۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
«گلبهار» شهر جدید با مشکلات قدیمی؛ خدماتی که دریغ می‌شود
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«گلبهار» شهر جدید با مشکلات قدیمی؛ خدماتی که دریغ می‌شود

مشهد- موضوع تبدیل شهر جدید گلبهار به شهرستان مدت‌ها است به یکی از مطالبات مسئولان و ساکنان این شهر نوپا تبدیل‌شده زیرا بسیاری بر این باور هستند که با ارتقای این شهر به شهرستان این اقدام می‌تواند پایانی برای کمبودها و محرومیت‌های حاکم در این شهر باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: دستور معاون اول ریاست جمهوری در پاسخ به نامه حسین امامی نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز، گلبهار و گلمکان در مجلس شورای اسلامی با قید«تسریع شود» جهت اقدام و اعلام شهرستان شدن گلبهار به مبادی ذی‌ربط در نخستین هفته مهرماه حالا موج خوشحالی را در دل بسیاری از مردم ایجاد کرده است که شاید این تغییر وضعیت کمکی به افزایش اعتبارات و هم‌چنین توسعه این شهر بکند.

اگرچه شهر گلبهار با برخورداری از دریاچه مصنوعی، خانه‌های ویلایی و هم‌چنین باند فرودگاه هواپیماهای آموزشی در نگاه نخست ظواهر یک شهر توریستی و گردشگری را تداعی می‌کند اما واقعیت این است که این شهر با کمبودها و کاستی‌هایی همراه است که با ضریب جمعیت‌پذیری آن همخوانی ندارد!

ناهمخوانی امکانات با جمعیت
در حال حاضر مردم ساکن در گلبهار باید خدمات خود را از ادارات دولتی مستقر در چناران دریافت کنند لذا همین رفت‌وآمد ۱۵ کیلومتری به چناران آن ها را عذاب می‌دهد و از طرفی ادارات دولتی در چناران نیز دل‌خوشی از سنگینی کار ندارند و بنا بر اظهارات بسیاری از کارمندان همان بهتر که گلبهار مستقل شود تا شاید فشار کاری آن‌ها کم شده و باری از دوش آن‌ها برداشته شود.

اگرچه در طی سال‌های گذشته تمامی مسئولان گلبهار سعی بر این داشتند تا ادارات خدمات رسان را در این شهر فعال کنند اما بهانه شهرستان نشدن گلبهار سد راه پاسخ به این خواسته بوده است.

 اندیشه تأسیس شهرهای جدید به حدود ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد و این پدیده در تمام نقاط دنیا وجود دارد اما در کشورهای پیشرفته قبل از هر اقدامی اول به فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در احداث این شهرها توجه می‌شود.

متأسفانه در مشهد مقدس در ساخت شهرهای جدید عکس این رویه عمل شد و پس از احداث شهرهای جدید و پذیرش جمعیت در آن‌ها به زیرساخت‌ها توجه شد که درنتیجه این غفلت، شهرهای جدید به‌جای اینکه پذیرای جمعیت سرریز شهر مادر باشند، به کانون جمعیت مهاجر از سایر استان‌ها تبدیل شدند و از ظرفیت کامل جمعیتی این شهرها استفاده نمی‌شود.

کمبودهای گلبهار
به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر شهر گلبهار درحالی‌که بنا بر گفته مسئولان در آستانه تبدیل‌شدن به شهرستان قرار دارد اما حتی از آرامستان نیز محروم است و مردم ساکن در آن برای کفن‌ودفن اموات خود باید به چناران و یا مشهد مراجعه کنند.

اگرچه شهر گلبهار با برخورداری از دریاچه مصنوعی، خانه‌های ویلایی و هم‌چنین باند فرودگاه هواپیماهای آموزشی در نگاه نخست ظواهر یک شهر توریستی و گردشگری را تداعی می‌کند اما واقعیت این است که امکانات این شهر با ضریب جمعیت‌پذیری آن همخوانی ندارد!

باوجوداینکه این شهر در حال حاضر افزون بر ۸۰ هزار نفر را در خود جای‌داده و با تبدیل‌شدن به شهرستان به‌طور حتم جمعیت آن رو به فزونی خواهد گذاشت لذا وجود تنها دو کلانتری در این شهر خود گواه این موضوع است که نمی‌توان امنیت این شهر را مطابق با استانداردهای لازم تأمین کرد.

بنا بر گفته بسیاری از اهالی ازآنجاکه بسیاری از سرمایه‌داران از مشهد برای سرمایه‌گذاری در این شهر نسبت به بسیاری اراضی اقدام کرده و در حال حاضر این اراضی را رهاسازی کردند لذا سامان دادن به این زمین‌های بایر و بدون هرگونه حصار و دیوار اقدامی ضروری به نظر می رسد.

شهر گلبهار که به «قطب مسکن مهر» هم شهرت دارد در طی سال‌های گذشته جمعیت کثیری از خانواده‌های کم‌درآمد به‌ویژه مهاجران شهرها و روستاهای اطراف را به سمت خود جلب کرده است و در طی یک سال گذشته نیز به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در شهر مشهد جمع کثیری دیگری از مردم را برای سکونت به این شهرستان گسیل داشته است اما این در حالی است که باوجود تمامی این ورودی‌ها اما امکانات رفاهی، تفریحی و از همه مهم‌تر آموزشی رشد چندانی نداشته و این شهر با عبور از مرز ۱۰۰ هزار جمعیت با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار باوجوداینکه خط تلفن ثابت به‌عنوان یکی از امتیازات معمولی در هر شهر و روستایی محسوب شده و این روزها دیگر کمتر شهروندی غصه برخورداری از خط تلفن را دارد اما در شهر گلبهار هنوز بسیاری از خانواده‌ها در مجتمع‌های مسکونی از خط تلفن محروم هستند.

بنا بر گفته بسیاری از اهالی در حال حاضر این شهر از کمبود بانک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و هم‌چنین ادارات ارائه‌دهنده خدمات و از همه مهم‌تر خدمات حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برد و لذا به نظر می‌رسد تنها با ارتقای این شهر به شهرستان نمی‌توان امیدوار بود که یک‌شبه برای این منطقه کلانتری، مدرسه، بیمارستان، آرامستان، سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سایر ملزومات فراهم می‌شود!

خدماتی که دریغ می‌شود
در همین راستا رئیس شورای اسلامی شهر گلبهار بابیان اینکه متأسفانه این شهر هنوز از داشتن خیلی از مراکز اداری و خدماتی محروم است اظهار کرد: فقدان حضور ادارات و بانک‌ها یک مشکل جدی است که بایستی نهادهای نظارتی وارد عمل شوند و مدیرانی که در استقرار ادارات، مؤسسات عمومی و بانک‌ها به استناد ماده۵ قانون شهرهای جدید و ماده۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون شهرهای جدید، کوتاهی کردند یا قصور داشتند مورد مواخذه قرار گیرند.

مهدی جانعلی‌زاده با اشاره به مشکلات مردم گلبهار در خصوص عدم استقرار ادارات دولتی در این شهر تأکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و گستردگی شهر گلبهار و اعلام نیاز و نارضایتی مردم، استقرار و استقلال ادارات، مؤسسات عمومی و بانک‌ها در شهر گلبهار باید از سوی مسئولان جدی‌تر گرفته شود تا از حجم ترددهای بی‌مورد و هزینه‌ساز برای مردم جلوگیری شود و هم‌چنین افزایش تعداد نیروهای خدوم انتظامی با توجه به وسعت و جمعیت شهر نیازی ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر گلبهار در حوزه مسائل بهداشتی و درمانی شهر نیز گفت: مشکل جدی کمبود پزشک متخصص در گلبهار با صدور یک آئین‌نامه داخلی وزارت بهداشت قابل‌اجرا است چراکه می‌توان تکلیف کرد مجوز دایر کردن مطب در کلان‌شهری مثل مشهد حضور حداکثر یک روز در شهرهای اقماری و تازه بنیاد مانند گلبهار باشد.

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و گستردگی شهر گلبهار و اعلام نیاز و نارضایتی مردم، استقرار و استقلال ادارات، مؤسسات عمومی و بانک‌ها در شهر گلبهار باید از سوی مسئولان جدی‌تر گرفته شود تا از حجم ترددهای بی‌مورد و هزینه‌ساز برای مردم جلوگیری شود

وی تأکید کرد: تکمیل بیمارستان گلبهار نباید شبیه بیمارستان تأمین اجتماعی حاشیه جاده سنتو به فراموشی سپرده شود، هم‌چنین افزایش داروخانه به‌ویژه در فاز دو مسکن مهر ضروری است.

رئیس شورای شهر گلبهار ادامه داد: متأسفانه یکی از مشکلات جدی نارضایتی مردم گلبهار از کیفیت خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای و بین‌شهری است لذا راه‌اندازی هر چه زودتر مترو و ساماندهی و بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش تاکسی‌های بین‌شهری و ون‌های جاده‌ای تا قبل از رسیدن قطار به این شهر به‌شدت احساس می‌شود.

وی افزود: انشعابات فعال آب برق و گاز، تعداد دانش‌آموز و فضاهای تفریحی و آموزشی برای این شهر ۱۰۰ هزارنفری پاسخگو نیست  و متأسفانه ارائه برخی خدمات ازجمله افزایش پاسگاه‌های انتظامی همگی درگرو شهرستان شدن گلبهار است که امید می‌رود دولت محترم زودتر طرح توجیهی شهرستان شدن گلبهار را مصوب و برای اجرا ابلاغ نماید تا این پیش‌شرط‌ها برای حضور ادارات دولتی و ارائه خدمات به مردم محقق شود.

نیم نگاه
متاسفانه عدم برخورداری شهرهای جدید از خدمات زیربنایی و روبنایی در استانداردهای بالا به ویژه خدمات رفاهی و شهری و به خصوص ارتباط سریع با مادر شهرها از جمله مشکلات شهرهای جدید ایران است.

گفتنی است اینگونه شهرها باید به صورت پایدار و زنده با محیط زیستی سالم و توسعه پایدار طراحی شود تا برای افراد ایجاد جاذبه برای اسکان کند به عبارت دیگر این شهرها باید مبشر زندگی برتر باشند، چراکه در شهرهای سنتی امکان ایجاد ابداعات و ابتکارات در دنیا وجود ندارد اما شهرهای جدید این خصوصیت را به دلیل نحوه شکل‌گیری دارد.

کد خبر: ۴۴٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha