۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
آمد و رفت دلار در کانال ۲۸ و ۲۹ هزار تومان/ تاثیر افت ۵۰ هزار واحدی بازار سرمایه بر افزایش نرخ ارز
«بازار» گزارش می دهد؛

آمد و رفت دلار در کانال ۲۸ و ۲۹ هزار تومان/ تاثیر افت ۵۰ هزار واحدی بازار سرمایه بر افزایش نرخ ارز

افت شدید شاخص ها در بازار سرمایه باعث شد تا در پی تاثیر این بازار، دلار امروز دوباره با افزایش قیمت، وارد کانال ۲۹ هزار تومان شود، رشد قیمتی که بهای سکه و طلا را نیز در بازار افزایشی کرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ارز امروز در حالی افزایش یافت که بازار این کالا چون روزهای گذشته از جنب و جوش خیلی خاصی برخوردار نبود. برخی ها افزایش نرخ ارز را ناشی از ریزش شاخص ها در بازار سرمایه عنوان کرده و معتقدند؛ افت بیش از ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس در روز جاری بر بازار ارز و سکه تاثیر گذاشته و باعث شده است تا امیدها به این بازار برای سرمایه گذاری کم و سرمایه گذاران همچنان بازار سکه و ارز را بازاری مناسب برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. هرچند عده ای نیز بر این باورند که سرمایه گذاران و مشتریان همیشگی بورس با افت شاخص ها، چنین بازاری را ترک نمی کنند اما هستند تعدادی سرمایه گذار ناشی که با افت شاخص ها از این بازار خارج و وارد بازار سکه و ارز شده  تا تقاضا را در این بازار بالا ببرند.

البته اگرچه ریزش شاخص ها تنها عامل افزایش نرخ ارز در بازار نیست و نوسان قیمت در این بازار از عوامل متعدد سرچشمه می گیرد اما اثرات روانی افت پی در پی شاخص ها در بازار سرمایه در گران شدن نرخ ها در این بازار بی ثاثیر نیست.

گرانی ارز و سکه در بازار در پی بی نظمی بازارها و افت شاخص بورس
اسماعیل صابری کارشناس بازار پول در گفتگو با «بازار» درباره علل رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه و افت شاخص ها در بازار سرمایه گفت: بی اعتمادی به بازار سرمایه از سوی سرمایه گذاران و نیز ابهام در رشد مستمر افت شاخص ها در این بازار باعث شده است تا سرمایه گذاران بازاری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند که از نقدشوندگی آنی سودآوری برخوردار باشد

وی با بیان اینکه بازار سکه و ارز این روزها از نقدشوندگی خاصی برخوردار بوده، اما در مقابل بازار سرمایه همچنان سیر نزولی را می پیماید، تصریح کرد: بی نظمی در بازارهای سرمایه گذاری موجب شده است تا مردم به سمت بازارهایی که سود آنی و قدرت نقدشوندگی بالایی دارند بروند. در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت ها در بازار سکه و ارز بر مدار رشد قرار گیرند.

این کارشناس پولی بانکی خاطرنشان کرد: با شکل گیری تورم انتظاری در بازار همه سرمایه گذاران اکنون بدنبال جایگاهی مناسب برای سود آوری و حفظ ارزش دارایی های خود هستند. حال از آنجایی که بازار پول (نرخ سود بانکی) به دلیل سودکم جذابیت آنچنانی برای سرمایه گذاران ندارد و از طرفی بازار سرمایه نیز مدتی است بی فروغ شده است، بنابراین بازار ارز و سکه اکنون سر و گردنی بالاتر از همه بازارها برای سرمایه دارد طوری که در حال حاضر قیمت دلار به بیش از ۲۹ هزار تومان در بازار رسیده و سکه در حال رفتن به کانال ۱۴ میلیون تومان است.

یورو ۳۴ هزار تومان شد
قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد به ۲۹ هزار و ۵۰ تومان و نرخ یورو نیز به  ۳۴ هزار تومان رسیده است. در این شرایطی اما با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بازارساز نیز دست به کار شده تا با تصمیم جدی مدیریت عرضه و تقاضا را در دست بگیرد. با این وجود بازار ساز اکنون علاوه بر افزایش عرضه ارز در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرده است.

این در حالی است که بازار آزاد از سیاست‌های بازارساز استقبال چندانی نمی کند و با بی اعتنایی به این بازار همچنان در حال رشد است این امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند.

صرافی بانک ها هم قیمت دلار را افزایش داد
قیمت فروش دلار امروز در صرافی ها با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان درج شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند. با افزایش قیمت ارز قیمت سکه و طلا نیز در بازار افزایش یافت طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۶۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۹ هزار و ۵۰ تومان است.

رشد قیمت ارز سکه را گران کرد
هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۲۶۳ هزار تومان،  قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون تومان است.  علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.

آینده نامعلوم قیمت ها در بازار ارز
بنا به این گزارش، با وجودی که قیمت ها در بازار ارز و سکه مدتی است با روند روبه رشدی در حال حرکت است و خیلی ها برای سودآوری راهی چنین بازاری شده اند اما کارشناسان بازار معتقدند؛ پیش بینی درباره قیمت ارز بسیار سخت است چرا که این بازار بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست و هر لحظه ممکن است با بروز اتفاقانی و یا تصمیمات سیاسی و اقتصادی دچار دگرگونی شود و سرمایه گذاران به شدت متضررشوند. در چنین شرایطی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار نباید بی گدار به آب بزنند.

کد خبر: ۴۴٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha