۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
 دوران طلایی ایران خودرو با منوچهرها/ کدام مدیر ۳۰ هزار میلیارد بدهی را به صنعت خودرو تحمیل کرد؟
بازار در گفتگو با یک طراح خودرو بررسی کرد

دوران طلایی ایران خودرو با منوچهرها/ کدام مدیر ۳۰ هزار میلیارد بدهی را به صنعت خودرو تحمیل کرد؟

محمود زاده، طراح خودروهای داخلی می گوید؛ بهترین پروژه‌های خودرویی کشور در دوران مدیریت منوچهر غروی و منوچهر منطقی در ایران خودرو کلید خورد و دنبال شد.

بازار؛ گروه خودرو: مدیری که دارای برنامه‌ای مدون و راهبردی استراتژی برای آینده باشد، می‌تواند سرنوشت محصولات و توانایی مجموعه را افزایش دهد. بحث توسعه در خودروسازان از اهمیت ویژه برخوردار بوده که نقدهای فراوانی به آن وارد است. بیشتر این نقدها نیز متوجه مدیران ارشد بوده، برای بررسی عملکرد مدیران عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و نگرش آن‌ها به توسعه محصولات با بهروز محمودزاده عضو پیشین طراحان ارشد این خودروساز به گفت‌وگو پرداختیم.

*  طی سال‌های فعالیتتان در ایران خودرو چند سری از مدیران این گروه خودروسازی را دیده‌اید و از نزدیک با آن‌ها همکاری داشتید؟
تاکنون با پنج مدیرعامل این شرکت و هشت معاونت مرکز تحقیقات در تعامل و تماس همکاری بودم.

* به توجه به سابقه به نسبت طولانی فعالیتتان در این مجموعه خودروسازی به نظرتان دوره طلایی ایران‌ خودرو متعلق به مدیریت کدام مدیر است؟ دلیل انتخابتان را هم بفرمایید؟
منوچهر غروی را می‌توان مدیری با ژن مدیریت شناخت. در زمان مدیریتشان به ایران‌خودرو، هم برای کارکنان و هم برای کشور مدیری موفق و عالی بود. غروی، توانست از  اسطوره خودروی کشور یعنی پیکان تا می‌توانست سود کشید و مشتریان نیز راضی و خوشحال به پیکان و تغییرات اندکش بودند و این خودرو را با علاقه خریداری می‌کردند. در دوره مدیرعاملی غروی بر گروه صنعتی ایران‌خودرو، مرکز تحقیقات و تکوین محصول تاسیس و بهروز جوادی را در راس مدیریت آن منصوب کرد. از آن جایی که مقادیر زیادی امکانات و بودجه برای توسعه در این مرکز صرف کرده بود، وحید شیوایی را قائم مقام مرکز و مدیر پروژه سمند تعیین کرد. غروی ارزش تحقیقات را به خوی می‌دانست و از تحقیق و توسعه به خوبی سر در می‌آورد. به همین دلیل معتقدم بهترین پروژه خودرویی کشور در دوره مدیریت ایشان در ایران کلید خورد و انجام شد.

* گفته می‌شود که پیشرفت اصلی و توسعه سبد محصولی ایران خودرو در دوره منوچهر منطقی اتفاق افتاده است، عملکرد ایشان را در آن دوره با توجه به حجم وسیعی از طرح‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
منوچهر منطقی فردی متخصص و مدیری جدی و مهربان در صنعت خودرو بود که شاید ایران خودرو همانند او را دوباره به خود نبیند. پروژه‌های خوبی در دوران این مرد بزرگ صنعتی اجرا شد و ادامه دوران طلایی این شرکت خودروساز با مدیریت وی رقم خورد. تخصص وی در مدیریت و مکانیک از عوامل موثر در انجام آن پروژه‌ها بود. اصولا اعتقاد جالبی داشت و دارد، از خارجی‌ها مشاوره بگیریم ولی آموزش را همراه آن کنیم. آقای منطقی در دانشگاه همیشه حضور دارد و اگر سیاست‌گذاران دست‌های او را باز بگذارند، اهداف بسیار جالبی در سر دارد. با هر دلیلی، منطقی به یکباره از پست خود یک روزه برکنار و بعد از او سید جواد نجم‌الدین با سابقه صنعتی قابل توجه مدیرعامل بزرگترین بنگاه صنعتی کشور شد.

* دوره مدیریت آقای نجم‌الدین را عصر افزایش مونتاژ و عدم توسعه محصول در ایران ‌خودرو می‌دانند، در دوره مدیریت ایشان فعالیت این گروه خودروسازی در تصمیمات تولیدی چگونه بود؟
فکر می‌کنم نجم‌الدین نیامد که مدیریت عاملی کند، بلکه هدف درجا زدن این خودروساز بزرگ را در دست داشت. در دوره مدیریتشان نیروی انسانی متخصص و توانا برکنار و افرادی با تجربه و دانش ناکافی به مدیریت رسیدند که حاصل آن را می‌توان در ریاست مرکز تحقیقات آن دوره مشاهده کرد. شاید جایگاه نجم‌الدین فقط همان تولید بود و نباید به عنوان مدیرعامل منصوب می‌شد. به هرحال دستاوردهای مدیران قبلی خود را نیز تحت شعاع قرار و ایران‌خودرو را به جایگاه پایین‌تری کشاند.

* طولانی‌ترین دوره مدیرعاملی مربوط به هاشم یکه زارع است، به عنوان طراح در ایران خودرو عملکرد وی را برای بهبود شرایط چطور می‌دانید؟
هاشم یکه زارع در طول ۳۵ یا ۳۶ سال خدمت در این صنعت؛ صرفا دو سال مدیرعامل نبود. مدیران عامل ادوار گذشته باعث پرورش و ترفیع او شدند. همانطور که اشاره کردید، یکه زارع به لحاظ زمانی توانست رکورد مدیریت را بشکند. در دوره ایشان قیمت سمند به ۱۰۰ میلیون تومان رسید و قراردادهایی منعقد شد که عدد یورویی آن مشخص نیست به کجا رفته است.
یکه زارع میزان بدهی ایران خودرو را ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد، در آن دوره بدهی این خودروساز از  ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسید. در دوره ریاست یکه زارع، حقوق‌های نامتعارف برای مدیران این خودروساز تعیین شده بود، به طور مثال قائم مقامش ۴۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرد. بالاخره به بهانه افزایش قیمت بی‌رویه خودرو در دفتر خودش بازداشت شد.

* به تمام مدیران چندسال اخیر این گروه خودروسازی اشاره کردید، به نظرتان مقیمی، مدیرعامل فعلی از نظر تعیین مدیران جهت توسعه و پیشرفت ایران ‌خودرو توانسته تاکنون کارنامه خوبی از خود ارائه دهد؟
شاید پس از یکه زارع، افرادی که کاندید مدیرعاملی مانند علی آبادی، ناقدی، پورمجیب و وفادار بودند برای اینکه شرایط مساعد نبود، نپذیرفتند. ترجیح دادند نیروی جوان در ایران خودرو قرار بگیرد تا تصمیمات منوط به تجربه افراد نشود. بر همین اساس فرشاد مقیمی مدیرعامل شد، شاید در این دوره به جز چند مورد، هر فردی مناسب جایگاهش انتخاب شد. به عنوان مثال معاونت مرکز تحقیقات و تکوین محصول، معاونت منابع انسانی از بهترین تصمیمات دوره مقیمی بوده است.

کد خبر: ۴۳٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha