۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
غروب گردشگری در سرزمین خورشید؛ کرونا ۲۴ هزار میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

غروب گردشگری در سرزمین خورشید؛ کرونا ۲۴ هزار میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت

مشهد- برای شهر زیارتی مشهد مقدس که تا پیش‌از این در تمام فصول مملو از میهمانان داخلی و خارجی بوده و افزون بر ۳۵ میلیون زائر و گردشگر را پذیرایی می‌کرد، حال رسیدن ضریب اشغال تخت در مراکز اقامتی آن به کمتر از چهار درصد به‌هیچ‌وجه قابل‌تصور و زیان آن قابل‌محاسبه نیست!

بازار؛ گروه استان ها: بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی میزان درآمد حوزه گردشگری استان در سال گذشته با ۳۰ میلیون مسافر داخلی و بیش از دو میلیون گردشگر خارجی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است که از اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا این درآمد و هم‌چنین آمار مسافران با کاهش بیش از ۹۰ درصد همراه شده است.

بنا بر آمار منتشره حدود ۷۰ هزار نفر در حوزه صنعت گردشگری این استان به‌صورت مستقیم در بخش‌های مختلف اقامت، دفاتر خدمات مسافرتی و خدماتی اشتغال دارند که نیمی از این افراد با تعطیلی واحدها و تأسیسات گردشگری تا اطلاع ثانوی بیکار شده‌اند.

کاهش ضریب اشغال تخت
وضعیت گردشگری و اقتصاد این صنعت در استان خراسان رضوی را از روی آمارهایی که رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی برایمان بازگو می‌کند می‌توان پی برد.

امیر سزاوار با اشاره به تعدیل ۸۰ درصدی نیروهای هتل‌های مشهد ابراز می‌کند: تا قبل از شیوع بیماری و تعطیلی مراکز اقامتی افزون بر ۹ هزار نفر پرسنل در هتل‌های این شهر اشتغال به کار داشتند که متأسفانه ۸۰ درصد آن‌ها تعدیل‌شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده را نیز نیروهای خدماتی مانند نگهبان و یا تأسیسات تشکیل می‌دهند که نمی‌توان در زمره نیروهای متخصص این حوزه گذاشت.

وی بابیان اینکه ضریب اشغال تخت‌ها در مراکز اقامتی به پائین ترین حد خود در طی سال‌های گذشته رسیده است ادامه می‌دهد: به‌عنوان‌مثال درصد اشغال هتل‌ها در عید غدیر و قربان در بهترین حالت ۱۲ درصد بود اما پس از تمام شدن اعیاد و تعطیلی‌ها درصد اشغال دوباره به سه درصد رسید.

سنگینی بار تسهیلات
رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی بابیان اینکه سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه در این صنعت به سمت نابودی و ورشکستگی سوق پیدا کردند بیان می‌کند: باید در این راستا از عملکرد گردشگری دیگر کشورها مانند ترکیه و عمارت در این بحران الگو گرفت و دید که چگونه آن‌ها در این شرایط بحرانی گردشگری‌شان را سرپا نگه‌داشته‌اند.

تا قبل از شیوع بیماری و تعطیلی مراکز اقامتی افزون بر ۹ هزار نفر پرسنل در هتل‌های این شهر اشتغال به کار داشتند که متأسفانه ۸۰ درصد آن‌ها تعدیل‌شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده را نیز نیروهای خدماتی مانند نگهبان و یا تأسیسات تشکیل می‌دهند

سزاوار اظهار می‌کند: پرداخت تسهیلات فقط بدهی هتلداران را سنگین و باری از روی دوش آن‌ها برنداشته است زیرا هرآنچه که برخی از صاحبان مراکز اقامتی از بانک ها گرفته اند بابت حقوق و دستمزد به پرسنل داده و حالا آن ها مانده اند و اقساط بلند مدت!

وی بابیان اینکه تسهیلات هیچ مشکلی از این خسارت وارده به نیروهای تخصصی و یا سرمایه‌های کلان را درمان نمی‌کند، می‌افزاید: این در حالی است که دولت می‌بایست با برخی از معافیت‌ها مانند معافیت در پرداخت حامل‌های انرژی و عوارض شهرداری و مالیات و سایر حمایت دیگر از این صنعت حمایت می‌کرد و یا برنامه‌ای مدون برای برون‌رفت از این بحران پیدا می‌کرد.

خسارت ۲۴ هزار میلیارد ریالی در خراسان رضوی
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب وارد آمدن خسارت ۲۴ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریالی به حوزه گردشگری این استان شده است اظهار کرد: متأسفانه  بیشترین میزان خسارت وارده به صنعت گردشگری به بخش واحدهای اقامتی واردشده است.

ابوالفضل مکرمی فر با بیان اینکه در اسفند سال گذشته به دلیل قطع پروازهای داخلی و خارجی و خودداری مردم از سفر متأسفانه میزان اقامت در استان به صفر رسید به بازار گفت: بیماری کووید ۱۹  شوک بزرگی به این صنعت در استان وارد کرده است.

شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب وارد آمدن خسارت ۲۴ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریالی به حوزه گردشگری این استان شده است اظهار کرد: متأسفانه  بیشترین میزان خسارت وارده به صنعت گردشگری به بخش واحدهای اقامتی واردشده است

وی بابیان اینکه برداشتن محدودیت‌های سفر هم نتوانست به رونق این صنعت کمکی کند ادامه داد: در حال حاضر تنها ۱۹ پرواز خارجی و ۴۳ پرواز داخلی ورودی داریم که این میزان ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد.

بیکاری ۱۷ هزار و ۹۶۶ نفر در حوزه تأسیسات گردشگری خراسان رضوی
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه بیماری کرونا موجب بیکاری ۱۷ هزار و ۹۶۶ نفر در حوزه تأسیسات گردشگری استان شده است اذعان کرد:بخشی از گردشگران خارجی این استان را گردشگران سلامت تشکیل می‌دادند که متأسفانه آمار این گردشگران نیز به صفر رسید.

مکرمی با اشاره به این موضوع که سال گذشته وضعیت گردشگری سلامت استان در وضعیت بسیاری مناسب و قابل قبولی قرار داشت افزود: در سال گذشته فقط ۲۰ هزار عمل جراحی به‌صورت بستری و تعداد ۱۰۰ هزار عمل درمانی و جراحی سرپایی برای گردشگران خارجی در مشهد ثبت و انجام شد.

وی تعداد تأسیسات گردشگری موجود در استان را دو هزار و ۲۷۹ واحد عنوان کرد و افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر فقط ۴۳۵ واحد بازگشایی‌شده که درصد اشغال اتاق‌های همین تعداد واحدهای بازگشایی‌شده نیز کمتر از چهار درصد است.

حفظ اشتغال
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص حفظ اشتغال در این حوزه نیز افزود: در همین راستا مبلغ دو هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای به این استان اختصاص یافته است که تاکنون برای ۹۸۰  میلیارد ریال آن در بانک های عامل تشکیل پرونده شده و ۵۱۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: این میزان پرداخت تسهیلات منجر به حفظ  سه هزار شغل شده است.

ساختار های حمایتی
بنا بر گفته کارشناسان یکی از علل خسارت‌ها و ضررهای فعلی صنعت گردشگری را باید به پای نبود ساختارهای قوی حمایتی نوشت.

کم رنگ بودن بیمه گردشگری برخلاف بیمه سفر و نبود پوشش‌های حمایتی از دلایل سست بودن این صنعت در مقابل بحران‌هایی مانند کروناست.

اگر چه در شرایط فعلی مسئولان قصد تبلیغ برای سفر ندارند اما ضرورت دارد با کمرنگ شدن این بیماری اقداماتی مانند اعطای مرخصی تشویقی، پرداخت تسهیلات و کارت بنزین سفر نسبت به تشویق گردشگری اقدام کند.

گفتنی است ازآنجاکه تجربه ترکیه، ازبکستان و اسکاندیناوی برای خروج از بحران گردشگری در شرایط حاضر، به ترتیب؛ تهیه پروتکل‌های ایمن از ابتدا تا انتهای سفر با جزییات، تضمین سفر امن با پیشنهاد پرداخت غرامت به گردشگری که در این کشور به ویروس مبتلا شود و همچنین، تقویت سفرهای درون منطقه‌ای موفقیتی نداشته است لذا به نظر می‌رسد باید  حداقل تا یکی دو سال آینده بر گردشگری داخلی تمرکز کنیم و در این راستا توجه به الگوی سفر کمپی و یا سفر هوشمند را در دستور کار قرار دهیم.

کد خبر: ۴۴٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha