چندان هم توانمند نیست شاید تا حدودی بازپرداخت آن دشوار باشد.

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سقف تسهیلات مسکن ملی ۱۰۰ میلیون تومان است حال چند درصد این سقف پیشنهادی باید رشد کند که بتواند جامعه هدف را توانمند کند؟ اظهار داشت: یک بخش تسهیلات مسکن ملی پرداخت و یک بخش دیگر بازپرداخت تسهیلات است. حال اگر به یکباره سقف تسهیلات رشد زیادی کند بدون شک نه تامین منابع مالی از سوی بانک ها و نه بازپرداخت آن از سوی متقاضیان مسکن ملی مقدور خواهد بود. به هر سوی یک ماه فرصت داده شده است تا با برگزاری جلسات با کارشناسان بانک مرکزی این موارد بررسی و در نهایت میزان رشد سقف تسهیلات اعلام شود. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعا بعد از نتیجه نهایی که با بانک مرکزی صورت گرفت این مصوبه به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد تا در نهایت این شورا تصمین نهایی را اعلام کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان اقساط بازپرداخت مسکن ملی با سقف ۱۰۰ میلیون تومان چه میزان است؟ گفت: در حال حاضر برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی که دو سال اول آن تنفس است و ۱۰ سال هم بازپرداخت خواهد داشت حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

به نوشته خبرنگار خبرگزاری بازار، متوسط ساخت هر متر مربع خانه در طرح اقدام ملی حدود ۳ میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) است که بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت. پس به نظر می رسد که اگر این قیمت ها در همین حد باقی نماند باز هم باید شاهد تاخیر در اتمام مسکن ملی باشیم چرا که اصلی ترین بخش این طرح برای سرعت دادن به طرح مزبور ، تسهیلات و آورده متقاضیان است که آنهم با وقفه مواجه شده و اتمام پروژه ها را با مشکل روبرو خواهد کرد.

کد خبر: ۴۵٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha