۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با پیشرانه XU پلاس یورو ۵
مدیرعامل شرکت ایپکو در گفتگو با بازار عنوان کرد:

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با پیشرانه XU پلاس یورو ۵

رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو از به روز رسانی پیشرانه XU و تغییر نام آن به XU پلاس به عنوان آغاز اجرای طرح‌های توسعه‌ای قوای محرکه مجموعه خودروسازی ایران خودرو خبر داد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری مبنی بر ارائه XU پلاس به عنوان نسخه به روز رسانی شده پیشرانه با سابقه XU در گروه خودروسازی ایران خودرو منتشر شد؛ محصول جدیدی که اکنون پنج نمونه از آن تولید و قرار است شمار تولیدات آن تا پایان ماه جاری به ۵۰ دستگاه برسد. محصولی ارتقا یافته که با رتبه آلایندگی بالاتر و کاهش ۱.۲ لیتر مصرف سوخت بر تعدادی از خودروهای تولید ایران ‌خودرو قرار خواهد گرفت.

البته مزایای تولید انبوه این پیشرانه به همین جا منتهی نمی‌شود و توان گشتاور XU  پلاس علاوه بر اینکه بهبود یافته، دارای منحنی یکنواخت تری شده و از حالت قله ای خارج شده است. از همین رو علاوه بر کاهش مصرف سوخت، رانندگی لذت بخش تری برای مالک خواهد داشت. در این راستا مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) در خصوص ضرورت به روز رسانی و تغییرات اعمال شده بر روی موتور XU در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

* برنامه ارتقا پیشرانه XU از چه زمانی آغاز شد و در این راستا چه هدفی را برای به روز رسانی آن در تحقیقات موتور ایران خودرو دنبال می‌کردید؟
برنامه ترسیم نقشه راه قوای محرکه تا سال ۱۴۱۰ از سال گذشته با هماهنگی تمام بخش های ایران خودرو آغاز شد. در آن تاریخ قرار شد برای ۱۰ سال آینده محصولات تولیدی ایران خودرو برنامه ریزی شود و نیازمندی هر یک از طرح های محصولی به قوای محرکه مورد بررسی قرار گیرد، بر همین اساس، طرح و پروژه های مختلف در راستای این نقشه راه آغاز شد که ارتقای پیشرانه XU نیز از همین دست برنامه ریزی‌ها بود. موتور XU از پیشرانه‌های پرسابقه ایران خودرو به شمار می رود که به روزآوری آن در دستور کار قرار گرفته است. چند نمونه از این محصول نیز پس از طی کردن آزمون های مختلف و مراحل نمونه سازی در خطوط ایران خودرو تولید و برای آزمون های نهایی آماده شده است.

*  درحال حاضر چه تعداد موتور پرسابقه ایکس یو ارتقا یافته است و ایکس یو پلاس  چه تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود دارد؟
اکنون حدود پنج دستگاه تولید که تا آخر مهرماه ۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. ارتقا این پیشرانه با سه هدف، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و بهبود مشکلات کیفی انجام شده است. تغییراتی که روی این موتور انجام شد، بسیار زیاد بوده که سبب ایجاد تغییر در ساختار پیشرانه بوده است. این مساله سبب آن شده که حتی یک قطعه از پیشرانه نسل قبل در نسل جدید استفاده نشود. زیرا برای ارتقا نیاز به تغییر در بسیاری از قطعات بود. علاوه بر این در بهبودهای صورت گرفته، سعی کردیم مشکلاتی که این موتور در حوزه گازسوز داشته را مرتفع کنیم تا هر چه بیشتر به موتورهای پایه گازسوز نزدیک شود. البته این نکته حائز اهمیت است که تغییرات اعمال شده تغییری در خط تولید قطعه‌سازان برای تامین ایجاد نخواهد کرد.

* گفته می شود نسخه قدیمی ایکس یو از بدو ورود به ایران دچار ضعف خنک‌کاری بوده است، آیا در نسل جدید این معضل متناسب با شرایط جوی برطرف شده است؟
مشکل خنک‌کاری، از پیشرانه نبوده بلکه سیستم خنک‌کاری این پلت‌فرم در ایران خودرو مشکلی داشته که ارتباطی با موتور ندارد. مدار سیستم خنک‌کاری منبع انبساط جداگانه در ارتفاع بالاتر برای تخلیه هوا ندارد. این موضوع سبب می‌شود با رخ دادن کوچکترین ایراد فنی، مدار خنک‌کاری دچار هوا گرفتگی در پیشرانه شده که نتیجه آن منجربه سوختن واشر سرسیلندر می‌شود. این بهبود روی پلت‌فرم رخ داده، خودرو اتوماتیک ایران‌خودرو با موتورملی توربو، این ضعف را دیگر نخواهد داشت. به زودی نیز همه محصولات رو به بهبود خواهند رفت این پروژه جداگانه برای خودرو مذکور رخ  داده و برای سایر محصولات جاری نیز احتمالا انجام خواهد شد.

* با توجه به اینکه سال‌ها از زمان طراحی و ساخت پیشرانه XU می‌گذرد، به نظرتان ایران خودرو تا چه زمانی می خواهد از این موتور در محصولاتش استفاه کند؟
پیشرانه ارتقا یافته را می‌توان یک موتور جدید تلقی کرد که  مشابه نسل قبل نیست. ارتقا فعلی روی این پیشرانه سبب پیشرفت آن شده و این موضوع در تمام خودروسازان جهانی رایج است. نسل‌ها ادامه می یابد، اما سه تغییر اصلی نامبرده برای این پیشرانه قطعه و فناوری را ارتقا داده است. پیشرانه XU حضورش در برنامه آینده ایران خودرو منوط به تحریم‌ها و... هست که به سمت بازنشستگی حرکت کند. باتوجه به این موضوع باید دید که جبر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کدام پیشرانه را زودتر بازنشسته می‌کند، اما گروه صنعتی ایران‌خودرو تا پایان سال نیز اعلام خواهد کرد که کدام پیشرانه‌ها باید بروند و کدام پیشرانه‌ها افزایش تیراژ را خواهند داشت.

* ظرفیت تولید پیشرانه فعلی چه مقدار بوده و چه استاندارد آلایندگی را پاس و برای چه خودروهای استفاده خواهد شد؟
پیشرانه ارتقا یافته برای محصولات فعلی از جمله  پژو پارس، سمند و سورن استفاده خواهد شد، تیراژ آن به خودرو باز می‌گردد و برنامه تولید آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه در روز خواهد بود. استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۵ است.

کد خبر: ۴۳٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha