۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید/ ۵۴ درصد قطعه سازان تعطیل و نیمه تعطیل شدند
رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور:

مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید/ ۵۴ درصد قطعه سازان تعطیل و نیمه تعطیل شدند

صبوری، رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: اگر اصلاح قیمت‌ها اعمال شود جمع مطالبات به ۳۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

بازار؛ گروه خودرو: سعید صبوری، رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه بزرگترین معضلی که قطعه سازان با آن مواجه هستند نقدینگی است، اظهار داشت: در چندماه گذشته نقدینگی منجر به این شده که ادامه کار برای برخی از تولید کنندگان امکان پذیر نباشد.

وی اضافه کرد: از ۱۲۰۰ سازنده حدود ۴۰۰ واحد به طور کامل نیمه تعطیل و حدود ۳۰۰ واحد هم تعطیل هستند. مشکل نقدینگی به دلیل سیاست های اشتباه گذشته ایجاد شده است و در حال حاضر جمع مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

این عضو هئیت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه اگر اصلاح قیمت های امسال انجام شود مطالبات به ۳۸ تا ۳۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، ادامه داد: از طرفی از ۳۴ هزار میلیارد تومان ۱۵ هزار میلیارد تومان آن معوق از قراردادهای ۱۲۰ روزه گذشته است. حدود ۶ هزار میلیارد آن نیز در قالب خرید دین و قراردادهای سه جانبه با بانک ها قرار دارد.

وی با اشاره به ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات موقعه ای که باید پرداخت شود بخشی از نیاز قطعه سازان را برطرف خواهد کرد، افزود: نیاز است مابقی نقدینگی نیز از طریقی تامین شود، زیرا مطالبات ۱۲۰ روزه و... در بازار معنایی ندارد و بعضی از تجار و فروشندگان در بازار  قیمت را به ساعت و ثانیه می دهند. در بورس کالا قیمت مواد اولیه و قطعات به روز و ساعت بوده که در رقابت قرار میگیرد. به دلیل عرضه های کم موادی که قطعه سازان نیاز دارند بخرند شامل مواد اولیه، پلیمری، فلزی و شیمیایی تا چندین درصد در رقابت قرار میگیرند.

رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور بیان کرد:تولید کننده توان آن را ندارد که خرید حجم بالا انجام دهد. در نتیجه دلالان آن را خریداری و قطعه سازان مجبور به تهیه از آن ها خواهند شد. ان ها نیز پول نقد می خواهند، قطعه سازان باید با این زمان زیاد مطالبات آن ها را پرداخت کنند همچنین قیمت ها کمر شکن و طاقت فرسا است.

صبوری تاکید کرد: اگر وزارت صمت، بانک مرکزی و خودروسازان با یکدیگر تعامل داشته باشند با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب ال سی داخلی، خرید دین و وام های کم بهره می توانند این صنعت را نجات دهند. در غیر اینصورت وضعیت فعلی قطعه سازان به مرور ضعیف و متوقف می شوند. امیدواریم سیاستگذاران و مسئولان هم دلی در این وهله زمانی که تحریم و کرونا و خود تحریمی ها ما را اذیت می‌کند داشته باشند.

کد خبر: ۴۴٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha