۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
اصناف، مسئول گران شدن اجناس نیستند
رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران:

اصناف، مسئول گران شدن اجناس نیستند

درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران تأکید کرد: اصناف مسئول گران شدن اجناس نیستند.

به گزارش بازار، سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران درباره دلایل ناکارآمدی نظام توزیع و خدمات در اقتصاد ایران گفت: بخش خصوصی در به سرانجام نرسیدن تحولات نظام توزیع تعللی ندارد.

وی افزود: اگر تعللی می‌شود از طرف کارمند دولت است، دولت است که گناهکار است کاسب چه گناهی دارد!؟ کاسب یک جنس را وارد می‌کند و گمرک آن را هم می‌دهد و با یک درصد مشخصی هم می‌فروشد.

درخشانی با اظهار اینکه صنف سوپرمارکت‌داران هیچ ناکارآمدی و مشکلی ندارد گفت: اشکال کار اینجاست که برای عبور جنس از گمرک مثلاً باید ۱ میلیارد تومان پرداخت شود، اما همان جنس با ۵۰۰ تومان عبور می‌کند لذا گناهکار کسی است که این ۵۰۰ تومان را می‌گیرد.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران با تأکید بر اینکه اصناف مسئول گران شدن اجناس نیستند، بیان کرد: اصناف به درستی حرکت می‌کنند و روی هر جنس هم یک درصد سود مشخصی را اضافه می‌کنند و اگر هم بیشتر از مقدار تعیین شده سود کنند جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد: ما باید از تولیدکننده و واردکننده بپرسیم که چرا کالاها گران شده‌اند که البته آنها هم حتماً دلایلی دارند.

درخشانی در رابطه با واردات کالاهای قاچاق گفت: این کالاهای قاچاق از کجا می‌آیند که به دست سوپرمارکت‌دار می‌رسد!؟ ما در مبدأ جلوی ورود جنس قاچاق به کشور را نمی‌گیریم و بعد از اینکه به سوپرمارکت رسید تازه می‌خواهیم جلوی آن را بگیریم درصورتیکه مغازه دار نقشی در آوردن کالای قاچاق ندارد.

همچنین در ادامه، صدر الدین نیاورانی، نائب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، میوه و تره بار اظهارکرد: ما باید از تولیدکننده حمایت کنیم و کاری کنیم که محصول تولیدکننده مستقیماً به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: سازمان میادین میوه و تره بار قبلاً جایگاهی برای تولیدکنندگان بود اما امروز فقط یک سری دلال و واسطه غرفه‌ها را اجاره می‌کنند بطوریکه هر یک نفر ۵ تا ۱۰ غرفه دارد و بار را دست به دست می‌کند.

نائب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، میوه و تره بار ادامه داد: می‌توانیم از غرفه‌داران سوال کنیم که چند غرفه به باغدار واقعی داده شده است؟ آیا جایگاهی به سیب دماوند و سمیرم دادند که جنس را مستقیم عرضه کند!؟ قرار بود ۳۰ غرفه را به دستور رئیس شورای شهر به محصولات ارگانیک اختصاص دهند اما آیا این غرفه‌ها را اختصاص دادند!؟

نیاورانی در رابطه با نقش استارت آپ‌ها در رفع ناکارآمدی نظام توزیع گفت: ورود استارت آپ‌ها به نظام توزیع ضروری است، اما خرید محصولاتی مانند میوه و سبزیجات در خانواده‌های ایرانی معمولاً بر عهده پدر و مادرهاست که خیلی عادت به سفارش در فضای مجازی ندارند.

وی در پایان اظهار کرد: متأسفانه تولیدکننده ما نه می‌تواند محصولاتش را صادر کند و نه در بازار داخلی بفروشد. از طرف دیگر بانک مرکزی هم با مسئله بازگرداندن ارز و معرفی تعدادی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان خوش نام کشور به نظام قضایی جلوی صادرات را گرفته است. اگر این مشکلات حل نشوند مسئله سیستم پخش و فروش هم درست نخواهدشد.

کد خبر: ۴۴٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha