۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
سفر از میان کرونایی ها با کمپر/  مسئولان، خودروهای سفری را کالای لوکس تلقی می‌کنند
نگاهی به کمپرسواری به مناسبت روز جهانی گردشگری

سفر از میان کرونایی ها با کمپر/ مسئولان، خودروهای سفری را کالای لوکس تلقی می‌کنند

مسلمی، مسئول برگزاری همایش کمپرسواران ایران، گفت: گردشگری در دیدگاه اکثر مسئولان، به چشم کالای لوکس تلقی می‌شود. با این نوع نگرش هیچ همتی به صورت اجرایی برای ارتقا و یافتن جایگاه صنعت گردشگری وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: گردش دور دنیا و سفر با خودرو شخصی به نقاط مختلف به عنوان یکی از شیوه‌های جذاب مسافرت شناخته می‌شود و هر سال میلیون‌ها نفر از جمعیت کره زمین بجای خرید بلیط هواپیما و رزور هتل‌های گران قیمت ترجیح می‌دهند با خودرو خود از مناطق مختلف بازدید کنند؛ آن‌ها گاه از خودرو به عنوان محل اسکان استفاده می‌کنند و گاه چادر مسافرتی انتخابشان برای اسکان در هر نقطه‌ای از دل طبیعت است. هرچند استفاده از چادر مسافرتی در مناطق گردشگری ایران با هزینه کمتری همراه است اما تغییرات کوچک آب و هوایی می‌تواند تمام برنامه سفر را بر هم بزند.

از همین رو گردشگران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند با خودرو کمپر یا اتصال کابین به خودرو خود به دل طبیعت بزنند. شیوه‌ای از سفر که به رغم نداشتن قدمت بالا در ایران ندارد، طی سال‌های اخیر علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. همین موضوع سبب این شد که به مناسبت روز جهانی گردشگری گردهمایی کمپرسواران ایران در پارک جنگلی خرگوش دره تهران برگزار شود که در این خصوص بازار از نحوه برگزاری تا معایب و مزایای سفر با خودرو کمپر گزارش می‌دهد.

برگزاری همایش بدون حضور مسئولان!
زمان مراجعه به این همایش اولین نکته‌ای که توجه را جلب می‌کرد، نبود محل پارک مناسب و عدم اطلاع رسانی کافی بود. اما در زمان بازدید مدل و ابعاد خودروها و رنگ و صفای سفری که به خود داشتند، تا حدی تلخی کمبود فضا و نبود امکانات که ناشی از عدم توجه مسئولان را جبران می‌کرد. بنرهای از اعلام همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و سایر سازمان‌ها در سراسر همایش حکایت داشت اما اثری از حضور رسمی هیچ مسئولی در نمایشگاه دیده نمی شد. به هر حال این گردهمایی با حضور متولیان یا بدون حضور آن‌ها برگزار و شد در آن دارندگان کاروان‌ها و کمپرها به همراه علاقه‌مندان حضور داشتند.

کمپرها و کاروان‌های کلاسیک و مدرن در کنار یک دیگر صف آرایی کرده بودند، هرچند که فناوری به باطن کلاسیک‌ها رخنه کرده بود. دیدن طراحی ویژه این خودروها با امکانات یک خانه متحرک، هر بازدیدکننده‌ای را راغب به سفر می‌کرد. بیشتر خودروها کلاسیک یا سن زیادی داشتند، زیرا واردات این وسایل حمل و نقلی در دسته خودرو لوکس قرار و ممنوع است. باتوجه به طرفداران فراوان این خودروهای سفری تولید چندانی در کشور برای آن‌ها وجود ندارد. در زمان بازدید این گردهمایی، مسئول برگزاری در کنار کاروان تریلرکش خود که بزرگترین کاروان این همایش بود مستقر و  اطلاعاتی را در خصوص خرید یا استفاده از وسایل موجود به بازدیدکنندگان می‌داد.

حضور گرم خودروهای سفری
مسئول برگزاری این همایش که جهانگرد ایرانی نیز هست، ضمن اشاره به مناسبت روز جهانی گردشگر و برگزاری این همایش به بازار گفت: بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو سفری و گردشگری در این همایش شرکت کرده‌اند. حامیان این گردهمایی نیز ستاد گردشگری شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۲۲ است.

علی مسلمی با بیان این که بزرگترین چالش این صنعت دیده نشدن هست، افزود: گردشگری در دیدگاه اکثر مسئولان، به چشم کالای لوکس تلقی می‌شود. با این نوع نگرش هیچ همتی به صورت اجرایی برای ارتقا و یافتن جایگاه صنعت گردشگری وجود ندارد. این نیز درحالی است که گردشگری یکی از صنایع سود آور جهان هست که کشورهای بزرگ به دنبال استفاده از آن هستند. خودروهای سفری که آن‌ها را بانام کمپر و کاروان می‌شناسیم شاخه‌ای  ای از این صنعت هستند.  

این گردشگر با عنوان نبود قانون مدون و عدم اطلاع مسئولان از قانون‌های فعلی، ادامه داد: جغرافیای ایران بسیار متنوع و پهناور هست، زمان ورود گردشگران خارجی به کشور، گردش آن‌ها از تهران شروع تا کرمان، اصفهان، شیراز و در انتها سیستان اتمام می‌یابد. با این پتانسیل می‌توان گردشگری را از صنایع سودآور و مهم تلقی کرد اما همچنان مهجور مانده است.

مسلمی با اشاره به شرکت مالکان خودروهای کلاسیک و مدرن در این همایش بیان کرد: کاربری و ساز و کار مناسب برای این خودروها تعریف نشده و استاندارد مدون در کشور وجود ندارد. بیشتر خودروها وارداتی هستند که با تعرفه خودروهای عمومی وارد شده‌اند. ورود خودروهای کاروان و کمپر به دلیل قرار گیری در دسته خودروهای لوکس با ممنوعیت واردات مواجه هستند. فقط یک شرکت رسمی برای تولید کاروان در کشور وجود دارد و حدود ۳۰ واحد نیز به صورت کارگاهی در تولید فعالیت دارند.

وی در خصوص سازمان میراث فرهنگی که حامی و سازمان مربوط به این شاخه گردشگری هست، ادامه داد: این سازمان به تنهایی تصمیم گیر نبوده و نیروی انتظامی و وزارت صمت نیز در این زمینه دخیل هستند.

این گردشگر با عنوان بازدید فراوان از این همایش و استقبال مناسب مردم، گفت: کرونا سبب رشد ۷۰ درصدی فروش این خودروهای سفری در اروپا و ۱۱۰ درصد در آمریکا شده است. مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند کرونا رفتنی نیست و باید سفر کرد، حتی اگر کرونا برود باید با این شرایط کنار آمد. عموم گردشگران و مسافران در دنیا برای انجام سفری ایمن و بدون خطر، اقدام به خرید خودرو و ایزوله کردن آن برای خانواده کرده و از هتل و وسایل حمل ونقل عمومی بی نیاز می‌شوند.

کرونا سبب رشد ۷۰ درصدی فروش این خودروهای سفری در اروپا و ۱۱۰ درصد در آمریکا شده است. مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند کرونا رفتنی نیست و باید سفر کرد

اروپایی کاروان فروش
در مسیر همایش کاروان‌های زیبایی به چشم می‌خورد که نگاه هر شرکت کننده‌ای را مجذوب خود می‌کرد. کاروانی که از نظر طراحی و چیدمان قطعات داخل مطابق استانداردهای روز را داشت. مالک آن در خصوص کاروانش توضیح می‌داد که نمونه وارداتی است و از یک گردشگر فرانسوی خریداری شده.

قاسمی با عنوان اینکه تردد با کاروان مشروط بر داشتن بیمه الحاقیه مشکلی ندارد، افزود: کمپرها دارای مشکل هستند. زیرا مالک یک خودرو مانند مینی بوس خریداری و اقدام به تغییر کاربری آن کرده که برای آن از نظر بیمه مشکل ایجاد خواهد شد. از سوی در زمان تعویض پلاک نیز با مشکلات عدیده مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی کاروان خود ادامه داد: بیشتر کاروان‌ها با چالش تامین قطعه و نبود بیمه بدنه مواجه هستند. هرچند که رایزنی‌های برای حل مشکل بیمه در دو ماه آینده انجام شده است.

قاسمی اشاره کرد که چند شرکت ایرانی در تولید کاروان فعال هستند، اما شاسی آن‌ها آلمانی است. گروه کمپر سواران ایران با هماهنگی و پیگیری در میراث فرهنگی، تصمیم دارند در جایی که امکان تاسیس هتل نیست از کاروان استفاده شود. این مساله می‌تواند فرهنگ استفاده از این خودروهای سفری و گردشگری را افزایش دهد.

فولکس واگن، اجتماع اسطوره‌ها
در این همایش با همکاری کلوپ فولکس واگن، خودروهای کمپر این برند نیز حضور داشتند. خودروهای که علاوه بر ون و کمپر، نمونه‌های جذاب بیتل نیز به چشم می‌خورد. در زمان عبور از کنار این مجموعه، خودرو فولکس واگن ون که کمپر شده بود، بازدیدکنندگان را جذب کرده بود.

مالک این خودرو کلاسیک با اشاره به اینکه آن را در اواخر دهه ۷۰ شمسی آن را خریداری کرده بود، افزود: به محض تحویل این خودرو ابتدا آن را بازسای سپس موتور آن را تعویض کردم. زیرا پیشرانه فابریک خودش، متناسب با هوا خنک و فاقد بخاری بوده است. از سویی در زمان سفر نیاز به کولر و قدرت بیشتر است، به همین منظور موتور آب خنک فولکس واگن گل را برای آن نصب کردیم. این موتور علاوه بر امکان استفاده از سیستم تهویه مطبوع، سبب افزایش قدرت آن نیز می‌شود.

اسماعیل عبداللهی ضمن اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بهبود فرهنگ استفاده از کمپرها ایجاد شد، به موازات همین مساله، تجهیز و تولیدکنندگان این خودروها نیز در بازار افزایش یافته‌اند، گفت: امروزه هر ونی را می‌توان تبدیل به خودروی کمپر کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه نخستین همایش کمپرسواران در سال ۱۳۹۴ برگزار شد، ادامه داد: در ده سال گذشته علاقمندان بیشتری به کمپر جذب شدند و استفاده از آن افزایش یافت. تبادل اطلاعاتی که در برگزاری این همایش‌های صورت می‌گیرد سبب بهبود فرهنگ می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه نخستین همایش کمپرسواران در سال ۱۳۹۴ برگزار شد، ادامه داد: در ده سال گذشته علاقمندان بیشتری به کمپر جذب شدند و استفاده از آن افزایش یافت. تبادل اطلاعاتی که در برگزاری این همایش‌های صورت می‌گیرد سبب بهبود فرهنگ می‌شود.

کد خبر: ۴۴٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha