۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
برگشتن ورق رشد خودرویی‌ها در روز پر فروغ بانکی‌ها/ شاخص کل از شاخص هم وزن سبقت گرفت
تحلیل روزانه بورس؛

برگشتن ورق رشد خودرویی‌ها در روز پر فروغ بانکی‌ها/ شاخص کل از شاخص هم وزن سبقت گرفت

نکته جالب امروز، منفی شدن شاخص قیمت هم وزن بود در حالی که  شاخص کل توانست صعود ۱۳۱۸ واحدی داشته باشد.

بازار- وحید بلالی : شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز با ۱۳۱۸ واحد در کانال ۴۴۰۱۹۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز ۰.۳۰ درصد رشد کر ولی شاخص فرابورس به اندازه نیمی از این مقدار رشد کرده و تنها توانست صعود ۰.۱۵ درصدی را در معاملات امروز به سرانجام رساند،تعداد معاملات در فرابورس نیز تقریبا عددی نزدیک به رشد شاخص ها در بورس و فرابورس بود. تعداد معاملات در فرابورس ۴۶۴,۰۵۲ و در بورس ۹۳۱,۳۸۶ بود. واقعیتی که در بازار نسبت به سال ها و حتی ماه های گذشته خود را بیشتر از هم نمایان می کند افزایش تعداد معاملات بوده و این به معنای پخش شدن پول در نمادهای مختلف بورسی است.

نکته قابل تامل بیشتر بودن ارزش معاملات فرابورس نسبت به بورس است، با توجه به اینکه تعداد معاملات در بورس دو برابر فرابورس است اما ارزش معاملات فرابورس کمی بیشتر از بورس است و این امر نشان دهنده قدرت برخی از نمادهای فرابورسی است. ارزش معاملات در بورس ۴۷,۸۶۶.۴۶۹ میلیون ریال است در حالی که ارزش معاملات در فرابورس به  ۴۸,۸۷۳.۳۶۸ میلیون ریال رسیده است. حجم معاملات نیز در بورس ۳ برابر فرابورس است، حجم معاملات در بورس ۱۰.۲۲۴ میلیون بوده در حالی که حجم معاملات در فرابورس تقریبا یک سوم این میزان ۳.۵۲۹ است.

پایین کشیدن بیشتر نمادهای کوچک و متوسط

در چند هفته اخیر شاخص قیمت هم وزن بسیار بیشتر از شاخص کل بوده و در روزهایی حتی به ۲ برابر آن می رسید، اما نکته جالب امروز، منفی شدن شاخص قیمت هم وزن بود در حالی که  شاخص کل توانست صعود ۱۳۱۸ واحدی داشته باشد، شاخص کل هم وزن امروز ۰.۳۰ درصد منفی بوده در حای که شاخص کل ۰.۳۰ درصد مثبت بود.  

وضعیت منفی گروهای متوسط

در تحلیل های قبل نوشتیم که نمادهای کوچک و متوسط به علت حجم مبنای کم می توانند به راحتی با افزایش تقاضا مواجه شوند و در موقعیت صف خرید قرار بگیرند، اما امروز روی دیگر سکه برای این نمادها بود، بیشتر این نوع نمادها در وضعیت منفی قرار داشته و در موقعیت صف فروش قرار گرفتند، البته پیش بینی این وضعیت چندان سخت نبود زیرا این نوع نمادها به صورت متوالی در چند هفته اخیر به صورت مثبت قرار داشتند و نیاز به اصلاح قیمتی به ویژه بعد از رشد قیمتی ۱۰ هزار واحدی دیروز بیشتر از پیش احساس می شد.

گروه قند و شکر مصداق کامل این تحلیل است، این گروه در چند روز اخیر هر روز پرتقاضا و در صف خرید قرارداشت اما امروز پرعرضه و در صف فروش و تنها ۲ نماد آن مثبت بودند و یکی از آن ها امروز بعد از گذشت چندین روز بازگشایی شد و با توجه به اینکه از رشد بازار عقب مانده بود توانست سود خوب ۲۲ درصدی را به سهامداران خود ببخشد.

برگشتن ورق رشد خودرویی ها در روز پر فروغ بانکی ها

یکی دیگر از عواملی که باعث شد رشد بیش از ۴ هزار واحدی در ابتدای معاملات امروز به رشد ۱۳۱۸ واحدی بسنده کند وارد شدن خودرویی ها به فاز اصلاح قیمتی بود، بیش از ۷۰ درصد نمادهای این گروه در معاملات امروز منفی بودند، نماد خساپا که یکی از بزرگترین های این گروه است امروز در محدوده صف فروش قرار داشته که در پایان معاملات صف فروش آن جمع شد اما نتوانست به فاز مثبت برسد.

نمادهای بانکی اما روز پر فروغی داشتند و بر عکس خودرویی ها رفتار کردند، اگر این نوع نمادها نیز امروز مانند خودرویی ها یا نمادهای متوسط رفتار می کردند بازار وارد فاز منفی می شد، سایر نمادهای بزرگ و تاثیرگذار مانند فرآورده های نفتی و فلزات اساسی نیز در معاملات امروز رویه ای منفی داشتند اما نزدیک به ۳۰ درصد نمادهای شان در محدوده مثبت قرار گرفتند.

ارزش معاملات خرد بورس  سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۴۶۶۳ میلیارد تومان بود که میزان قابل توجهی است و با زدن رکورد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی فاصله چندانی ندارد، خالص تغییر مالکیت نیز ۶۶ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی است که نشان دهنده قدرت کم خرید حقیقی هاست، البته حقیقی ها در بسیاری از نمادهای متوسط و کوچک و حتی بزرگ سرمایه گذاری کرده و پول های خود را در آن نوع نمادها بلوکه کرده اند، زیرا سود خوبی از آن برده اند و منتظر صعود دوباره این نوع نمادها هستند.

کد خبر: ۴٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha