۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
F۸ تریبوتو؛ اسب‌سرکش ایتالیایی که شگفت‌انگیز است
تجربه خاص از یک فراری ۲۷۶ هزار دلاری!

F۸ تریبوتو؛ اسب‌سرکش ایتالیایی که شگفت‌انگیز است

شرکت فراری F۸ تریبیوتو را با قیمت ۲۷۶ هزار و ۵۵۰ دلار به بازار عرضه می‌کند.

بازار؛ گروه خودرو: فراری را باید یکی از خوش‌نام و پر آوازه‌ترین برندهای حاضر در دنیای اسپرت دانست. فلسفه طراحی خاص و بهترین نسبت وزن به قدرت مواردی هستند که محصولات فراری را به اعجوبه‌های دنیای خودرو بدل می‌کند.

سال گذشته میلادی این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی به صورت رسمی از کوپه پرفورمنسی خود که برپایه مدل ۴۸۸ GTB طراحی و ساخته شده بود، در موتورشوی ژنو معرفی کرد. سبک طراحی F۸ تریبوتو از نظر طراحی چراغ‌های جلو مشابه ۴۸۸GTB بوده که این نوع طراحی به نوعی یکی از المان‌های جدید طراحی فراری شناخته می‌شود.

طراحان فراری در واقع همان فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی‌متری مدل ۴۸۸GTB را حفظ کرده‌اند با این تفاوت که طول این سوپراسپرت جدید حدود ۴۳ میلی‌متر افزایش داده‌اند که این مساله سبب وقار بیشتر این کوپه پرفورمنسی می‌شود. استفاده از حجم‌ها و خطوط شکسته و فرم‌های ماهیچه‌ای شخصیتی خاص و البته سنگین از لحاظ بصری برای F۸ تریبوتر را فراهم آورده است.

چراغ‌های به فرم ال شکل و عمودی در جلو که از مدل ۴۵۸ به عنوان بخشی از المان جدید طراحی فراری شناخته می‌شود خودنمایی می‌کند تا در کنار فرورفتگی یا ورودی هوا (داکت) در بخش مرکزی کاپوت ظاهری کاملا تهاجمی و خشمگین برای این سوپراسپرت به ارمغان بیاورد.

از همین رو نمای عقب برخلاف دو مدل ۴۵۸ و ۴۸۸ GTB دیگر شاهد یک چراغ‌ گرد در طرفین نیستیم بلکه دو چراغ گرد در کنار یکدیگر در دو طرف بدنه طراحی شده‌اند تا با فرم سقف و شیشه‌ای با حجم منقطع و اسپویلر فعال و دو اگزوز کروی شکل در بالای دیفیوزر نمای جذاب و زیبای از یک سوپراسپرت به سبک فراری را به نمایش بذارد.

در زمان ورود به کابین F۸  تریبوتو همان حس و حال قرارگیری در پشت فرمان ۴۸۸GTB و ۴۵۸ را القا می‌کند با این تفاوت که دریچه‌های سه بعدی سیستم تهویه مطبوع که در این دو مدل عمودی و به شکل مثلت بود به فرم کروی طراحی شده و غربیلک فرمان جدید F۸ تریبوتو مطابق آنچه فراری اعلام می‌کند، ارگونومیک‌تر طراحی شده است.

کلاستر بزرگ دیجیتال طراحی شده تا تمامی اطلاعات سرعت، دورموتور، شرایط دینامیکی و پارامترهای دیگر چون هشدارهای لازم برای فشار بادتایر و موقعیت ایمن قرارگیری در صندلی و... را در اختیار راننده می‌گذارد تا به صورت آپشنال یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی باکیفیت نیز برای سرنشین جلو در نظر گرفته شده، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان تعبیه شده که فضای کاملا خلوتی را فراهم آورده است.

استفاده از قطعات فیبرکربن و آلومینیوم و صندلی‌های اسپرت ارگونومیک از جمله موارد مهم طراحی داخلی F۸ تریبوتو هستند. اما آنچه فراری می‌گوید «ادغام سبک کلاسیک و مدرن و با حفظ زیبایی است» که به خوبی در کابین این اسب‌سرکش ایتالیایی مشهود است.

مهم‌ترین بخش هر سوپراسپرت قلب تپنده آن است، بنابراین مهندسان کمپانی فراری همان پیشرانه مدل ۴۸۸GTB را برای F۸ تریبوتو در نظر گرفته‌اند. موتور ۸ سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم دقیق ۳۹۰۲ سی‌سی مجهزبه تکنولوژی تویین توربو نصب شده که با وجود پرخورانی توربوها و تغییراتی در شکل محفظه احتراق و بهینه‌سازی در زمان‌بندی و متغیرسازی سوپاپ‌ها حداکثر ۷۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتون‌متر گشتاور را به کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه با تکنولوژی F۱ به چرخ‌ها می‌رساند.

با این وجود شتاب حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را در ۲.۹ ثانیه می‌پیماید که تنها ۷.۸ ثانیه زمان نیاز است که به سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت به ۳۴۰ کیلومتر برسد. تعویض دنده‌ها بسیار نرم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و همین مساله با وجود توزیع وزن عالی سبب شتاب اولیه بی‌نظیر و هیجان انگیز می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه در تست درایوهای بسیاری F۸ تریبیوتو مورد بررسی و تست قرار گرفته، بسیاری از خودرو نویس‌ها عملکرد سیستم تعلیق را منطبق بر شرایط جاده توصیف می‌کنند و باتوجه به فرمان الکتریکی EPS فرمان‌پذیری بسیار عالی بوده و به دلیل توزیع وزن ۴۱.۵ درصدی در جلو و ۵۸.۵ درصدی در عقب و تایرهای ۳۰/۳۰۵ در عقب و ۳۵/۲۴۵ در جلو با رینگ‌های ۲۰ اینچی بهترین پایداری را نیز به ارمغان می‌آورد.

 از دیگر موارد مهم می‌توان به دریچه‌های فعال در کنار درهای جانبی و سپر جلو و اسپویلر عقب با وجود سیستم حساس به فشارهای آیرودینامیکی و باز و بسته شدن و متغیرسازی و حجم فرورفته روی دماغه و شیشه منطقع عقب ۱۰ درصد آیرودینامیک بهتر از مدل ۴۸۸GTB بوده که این امر به بهبود ۷ درصدی خنک‌کاری موتور و متعلقات سیستم ترمز نیز کمک بسزایی می‌کند. شرکت فراری F۸ تریبیوتو را با قیمت  ۲۷۶ هزار و ۵۵۰ دلار به بازار عرضه می‌کند.

کد خبر: ۴۳٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha