۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
تحلیل نماد دی؛ بنیاد قوی و تکنیکال خوب
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل نماد دی؛ بنیاد قوی و تکنیکال خوب

بررسی وضعیت بانک دی از نظر ترازنامه مالی و تابلوی بورس و همچنین وضعیت بانکداری آن نشان می‌دهد این بانک دارای بنیاد خوب است.

بازار؛ گروه بورس: بانک دی یکی از بانک‌های بخش خصوصی در کشور است که مجوز فعالیت خود را در اوایل سال ۸۹ دریافت کرد و در اوایل اردیبهشت سال ۹۰ وارد بورس شد. سرمایه این بانک در بدو تاسیس ۲.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال شامل ۲.۰۰۰ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ریال که طی سه مرحله افزایش سرمایه  از محل آورده نقدی سهامداران و سود انباشته به ۶.۴۰۰.۰۰۰ میلیون ریال رسید.

بر اساس آنچه در گزارش تفسیری این بان آمده، شرکت آتیه سازان دی با ۳.۴۸ درصد سهم، صندوق سرمایه گذاری مشترک آتیه نوین با ۱.۱درصد، صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی گروه دی با ۸.۵۴درصد سهم، سایر اشخاص حقوقی با ۶.۷۹ درصد سهم و اشخاص حقیقی با ۸۰.۱ درصد سهم، ترکیت سهامداران این شرکت را تشکیل می‌دهند.

با توجه به زیان انباشته بانک دی در طول سال‌ها اخیر این بانک مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت می‌شود به همین منظور طبق آنچه در گزارش سالانه خود آورده است قرار است زیان انباشته خود را از طریق فروش دارایی‌های مازاد، وصول مطالبات غیر جاری، شناسایی درآمد مزبور و برخی دیگر از اقدامات جبران کند، و قصد دارد برای خارج شدن از ماده ۱۴۱ تجارت، اقدام به افزایش سرمایه بدهد.

آنچه در گزارش تفسیری این بانک آمده عامل زیان دهی را بالا بودن سود پرداختی به سپرده گذاران بر سود دریافتی تسهیلات عنوان کرده است.

نسبت کفایت سرمایه بانک دی برای سال ۹۸ منهای ۴۸درصد درج شده که این رقم برای سال ۹۷ منهای ۲۹درصد بوده که نشان می‌دهد وضعیت بانک برای پوشش ریسک حاصل از سرمایه گذاری بسیاری  وخیم تر شده است. نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها است. بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش دادن ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود. بدین ‌لحاظ باید از حداقل میزان سرمایه مطلوب برای پوشش ریسک‌های عملیاتی خود برخوردار باشند که تقریباً ۱۲٪ دارایی‌های موزون‌ شده به ریسک (ریسک هر دارایی با توجه به ماهیت آن دارایی و میزان ریسک مرتبط با آن) می‌باشد.

گفته شده که یکی از دلایل به وجود آمدن شرایط کنونی برای بانک دی دادن تسهیلات ارزان قیمت به اشخاص حقوقی  که بیش از ۸۰درصد مشتریان این بانک را تشکیل می‌دهند است. منابع این بان در ۱۲ ماه منتهی به سال ۹۸ برابر با ۳۵۶.۶۸۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۱۱درصد رشد را نشان می‌دهد که علت این افزایش دریافت تسهیلات در قالب بازار بین بانکی می‌باشد.

صورت مالی
مانده دارایی‌های شرکت برای سال ۹۸ مبلغ ۲۳.۱۰۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ یک درصد کاهش کاهش یافته است. در آمد تسهیلات عقود اسلامی در سال مالی منتهی به سال ۹۸ مبلغ ۱۶.۸۰۳ میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۵درصد افزایش داشته است.

موجودی نقدی شرکت در سال ۹۸ برابر با ۸.۷۴۵.۵۵۳ میلیون ریال است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. مطالبات از بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در سال ۹۷ مبلغ ۱۷.۴۵۴.۷۳۸ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ بیش از ۹۰درصد کاهش پیدا کرده است.

در مجموع جمع دارایی بانک دی در سال ۹۸ برابر با ۲۴۷.۲۴۱.۶۲۴ میلیون ریال است که این رقم در سال ۹۷ مبلغ ۲۴۹.۴۴۲.۸۰۴ میلیون ریال بوده که نشان از کاهش دارایی این بان می‌دهد.

بدهی‌های این بانک در سال ۹۷ مبلغ ۹۰.۵۲۷.۱۷۲ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۸ حدود ۳.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال رشد کرده است. سود(زیان) خالص بانک دی برای سال ۹۸، برابر با ۳۷.۰۹۴.۵۶۹ میلیون ریال درج شده که نسبت به سال ۹۷ منهای ۴درصد تغییرات داشته و کاهش یافته است.

جمع بدهی‌های بانک دی برای سال ۹۸، ۱۱درصد افزایش پیدا کرده و در کنار آن دارایی این بانک ۱درصد کاهش پیدا کرده است.

نسبت دارایی به بدهی این بانک برای سال ۹۸ حدود ۷۰درصد، سال ۹۷ برابر با ۷۷درصد محاسبه شده که نشان می‌دهد توان بانک برای پرداخت بدهی از دارایی‌ها کاهش پیدا کرده است. نسبت سود تسهیلات به کل درآمدها برای سال ۹۷، ۶۲ و برای سال ۹۸ برابر با ۷۰درصد است.

تابلوی بورس
دی با میانگین حجم ماهانه ۵۱ میلیون واحد، حجم مبنای ۱.۸۷۳ میلیون واحد، ارزش بازار ۳۵ هزار میلیارد تومان، با سودآوری ۹۱۹ ریال و p/e۶۱.۰۱  در تابلوی بورس ثبت شده است.

ضریب نقدشوندگی این نماد برابر با ۹۰.۴۶درصد، همبستگی به دلار صفر درصد و ضریب همبستگی به شاخص کل برابر با ۸۹.۷۳درصد است.

نسبت p/e این بانک الان با توجه به شرایط موجود رقم قابل توجهی نیست اما نسبت به گروه خود با نسبت p/e ۱۱۵  وضعیت خوی دارد.

این بانک در ۲۰ مرداد ماه به بالاترین قیمت خود یعنی ۷۹.۸۲۹ ریال به به پایین ترین قیمت یعنی ۴۱.۰۰۰در ۲۴ شهریور ماه رسید. ارزش کنونی سهام این بانک هم اکنون ۵۶.۰۷۰ ریال است که در مدت یک هفته روند مثبتی را داشت.

وضعیت بانک دی با توجه به وضعیت بانکداری و شرایط کشور و همچنین صورت مالی و تابلوی بورس دارای بنیاد خوب است اما شرایط این بانک در سال گذشته و جاری به نظر می‌رسد که وضعیت آن در حال حاضر مطلوب نیست. بنا به خبرهای رسیده قرار است این شرکت به منظور خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت اقدام به افزایش سرمایه از محل فروش دارایی‌ها خود داشته باشد.

تحلیل تکنیکال
دی در تایم فریم روزانه روند صعودی به خود گرفته و انتظار می رود این نماد بتواند به بالای قیمت ۵۰۰۰ تومان برسد.

کد خبر: ۴۳٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha