۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
نگاهی به آرایش بازار لوازم بهداشتی؛ کاهش وارادت یا افزایش قاچاق؟
بازار گزارش می‌دهد

نگاهی به آرایش بازار لوازم بهداشتی؛ کاهش وارادت یا افزایش قاچاق؟

با صدور مجوز ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۹۸، بازار مصرفی این صنعت همچنان داغ و هنوز هم ایران در جایگاه دوم خاورمیانه و هفتم دنیا قرار دارد. در این گزارش به بررسی معضلات و اهمیت مصرف محصولات آرایشی می‌پردازیم تا مبرهن شود کاهش واردات چقدر حضور سوداگران را پررنگ کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: با نگاه به تاریخچه لوازم آرایشی خواهید دید که انسان امروز تا چه حد به مردمی که ۱۰.۰۰۰ سال قبل می زیسته اند شبیه است. این شباهت بیان می‌کند که مردم طی قرنها، همواره درصدد زیبا شدن و حفظ سلامت‌شان بودند. اهمیت به سلامت پوست و استفاده از ابزارهای مختلف برای زیبایی بیشتر آنقدر ادامه یافت تا در اوایل قرن بیستم، صنعتی منحصر به اقلام آرایشی و بهداشتی پایه‌گذاری و موجب گسترش طیفی از مشاغل نوظهورشد.

برپایه آمارهای تحقیقاتی موسسه گالوپ در سال ۲۰۱۵ و طبق نظرسنجی از زنان شاغل بالای ۱۵ سال مبرهن شد که ۳۰ درصد از آن‌ها درآمد ماهیانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبت پوست می‌کنند. این آمار در آلمان ۵/۱ درصد، در فرانسه و انگلیس ۷/۱ درصد و در ایتالیا به ۸ درصد رسید.

از سال ۲۰۱۶، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی هرساله ۱۳ تا ۱۶ درصد افزایش یافت و درحال حاضر نیز ۱۷۰ بیلیون دلار گردش مالی را از آن خود کرده است. دراین میان بازار اروپا با سهمی حدود ‌۶۳ میلیون یورو و آمریکا با بیشترین حجم موسسات زیبایی و سهم ۲۵ درصدی در بازارهای جهانی پیشتاز است.

دربازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران چه می‌گذرد؟
طبق اعلام رسمی Beauty World Middle East ارزش بازار لوازم آرایشی ایران در سال ۲۰۱۶،  حدود ۴ میلیارد دلار برآورد شد و ایران در جایگاه هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست جهان قرارگرفت. طبق این گزارش، کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فرانسه، هند، آلمان، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، چین، انگلیس و اندونزی بیشترین حجم صادرات لوازم آرایش به ایران را داشتند. یک گروه تجاری هلندی درباره صادرات و واردات لوازم آرایش در سال ۲۰۱۷ این چنین عنوان کرد که حجم واردات لوازم آرایشی در ایران  ۱/۲ میلیارد دلار بوده در حالی که حجم کل واردات لوازم آرایش خاورمیانه ۲/۷ میلیارد دلار است. این میزان از واردات، پس از عربستان صعودی ایران را در رتبه دوم قرار می‌داد.

در سال ۹۶ حدود ۴۰۰ میلیون یورو محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور وارد شد و در سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز این میزان  به ۱۱۲ میلیون یورو تنزل پیدا کرد. اما در سال ۹۸ واردات بیش از ۸۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند؛ چراکه به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار می‌شد.

حمید مقیمی، رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان آرایشی و بهداشتی و عطریات دراین باره اظهارکرد که واردات رسمی لوازم آرایشی در سال   ۹۵، ۴۰۰ میلیون یورو، سال ۹۷، ۱۰۸ میلیون یورو و سال ۹۸ هم تقریبا صفر شده‌است. خب چه اتفاقی افتاده است؟ قاچاق!

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین اظهار کرده است که براساس گزارشی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز واردات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق از سال گذشته تاکنون ۳ برابر افزایش یافته است.

بازار در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با موسی احمدزاده، هیات رئیسه کمیسیون فرآورده های زیبایی، عطر و ادکلن ایران و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، کانادا و استرالیا پرداخت.

بخشنامه ممنوعیت واردات صنعت آرایشی و بهداشتی کارشناسی نبود
موسی احمدزاده، هیات رئیسه کمیسیون فرآورده های زیبایی، عطر و ادکلن ایران و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، کانادا و استرالیا درتشریح وضعیت کنونی صنعت آرایشی، بهداشتی و افزایش قاچاق به بازار عنوان کرد: «به طورحتم ورود کالاهایی غیرقانونی به کشور افزایش یافته اما اینکه بتوان درباره میزان آن‌ها آمار دقیقی را منتشر کرد نادرست است. چنین مسئله‌ای در حوزه اقتصاد نیز وجود دارد؛ علم اقتصاد هرآنچه را که به صورت دستوری باشد نمی‌پذیرد و پاسخ نمی‌دهد اما در اقتصاد آزاد هرچیز جای درست خود را پیدا و به آن برمی‌گردد.»
 

وی افزود: «هرگز نمی‌توان به مشتری دستور داد که چه چیز را بخرد و از خرید چه چیز امتناع کند مگر آنکه با هویت سازی  و برندینگ قوی احساسات و قلب مشتری را برای خرید تولید داخلی تسخیر کنیم. متاسفانه درحال حاضر بیشتر برندها تعریف درستی از برندینگ ندارد و به همین خاطر از توانایی ساختن آن نیز برخوردار نیستند.»

احمدزاده درباره بازارهای جهانی می‌گوید: «علت موفقیت شرکت‌های چندملیتی با قدمت بیش از  ‌۱۰۰ سال، رصد رفتار مصرف کننده و شناسایی نگرش نسل جدید است چراکه نسل جدید همواره به دنبال برندی است که بتواند رضایت‌اش را جلب کند.»

هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، کانادا و استرالیا بیان کرد: «صدور بخشنامه ممنوعیت واردات صنعت آرایشی و بهداشتی کارشناسی نبود و متاسفانه کسانی در این حوزه تصمیم گیری کردند از تجربیات پیشکسوتان استفاده نکرده و مطابق اصل  ۴۴ قانون بهبود مستمر کسب و کار، از بخش خصوصی تشکل‌ها مشاوره نگرفتند.»

گسترش کالاهای زیرزمینی و فیک!
او اظهارکرد: به موجب ممنوعیت‌ها و عدم مزیت رقابتی، فرصت واردات بدون موازین قانونی و نظارت وزارت بهداشت برای قاچاقچیان پررنگ تر شد.

هیات رئیسه کمیسیون فرآورده های زیبایی، عطر و ادکلن تصریح کرد: «با ممنوعیت واردات صنعت آرایشی و بهداشتی بیش از ۸۰۰۰ نیرو تعدیل شد که این موضوع به نوبه خود آسیب‌های اجتماعی را رقم زد.»

او خاطرنشان کرد: «هرآنچه که برند نباشد تنها مشغولیت است و متاسفانه در حال حاضر کالاهای زیرزمینی و تقلبی روز به روز گسترش می‌یابد. نباید اجازه داد تولید این‌گونه محصولات اعتبار برند را خدشه دار کند زیرا اگر این محصولات با رعایت اصول برندینگ ساخته شده بود در شلف جهانی قرار می‌گرفتند.»

احمدزاده در ادامه گفت: «در صنعت آرایشی و بهداشتی و درحوزه شوینده‌ها عملکرد خوبی داشتیم اما در حوزه عطر، ادکلن و لوازم آرایشی در مقایسه با رقبای بین المللی همچون فرانسه، ایتالیا و سوئیس ۱۰۰ سال عقب تر هستیم.»

وی افزود: «بی‌شک هرکشور را با میراث‌های منحصر به فرد آن میشناسند. به جای آنکه سرمایه خود را در صنایعی که تخصص لازم آن نیست به کار ببریم صرف بخش‌های تخصصی همچون تولید فرش، صنایع دستی، پسته و خاویار کنیم تا بتوانیم سهم موثری از بازارهای بین المللی را بدست آوریم.»

۸۰ درصد تولیدات داخلی کپی است
او براین باوراست که تنها شعار برای تحقق جهش تولید کافی نیست و با تشکیل یک اتاق فکر درست و با حضور نخبگان تصمیم گیر که می‌توانند چشم انداز نویسی کنند می‌توان الگو برداری درست کرد نه آنکه چرخ را از ابتدا تولید کنیم.

هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، کانادا و استرالیا همچنین خاطرنشان کرد: «ترکیه طی ۳۰ سال گذشته محتاج لوازم آرایشی و بهداشتی بود اما درحال حاضر صادرکننده است. بنابراین باید روند بهبود کشورهای منطقه را رصد و از آن‌ها درس گرفت. بدون شک جوانان و شرکت‌های ایرانی نخبه هستند اما هیچ چیز یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.»

او بیان کرد: «برای کسب سهم بازار جهانی باید جهانی فکر کرد و نگرش نسل جدید را شناسایی کرد. کالایی که برای همگان ساخته شود، برای هیچکس ساخته نشده است. در حال حاضر ۸۰ درصد از تولیدات داخل نوآوری نیست و تنها کپی شده از سایر محصولات است. شرط مطرح شدن در سطح بین الملل خلق کردن محصول جدید است.»

مدت یک سال است که ۲۰۰ کانتینر از محصولات آرایشی و بهداشتی در کمرگ مانده و در حال خراب شدن است. همواره بیان کرده‌ایم که تحریم ها مارا اذیت نکرد بلکه خود تحریمی‌ها موجب اذیت و آزار شد

عدم تخصیص ارز و کاهش چشم گیر واردات
احمدزاده درباره وضعیت واردات سال جاری می‌گوید: «مدت یک سال است که ۲۰۰ کانتینر از محصولات آرایشی و بهداشتی در کمرگ مانده و در حال خراب شدن است. همواره بیان کرده‌ایم که تحریم ها مارا اذیت نکرد بلکه خود تحریمی‌ها موجب اذیت و آزار شد.»

هیات رئیسه کمیسیون فرآورده های زیبایی، عطر و ادکلن عنوان کرد: «مشکل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تا به این امروز حل نشده است و به صراحت می‌توان بیان کرد هرآنقدر که فرصت از تولیدکننده گرفته شود شانس بیشتری به سوداگران که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، داده می‌شود.»

او ضمن تشکر از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت بهداشت تصریح کرد: «هم‌سویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت بهداشت همواره کمک کننده و عنوان کننده درد دل‌های ما بود اما گوش شنوایی در مدیران وجود نداشت.»

احمدزاده در پایان این گفت‌وگو گفت: «همواره شعارمان این است که بهداشت حق تمام انسان‌ها و لوازم آرایشی بهداشتی نیاز جامعه است. اگرچه عده‌ای این صنعت را یک تابو می‌بینند اما هر روزه از صبح تا شب با این محصولات سر و کار دارند. نگاه ویژه به این صنعت موجب می‌شود  که در آینده‌ای نزدیک سرطان‌های پوستی بیداد نکند.»

اکنون واردات لوازم آرایشی و بهداشتی درحالی ممنوع شده است که کالاهای کپی و تقلبی سراسر بازار مصرفی را با میزان چشم‌گیری به خود اختصاص داده است. اتفاقی ترسناک که عواقب آن تهدید سلامت جامعه و طالبان زیبایی است. مسئولان این حوزه، با بیان معضلات و خطرات موجود حضور سوداگران و افزایش قاچاق را فریاد می‌زنند اما فریاد برای گوش شنوایی که نیست...

کد خبر: ۴۴٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha